Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Blixt gör bilden mörkare?

Produkter
(logga in för att koppla)

Barb00

Ny medlem
En vän till mig har skaffat en eos 450d och köpt en blixt (nissin di866). Han har tänkt att använda den för att fota sina kunder på frisörsalongen. Problemet är att bilderna på auto/porträtt och blixt upp i taket blir mörka. Bilderna blir i den rödaste och varmaste vitbalansen! Han vill ha kalla ljusa bilder. Han vill ha kameran inställd på ett läge och fota på samma ställe för att underlätta för sina anställda när de också ska fota sina kunder. Hur gör man?

(när jag tar utan blixt blir bilden ljusare, men då faller det bara ljus från fönstret från ena sidan, vill få ett jämnare ljus som är rättvis mot modellens nya hårfärg)

Utgå från vilken ljuskälla som kommer att vara huvudljuskällan. Antar att detta kommer att vara blixten. Tänk också på vilket omgivningsljus du vill att blixten skall samverka med. Om mycket dagsljus kommer in från skyltfönstret, och lysrör och annat ljus med annan temperatur inte inverkar så mycket, funkar det fint att använda blixten utan färgfilter (dvs ljuset från blixt och dagsljus har ungefär samma temperatur). Men om bidraget från takbelysning (t ex lysrör) är stor kan det vara lämpligt istället ampassa ljusets temperatur från blixten med ett färgfilter så att färg temperaturerna överensstämmer bättre. Men jag antar att det enklaste är att använda kort slutartid (sync tid för blixt, hos Nikon är denna 1/200s) och ganska liten bländare (uppskattningsvis runt f/8) och rikta blixten upp mot taket. På detta sätt utesluter man bidrag från t ex takbelysning som har annan färgtemperatur, och får förhoppnigsvis ett tillräckligt bidrag från ljus genom skyltfönstret .

...
Men jag antar att det enklaste är att använda kort slutartid (sync tid för blixt, hos Nikon är denna 1/200s)
...
Det varierar lite beroende på aktuell Nikon modell. Väljer man 1/160 sekund så bör det gå bra med de flesta moderna kameramodeller oavsett fabrikat. För äldre analoga kameror kan man behöva gå upp till 1/25 sekund.

Barb00, ifall din vän kan fotografera alla kunder på samma avstånd, så går det enligt min erfarenhet oftast absolut snabbast att få till korrekt exponering genom att köra både blixten och kameran manuellt. Exponeringen blir då också mera konsistent än ifall man kör med auto allt.

Antar att blixten är TLL kompatibel, dvs exponering av ljuset (från blixten) bestäms automatiskt. Men om huvudmotivet (inom blixtens räckvidd) blir för mörk går det att enkelt justera detta genom positiv exponeringskompensation. Om kameran används i manual mode (vilket är enklast) går exponering av huvudmotivet att justeras med t ex +1ev, vilket ökar blixtoutput i motsvarande grad (utan att exponeringsparametrarna slutartid och bländare ändras).

OBS använd inte autoiso eftersom denna med stor sannolikhet innebär att väldigt höga iso används. Om ljuset inte riktigt räcker till är det istället bättre att höja iso manuellt...

inställningar

Jag har ingen erfarenhet av Canon, men på min Nikon fungerar följande:

Nyckeln till förutsägbart resultat är att använda manuella inställningar. Undvik bländarprioritet, auto-ISO etc. Ställ kameran på ISO200 (bas-ISO ev. 100), f/5.6, 1/125s. Rikta blixten snett uppåt / bakåt över fotografens huvud. Experimera gärna med riktningen för att hitta vad som fungerar bäst för dig.

Om ansiktet blir för ljust kan du minska effekten hos blixten något eller vice versa.

Om din blixt saknar stöd för TTL så behåller du inställningarna på kameran och sedan prövar du dig fram med ljusstyrkan hos blixten, t.ex. 1/1, 1/2 eller 1/4.

Samma med vitbalansen. Ställ den manuellt och pröva olika lägen tills du når ett resultat du är nöjd med.

Lycka till!

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar