Annons

Blixt i kallt väder - kass?

Produkter
(logga in för att koppla)

Numse

Aktiv medlem
Jag fiskade lake igår och det var väl kanske -3 eller så. När jag skulle sätta igång min Canon 270EX II så vägrade den.. fick ladda en timme, kom inte igång ändå. Testade nu på morgonen igen i rumstemperatur och då kom den igång direkt. Någon som vet varför den inte laddar upp i minusgrader, och fall det finns modeller som håller sig bättre i tufft väder? Jag måste ha en pålitlig blixt då jag skriver för fisketidningar och behöver fotona.

Det kan ju vara så enkelt att batterierna kroknar vid den temperaturen? Prova att förvara blixten/batterierna innanför kläderna.

Batterierna kan tappa så pass i kylan att blixten inte orkar ladda upp tillräckligt för att tycka att den är skjutklar.

Hmm, batterierna var sprillans nya inför turen men det kanske inte spelar någon roll? Ni vet inte om det finns blixtar med andra batterier (typ sådana som kamerorna har), för dom verkar ju palla kylan.

Det är ett vanligt problem.

Jag har en GoPro som jag filmar snowboardåkning.
Ett år var det -20 grader och batterierna som jag hade i byxfickan i kroppsvärme klarade att filma i fem minuter.

Kyla kan definitivt döda batterier.
Det har inget med blixten att göra.

Skillnaden mot kameran är att den inte behöver lika mycket ström i taget.
Var bild kräver ganska lite av batteriet, men blixten måste laddas fullt för att vara klar för en bild.
Den kan inte chansa och ladda halvt eftersom den inte vet hur mycket kraft som behövs i nästa bild

Det är ett vanligt problem.

Jag har en GoPro som jag filmar snowboardåkning.
Ett år var det -20 grader och batterierna som jag hade i byxfickan i kroppsvärme klarade att filma i fem minuter.

Kyla kan definitivt döda batterier.
Det har inget med blixten att göra.

Skillnaden mot kameran är att den inte behöver lika mycket ström i taget.
Var bild kräver ganska lite av batteriet, men blixten måste laddas fullt för att vara klar för en bild.
Den kan inte chansa och ladda halvt eftersom den inte vet hur mycket kraft som behövs i nästa bild

Kyla dödar inte batterier. Däremot så gör kyla att att batterierna tappar sin förmåga att avge energi. Varför är detta viktigt? Batterierna återfår denna förmåga om de värms upp. Ha alltid extra batterier på varm plats och byt när det behövs.

Tack för tips!

Finns det blixtar som laddas enklare/snabbare än 270EX II? Tycker det tar en jävla tid..

Kyla dödar inte batterier. Däremot så gör kyla att att batterierna tappar sin förmåga att avge energi. Varför är detta viktigt? Batterierna återfår denna förmåga om de värms upp. Ha alltid extra batterier på varm plats och byt när det behövs.

Nja... Det beror på batterityp.
Vissa batterier tar skada av att bara kylas/frysas ner som de inte återfår senare.

Gällande vilken blixt som är bättre, jag tror du ska titta på andra batterier.
Vanliga batterier du köper i mataffären är oftast ganska långsamma.
Det finns speciella kamera/blixt engångsbatterier och snabba uppladdningsbara batterier.

De som klarar kyla bäst är primära litium celler. Dvs sådana som inte är uppladdningsbara.

De klarar ofta temperaturer ner till -40C utan problem. Vissa typer hanterar ännu lägre temperaturer.

Ett paket med 4 celler brukar kosta runt hundralappen på Kjell/Claesohlsons etc.

Håller med om att det är bra med lithiumbatterier i kyla,. De är dyrare än alkaliska men funkar bättre i kyla.

Finns det blixtar som laddas enklare/snabbare än 270EX II? Tycker det tar en jävla tid..

En annan blixt hjälper knappast mot problemet att batterier blir slöa av kyla, men visst finns det sådana som laddar upp snabbare under normala omständigheter.

Alla Canons övriga blixtar (utom kanske 90EX, men den vill du nog inte ha ändå) bör vara snabbare. Sen finns det en uppsjö av tredjepartsblixtar också som är rätt kraftfulla. TItta på prisjakt.nu eller, om du inte orkar gå igenom alla som finns där, på tex. cyberphoto.se eller scandinavianphoto.se som är två stora handlare.

De Canonblixtar jag har erfarenhet av, 580 EX II och 600 EX-RT, har båda en inställning som gör att de fungerar som de ska, med E-TTL, även om de inte är fulladdade. Om den inställningen finns även på den lilla 270 EX II vet jag inte, men det kan ju vara värt att kontrollera.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar