Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Blixt med crop-sensor
- Trådstartare flossy666
- Start datum
JazzBass
Aktiv medlem
Har en canon 550d med en 580exII, men en sak förbryllar mig.
Zoom-automatiken.
Med allt givet kring hur croppade sensorer fungerar, borde inte
min blixt ställa sig på 105mm när jag är på 70mm med ett EF
på min 550d ?
Om inte, varför?
Snälla förklara..
Grejen är väl mer hur mycket du vill sprida ljuset, eller hur långt du vill att blixten ska nå. Jag provade nyss att ta några bilder med objektivet inställt på 24mm (kortast på min normalzoom), men justerade zoomen på blixten till olika värden mellan 24 och 85mm (blixthuvudet rakt framåt). På 85mm såg jag en ganska tydlig vinjettering, men redan vid 50mm kunde jag knappt urskilja någon vinjettering alls. Och när jag zoomar med kameran så justerar sig blixten så gott det går efter brännvidden på objektivet. Det tolkar jag som att cropfaktorn inte är medräknad i alla fall hos Nikon.
Prova göra samma sak med din utrustning, du verkar kunna zooma mer med din blixt än jag kan med min Nikon SB-600. På det viset lär dig bäst hur just din blixt fungerar på ditt kamerahus.
Vill du ta med cropfaktorn och välja ett snäpp längre brännvidd på blixten än du har på kameran kan du gott göra det, men jag ser det som rätt onödigt. Dessutom är det väl vanligast ändå att man studsar blixten via tak och väggar (om man nu inte kör via softboxar eller så), och då kan ju inte zoomen ha nån speciellt stor inverkan överhuvudtaget?
l1nd3c0n
Aktiv medlem
Har en canon 550d med en 580exII, men en sak förbryllar mig.
Zoom-automatiken.
Med allt givet kring hur croppade sensorer fungerar, borde inte
min blixt ställa sig på 105mm när jag är på 70mm med ett EF
på min 550d ?
Om inte, varför?
Snälla förklara..
Nja, brännvidden är ju densamma, eller hur?
Däremot så ändras bildvinkeln beroende på sensorn, därav anges ibland för cropsensor att brännvidden 70 mm motsvarar brännvidden 105 mm i fullformat, dvs för att få samma bildvinkel med en fullformatskamera så hade du varit tvungen att sätta på ett 105 mm objektiv.
70 mm brännvidd cropsensor = bildvinkel 22,5 grd
107 mm brännvidd fullformatsensor = bildvinkel 22,5 grd
Kolla här nikkor-lenses/simulator. Visserligen Nikon men samma gäller för alla objektiv, dock så räknar väl Canon med 1,6 i cropfaktor och Nikon med 1,5
erro.se
Aktiv medlem
Är det kanske så att blixten automatiskt känner av om kameran är crop eller fullformat? Jag har för mig att Nikons och/eller Pentax blixtar funkar så. Om man kör crop och har 24 mm brännvidd så zoomas blixten så att den får en utlysningsvinkel som motsvarar ca 35 mm på fullformat. Kör man fullformat och har 24 mm brännvidd så blir utlysningen 24 mm för fullformat. Även om det står "24 mm" i blixtens display vid båda tillfällena så blir det alltså olika utlysningsvinkel eftersom blixten tar hänsyn till crop/FF.
l1nd3c0n
Aktiv medlem
... och då kan ju inte zoomen ha nån speciellt stor inverkan överhuvudtaget?
Njo, zoomen har faktiskt en avgörande betydelse för blixtens ledtal. På min SB-900 så anges ledtalen enligt följande brännvidder:
14 mm = ledtal ca 16
35 mm = ledtal 34
70 mm = ledtal 44
105 mm = ledtal 49,5
200 mm = ledtal 56
apersson850
Aktiv medlem
Rutan är vid sidan om brännvidden, men det kvittar ju egentligen.
Det är som antytts här: På en APS-C eller APS-H visas hela tiden i blixtens display den brännvidd du ställt objektivet på, men det verkliga läget hos blixtens motordrivna reflektor är beroende på vilken crop-faktor som kameran har. För Canon är det mycket riktigt 1,6 eller 1,3, beroende på kamerahus.
Så din blixt gör precis vad den ska.
Det är som antytts här: På en APS-C eller APS-H visas hela tiden i blixtens display den brännvidd du ställt objektivet på, men det verkliga läget hos blixtens motordrivna reflektor är beroende på vilken crop-faktor som kameran har. För Canon är det mycket riktigt 1,6 eller 1,3, beroende på kamerahus.
Så din blixt gör precis vad den ska.
JazzBass
Aktiv medlem
Njo, zoomen har faktiskt en avgörande betydelse för blixtens ledtal. På min SB-900 så anges ledtalen enligt följande brännvidder:
14 mm = ledtal ca 16
35 mm = ledtal 34
70 mm = ledtal 44
105 mm = ledtal 49,5
200 mm = ledtal 56
Skjuter man rakt fram är det klart att blixten ger olika räckvidd (ledtal), men frågan är hur relevant det är med dessa ledtal är då man studsar blixten i väggar och tak? Ledtalen är väl definierade enligt hur långt blixten når med en viss bibehållen effekt vid ett visst isotal, om jag förstått det rätt. Med ett mer fokuserat blixtljus (lång brännvidd inställd) är det naturligt att blixten når längre eftersom ljuset sprids mindre då, och följaktligen blir ledtalet högre. Men sprider man ljuset via väggar och tak är det väl blixtens styrka som är det väsentligaste, inte ledtalet? Jag antar att alla ledtalen du räknar upp är mätta med blixten inställd manuellt till1/1 styrka. Man har förstås större möjligheter att rikta det indirekta blixtljuset om man zoomar in, men så jättestor betydelse för själva upplysningsförmågan tror jag inte ledtalet har längre då blixtljuset väl studsats via någon reflekterande matt yta.
Lawson
Aktiv medlem
Skjuter man rakt fram är det klart att blixten ger olika räckvidd (ledtal), men frågan är hur relevant det är med dessa ledtal är då man studsar blixten i väggar och tak? Ledtalen är väl definierade enligt hur långt blixten når med en viss bibehållen effekt vid ett visst isotal, om jag förstått det rätt. Med ett mer fokuserat blixtljus (lång brännvidd inställd) är det naturligt att blixten når längre eftersom ljuset sprids mindre då, och följaktligen blir ledtalet högre. Men sprider man ljuset via väggar och tak är det väl blixtens styrka som är det väsentligaste, inte ledtalet? Jag antar att alla ledtalen du räknar upp är mätta med blixten inställd manuellt till1/1 styrka. Man har förstås större möjligheter att rikta det indirekta blixtljuset om man zoomar in, men så jättestor betydelse för själva upplysningsförmågan tror jag inte ledtalet har längre då blixtljuset väl studsats via någon reflekterande matt yta.
Ledtalet ÄR ett mått på blixtens styrka. Bländare = Ledtal / avstånd till motiv
Micke.
JazzBass
Aktiv medlem
Ledtalet ÄR ett mått på blixtens styrka. Bländare = Ledtal / avstånd till motiv
Micke.
Självklart är ledtalet ett mått på blixtens maximala styrka, men blixten blir väl inte starkare i watt mätt för att man zoomar in den? Den blir ju bara mer koncentrerad i en riktning, vilket förklarar att ledtalet är olika beroende på hur mycket man zoomar in. Min poäng var att så fort den träffat en vägg så sprids ljuset kraftigt i alla riktningar, och då är det väl helhetseffekten i watt som är viktigast, inte ledtalet.
Helmetrock
Aktiv medlem
Är det någon som vet om samma saker gäller för Nikon?
l1nd3c0n
Aktiv medlem
Är det någon som vet om samma saker gäller för Nikon?
På min Nikon SB-900 så står det i klartext FX/DX, objektivets brännvidd men utlysningsvinkeln anpassas för om det är DX cropsensor. Så ja det är samma för Nikon.
Lawson
Aktiv medlem
Självklart är ledtalet ett mått på blixtens maximala styrka, men blixten blir väl inte starkare i watt mätt för att man zoomar in den? Den blir ju bara mer koncentrerad i en riktning, vilket förklarar att ledtalet är olika beroende på hur mycket man zoomar in. Min poäng var att så fort den träffat en vägg så sprids ljuset kraftigt i alla riktningar, och då är det väl helhetseffekten i watt som är viktigast, inte ledtalet.
Om du är bekvämare med att få blixtens styrka i watt så är det så. Men jag förstår inte hur det skulle bli enklare att räkna fram en exponering.
Men det här är inte mitt område, jag räknar aldrig på blixtljus utan ser jag en blixt så kollar jag ledtalet och det ger mig en uppfattning om styrkan på blixten och sen får jag ändå testa mig fram till rätt exponering.
Men det här med zoomning kan du bortse från. Ledtalet räknas fram med ISO 100 utlysningsvinkel motsvarande 50mm.
Micke.
Mats.J
Aktiv medlem
Tack Mats. Ett rtfm rakt i ansiktet.
Japp! RTFM är sällan fel.
Mvh
Mats