7D har någonting emot i stort sett alla äldre blixtar. Alla blixtar som inte har (D) sist i namnet stödjs inte av kamerans automatik. De avfyras, men på full effekt. Med min 3500xi hjälper det varken med blixtkompensationsratten eller effektinställningen i menyn, den går på full fräs iallafall. Enda sättet att använda den på är att manuellt sätta bländare och känslighet på kameran så att blixtljuset blir lagom (och vinkla blixten åt rätt håll). Har man en blixt med reglage för att styra effekten klarar man sig lite bättre. Automatiken för att styra utlysningsvinkeln i blixten funkar dock fint (tjoho).
Anledningen till detta tror jag är att 7D inte kan göra vanlig TTL-mätning, där en ljussensor i kameran mäter blixtljuset under exponeringen och säger till kameran när det är nog. Istället gör man en förblixt medan spegeln fortfarande är nerfälld, mäter ljuset på samma sätt som vanlig exponeringsmätning, och ger blixten en korrigering för den andra blixtpulsen som kommer under exponeringen lite senare. De blixtar som inte längre fungerar ordentligt är förmodligen de som inte kan leverera både förblixt och exponeringsblixt.
Jag antar att alla blixtar som kan göra ADI, funkar med 7D också. Såvitt jag vet gör ADI förblixt även på t.ex. Dynax 7 och A2.
Man kan i menyn på 7D också välja "Pre-flash TTL", som man får ändå om man inte har ett "D"-objektiv. Kallas "P-TTL" på en del ställen.
Själva skillnaden mellan ADI och "Pre-flash TTL", tror jag inte är mer än att den tar hänsyn till fokuseringsavståndet och anpassar effekten på förblixten därefter (för att den förhoppningsvis ska hamna i närheten av "rätt" värde).
Förutom Minoltas egna 2500(D), 3600HS(D) och 5600HS(D) är det så vitt jag har sett bara Metz 54 AF-1M och Sigma EF-500 DG Super II / ST II som funkar.
Lurar på att skaffa en ny blixt, och tittar främst åt Sigmas "Super II", eftersom det är den enda som klarar höghastighetssynk (förutom Minoltas, som är på tok för dyra).