Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Blixt eller Zoomobjektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

defuncta

Aktiv medlem
Jag är relativt ny när de gäller "systemkamerans värld". Nu efter jul hade jag tänkt att utöka min kameraväska lite. Det enda jag har haft nu något halv år är de vanliga kitt objektivet 18-55, har en eos 30D.

Frågan är alltså följande vilket av dessa saker tror ni kommer utveckla mig mest som "amatörfotograf" extern blixt som jag saknat eller ett lite bättre objektiv?

Väljer mellan följande saker:

Blixtar: Canon Speedlite 430EX, SIGMA BLIXT EF-530 DG ST

Objektiv: Tamron AF 18-200/3,5-6,3 XR Di II,
Sigma AF 70-300/4-5.6 DG Zoom Macro

Min budget är ansträngd så max 2000:- har jag bara.


Snälla hjälp mig vilket tror ni blir bäst, de jag fotar mest är Landskap, porträtt lite djur mm lite allt möjligt.

MVH Christian
 
också amatör, dock för porträtt kan jag tänkamig blixten gör mycket då den inbyggda är oftast inte mer än just "dålig", landskap så skulle jag nog satsa på en telezoom objektiv dock blir det en del begränsningar då din budget på 2000kr inte täcker så mycket. men det finns oftast nåt för alla smaker och behov.

kan rekommendera 430exII som jag själv har och tycker funkar kanon.

och har du ett normal zoom till 55 så skulle jag ta Sigma AF 70-300/4-5.6 DG Zoom Macro då du täcker upp i stort sett hela registret i från 18-300 då.

/mvh micke
 
Hej!
Tänkte avårda sig från sigmas blixt. Jag har föregångaren. Vist är den stark o har mycket inställningsmöjligheter men den är svår att förstå med alla knappar o inställningar och den är inte så säker i exponeringen.

Jag tycker du ska skaffa något som begränsar dig. Kanske låter konstigt men för mig funkar det. Jag äääälskar fasta objektiv. De har fantastisk kvalite till låga priser.
 
Sigmas kan jag också avråda ifrån , köpte en strax innan kamera byte från 400 till 40d och den fungerade inte fullt ut på 40d , vet inte om det blir samma med 30d dock, bytte till canons 430 exII och funkar klockrent
 
Tack för alla bra o trevliga svar!

Jag beställde blixten Canon Speedlite 430EX II. Sedan får Sigma AF 70-300/4-5.6 DG Zoom Macro vänta ett par månader.

MVH C
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.