Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Blixt för D40x

Produkter
(logga in för att koppla)

poller

Medlem
Hej,

Nu börjar vinterhalvåret snart så jag är på jakt efter en blixt till min D40x, Jag har tittat på SB-600 men det hade varit trevligare med ett billigare piratalternativ, om det finns.

De objektiv jag fotar med är kit-objektivet på 18-55mm och ett 55-200mm jag köpte senare.

Så frågan är väl om det är lönt att köpa ett billigare eller om jag ska bita i det sura äpplet och punga upp pengarna.

Vad finns det för alternativ?

Tackar
 
Tycker SB-400 som jag använder till min D40x ger ett ordentligt lyft jämfört med den inbyggda. Rikigt roligt att ta bilder inomhus nu!
 
Den fråga du först skall ställa dig är hur kreativ du vill vara med ditt fotograferande. Känner du att du vill fortsätta att investera och trivs med Nikon rekommenderar jag SB-800. Dessutom får du bouncher och filter i paketet.

Jag har nyligen börjat leka med SB-800. På min hemsida finns bla en bild på ett vinglas där blixten låg under/bakom glaset och gett en intressant bild.

www.soptunna.se

//Martin
 
Kanske är jag som är ute och cyklar, men måste man inte ha en SB-800 på D40x för att kunna använda Nikons Creative Lightning System (med trådlösa blixtar och det köret)?

Om det nu är som jag fått berättat för mig kan det ju vara värt att investera i den lite dyrare SB-800 eftersom...
1. Du får en bättre blixt, plus bouncer och färgfilter på köpet.
2. Du kan bygga ut med billigare blixtar senare, och använda dem trådlöst med hjälp av SB-800.
 
Så SB-800 har någon typ av radiosändare för att styra andra blixtar? Vilket SB-600 saknar?

Målet är att vara så kreativ som jag bara kan.

Tack för svaren!
 
Nikons blixtsystem anses vara bäst av alla. Satsa på en Nikonblixt och inte Sigma eller dylikt. Till skillnad (?) från kameran så lär du ha kvar blixten i många år. En extern blixt är i mina ögon det bästa tillbehör ni kan skaffa er för att förbättra era bilder både inom- och utomhus. Nikon SB-400 ger märkbart bättre bilder är den inbyggda men har en begränsning i att den inte går att använda i porträttläge, dvs när fotografen vrider kameran till stående bildformat, om man vill studsa blixtljuset i taket. Därför råder jag alla att verkligen överväga en SB-600 eller SB-800 om ni kommer att blixtfotografera mycket i porträttläge. Då kan ni rotera blixthuvudet inte bara uppåt utan också åt både vänster och höger.

Creative Lightning System (CLS) är en bonus med Nikonblixtar och enbart SB-800 (eller en SU-800) kan på D40-modellerna fungera som Master och utlösa andra blixtar. SB-600 kan dock fungera som slav/remote.

För att lära er mer om blixtfotografering kan ni läsa mer i tex tråden här på fotosidan "Blixtfotografering känns nästan oöverkomligt" (Forum: Porträtt, Studio, Modell) och på www.planetneil.com och på Nikons hemsida: http://nikonimaging.com/global/technology/speedlight/index.htm
 
Senast ändrad:
Sådär, skickade efter en SB-600 precis. Eftersom det blir min första blixt så känns det inte lönt med en 800. Köper jag en till däremot så blir det ju en sån.

Tack för hjälpen!
 
Kul Fredrik och lycka till med ditt blixtrande! D40X är en bra kamera och med SB-600 i dess sällskap lär du, efter inlärningsperioden och lite träning, komma att ta många fina blixtbilder. Tyvärr har D40X en kortaste blixtsynkroneringstid på 1/200 s så utomhus soliga dagar kan det bli svårt att ta foton med upplättningsblixt. Då får du prova ND-filter, att ta bilden på annan mörkare plats, ta utan blixt och då kanske använda reflexskärm.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.