Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Blixt fungerar inte på Nikon D5000

Produkter
(logga in för att koppla)

malkoolio

Avslutat medlemskap
Har haft min Nikon D5000 i ett år. Nu har helt plötsligt blixten slutat fungera. Blixtluckan öppnas men sen händer ingenting mer. Såhär är det i alla lägen och jag har försökt ändra manuellt men ingenting fungerar. Någon som har några tips eller är det bäst att lämna in kameran?

Har haft min Nikon D5000 i ett år. Nu har helt plötsligt blixten slutat fungera. Blixtluckan öppnas men sen händer ingenting mer. Såhär är det i alla lägen och jag har försökt ändra manuellt men ingenting fungerar. Någon som har några tips eller är det bäst att lämna in kameran?

Du kanske skulle testa att göra en "totalåterställning" av inställningarna. Kan ju vara något som ställt sig på tvären....:)? Jag kan inte D5000 men blixten kanske har hamnat i kommandoläge eller nåt sånt.....

D5000 har inget kommandoläge. Det är TTL eller Manuellt som finns att välja på. Och om du har provat i alla lägen så verkar det som att den är trasig tyvärr! Prova lite mer för att vara säker.

Vissa kompakter har sk silent mode. I detta läge funkar inte blixten. D5000 har ju en sådan motvarande inställning där ljudet från slutaren dämpas. Har aldrig testat denna funktion med d5000 så jag vet inte om den påverkar blixten. Exponeringsgaffling kanske också påverkar.

Gå in i ett mörkt rum. Ställ kameran i "grönt" läge med hjälp av ratten, och tryck av. Om blixten då inte avfyras är den högst troligt trasig.

Per.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar