Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Blixt foto med synk på bakre ridån

Produkter
(logga in för att koppla)

Båke

Ny medlem
Pentax K7
Hej måste bara fråga en sak. När jag fotar med blixten i läge synk på bakre ridån slår den alltid två gånger en i början och en i slutet. Ska det vara så jag har uppfattat att den bara ska slå i slutet. Jag kan ju ha fel inställning på kameran.

Jag kan inte Pentax specifikt, men det brukar vara så att kameran skickar en blixt för att mäta ljuset och sedan en blixt för själva exponeringen. Vid korta slutartider upplevs detta som en blixt, men vid långa slutartider (som syftet ofta är vid synk på andra ridån) så upplevs detta som två blixtar. Det är dock bara en som påverkar exponeringen.

blixt

Testade nu med riktigt lång slutartid samtidigt som jag rörde kameran verkar vara så att den första blixten inte är med i exponeringen.
Tack för svaren

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar