Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Blixt! Minolta 3600HS

Produkter
(logga in för att koppla)

JohanStahlberg

Aktiv medlem
Hejsan Jag använder Minoltas blixt 3600Hs, men har ett problem! Det står i manualen att den är automatiskt är inställd på upplättningsblixt, men tycker att jag får ett sådant otroligt starkt blixljus endå! jag har en omi bounce på, men tycker att det blir så starkt endå! ÅP både den analoga dynax 7 och den digitala 7d kan man ju ändra sturkan på blixten från huset, påverkar det 3600HS också?

//Johan

7D har någonting emot i stort sett alla äldre blixtar. Alla blixtar som inte har (D) sist i namnet stödjs inte av kamerans automatik. De avfyras, men på full effekt. Med min 3500xi hjälper det varken med blixtkompensationsratten eller effektinställningen i menyn, den går på full fräs iallafall. Enda sättet att använda den på är att manuellt sätta bländare och känslighet på kameran så att blixtljuset blir lagom (och vinkla blixten åt rätt håll). Har man en blixt med reglage för att styra effekten klarar man sig lite bättre. Automatiken för att styra utlysningsvinkeln i blixten funkar dock fint (tjoho).

Anledningen till detta tror jag är att 7D inte kan göra vanlig TTL-mätning, där en ljussensor i kameran mäter blixtljuset under exponeringen och säger till kameran när det är nog. Istället gör man en förblixt medan spegeln fortfarande är nerfälld, mäter ljuset på samma sätt som vanlig exponeringsmätning, och ger blixten en korrigering för den andra blixtpulsen som kommer under exponeringen lite senare. De blixtar som inte längre fungerar ordentligt är förmodligen de som inte kan leverera både förblixt och exponeringsblixt.

Jag antar att alla blixtar som kan göra ADI, funkar med 7D också. Såvitt jag vet gör ADI förblixt även på t.ex. Dynax 7 och A2.
Man kan i menyn på 7D också välja "Pre-flash TTL", som man får ändå om man inte har ett "D"-objektiv. Kallas "P-TTL" på en del ställen.
Själva skillnaden mellan ADI och "Pre-flash TTL", tror jag inte är mer än att den tar hänsyn till fokuseringsavståndet och anpassar effekten på förblixten därefter (för att den förhoppningsvis ska hamna i närheten av "rätt" värde).

Förutom Minoltas egna 2500(D), 3600HS(D) och 5600HS(D) är det så vitt jag har sett bara Metz 54 AF-1M och Sigma EF-500 DG Super II / ST II som funkar.
Lurar på att skaffa en ny blixt, och tittar främst åt Sigmas "Super II", eftersom det är den enda som klarar höghastighetssynk (förutom Minoltas, som är på tok för dyra).

stäck skrev:
Själva skillnaden mellan ADI och "Pre-flash TTL", tror jag inte är mer än att den tar hänsyn till fokuseringsavståndet och anpassar effekten på förblixten därefter
En liten korrigering av ett för övrigt utmärkt inlägg.

ADI gör lite mer än så, den fungerar som Pre flash TTL med det tillägget att den för att bestämma rätt blixtljusmängd även inberäknar avståndet till motivet, den har alltså inget med förblixtberäkning att göra.

Vitsen med ADI är att risken för att kameran exempelvis ska bli lurad av ett ljust (eller mörkt) motiv ska minimeras då även motivavståndet finns med i beräkningen.

Ang. Minoltas blixtar så tycker jag att den mest prisvärda i samlingen är 5600HSD, detta trots att den är dyrast.

De andra minoltorna är inte intressanta, då ska du i stället kika på de alternativ John nämnde.

.Z. skrev:
ADI gör lite mer än så, den fungerar som Pre flash TTL med det tillägget att den för att bestämma rätt blixtljusmängd även inberäknar avståndet till motivet, den har alltså inget med förblixtberäkning att göra.

Vitsen med ADI är att risken för att kameran exempelvis ska bli lurad av ett ljust (eller mörkt) motiv ska minimeras då även motivavståndet finns med i beräkningen.

Jajustja. Om kameran vet blixtens ledtal, kamerans bländare och känslighet, och avståndet till motivet, så kan den ju faktiskt bestämma hur mycket blixtljus som behövs, oavsett motivets "reflektivitet".

Men vad händer om man styr blixten i taket eller har en omnibounce på? Då kan ju inte kameran räkna ut hur mycket ljus som behövs, eftersom man inte vet takets höjd eller färg. Och då spelar ju motivets ljushet in i hur mycket ljus som kommer tillbaka.

Angående Sigmas blixt så ser det hos Cyberphoto ut som om den inte klarar andraridå-synk eller exponeringskompensation med Minolta, vilket drastiskt reducerar dess användbarhet, och då återstår bara 5600HS(D) för min del. Apdyrt...
Å andra sidan kanske CF syftar på "Super I", inte "II". I prislistan står det "II", men på resten av sidan gör det det inte, och modellnamnen i kartan där nere ser lite gamla ut. Och såna där kompatibilitetsdetaljer är typiskt sånt som kan skilja mellan "I" och "II".

stäck skrev:
Men vad händer om man styr blixten i taket eller har en omnibounce på? Då kan ju inte kameran räkna ut hur mycket ljus som behövs, eftersom man inte vet takets höjd eller färg. Och då spelar ju motivets ljushet in i hur mycket ljus som kommer tillbaka.

Om blixten vinklas (Minoltas) så kopplas ADI automatiskt ur... Vad som händer med exempelvis en Sigma som vinklas vet jag ej, har en känsla av att man kanske måste koppla ur ADI själv?

Om du har någon sorts bouncer eller annat för blixten & har blixten rakt fram så måste du själv koppla ur ADI, annars så blir det fel.

Inomhus så vinklar jag i princip alltid blixten, det är m.a.o. mest när jag kör upplättning utomhus som ADI är verksamt.

Hur är det med möjligheter till trådlös styrning av sigmablixten? 5600 erbjuder mycket eleganta lösningar på detta, den är dyr men är enligt mig state of the art (enligt tidningen foto också!)...

//Larsa

Senast ändrad:
stäck skrev:
Angående Sigmas blixt så ser det hos Cyberphoto ut som om den inte klarar andraridå-synk eller exponeringskompensation med Minolta, vilket drastiskt reducerar dess användbarhet,

Oj då! Ja grejar den inte exponeringskompensation så är den ju oanvändbar, kan det verkligen stämma?

Den grejar det till andra kameror, men har ett "-" i den rutan på CF:s sida. Någon slags kompatibilitetstrams som kanske redan är fixat (som sagt, jag lurar på att det är I:an som omskrivs, fanns II:an redan i april 2003?). Eller också finns det helt enkelt inga såna reglage på kamerorna som nämns (Dimage 5, 7 och 7i).
Försöker gräva rätt på mer noggrann information, men det är ruskigt tunnsått om det.

I en PDF-fil jag hittade i Tyskland ser det iallafall lite bättre ut. Man kan ju anta att 7D beter sig som en A2 eller en Dynax 7. Dynax 7 ska funka med "allt", medan A2 inte får någon AF-hjälpbelysning. Men det finns inte ens nån ruta för andra-ridå-synk för Minolta (något som finns där för de övriga kameratillverkarna). Kompensationsinställningen ska funka med alla nyare Minoltor.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar