Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Blixt eller telezoom?

Produkter
(logga in för att koppla)

Albwah

Aktiv medlem
Jag tänkta skaffa lite nya prylar till min Pentax K100. Har bara kit optiken änsålänge. Tänkte fixa väska och batteri imorgon.

Så jag har funderat på om jag ska köpa en telezoom eller en extern blixt.

Blixten: Pentax 360 FGZ
Telezoomen: Sigma 70-300mm

Då man är fattig student har jag inte råd att köpa allt samtidigt.

Blixt har jag saknat nu på vintern när det blir en hel del inomhus bilder med till våren och sommaren blir man väll mest uta och då kanske det är roligare med en telezoom.

Själv är jag mest inne på att köpa blixt nu och köpa telet till våren.

Har lite beslutsångest och vill helst få iväg beställningen så fort som möjligt så jag kan få grejorna innan jul.

Så hur skulle ni gjort?

//Albin

som fattig student har du grym potential till mingelbilder som verkligen kan gå hem hos dina vänner. Skaffa blixt, telet kan vänta...

Om man tänker använda en ljussvag telezoom för porträtt inomhus har man nog stort behov av en blixt. I så fall är det ju klokast att börja med blixten.

okej, tack för alla svaren! Blixt blir det.

Men går 360FGZ att vrida i sidled? Altså så jag kan slå den i taket i vertikalläge.

Albwah skrev:
okej, tack för alla svaren! Blixt blir det.

Men går 360FGZ att vrida i sidled? Altså så jag kan slå den i taket i vertikalläge.

Nope, den går bara att vinkla upp och ner. Men en 540 FGZ kan du vinkla både upp och ner och i sidled.

okej, det var ju lite synd, men det får gå ändå till att börja med. Som jag har fattat kan jag inte styra den trädlöst från min K100, eller? och man har full P-TTL styrning med K100 också?

Kan någon vara snäll och reda ut detta för mig? Jag tänkte åka ner och beställa det imorgon om jag ska ha det och är inte 100% än.

Nej Du kan inte styra den trådlöst. För trådlös styrning krävs två st externa blixtar. Har du funderat på Sigma EF-500 DG SUPER? kraftigare + går att vinkla åt alla möjliga håll. Är väl inte lika välbygd som pentaxen, men jag är än så länge nöjd med min...

johanni skrev:
Nej Du kan inte styra den trådlöst. För trådlös styrning krävs två st externa blixtar. Har du funderat på Sigma EF-500 DG SUPER? kraftigare + går att vinkla åt alla möjliga håll. Är väl inte lika välbygd som pentaxen, men jag är än så länge nöjd med min...

Har kollat på Sigman också. Som du säger är den ju inte så välbyggd som pentaxen och den är något större och tyngre.

Med trädlös styrning så måste jag väll ha två st blixtar även med Sigman?

Ledtalet på Pentaxen är 30 och på Sigman 50. Klarar man sig med 30 eller? Har för mig att den inbyggda har ledtal 12 så det är ju en ganska stor skillnad i vilket fall.

Albwah skrev:
Har kollat på Sigman också. Som du säger är den ju inte så välbyggd som pentaxen och den är något större och tyngre.

Med trädlös styrning så måste jag väll ha två st blixtar även med Sigman?

Ledtalet på Pentaxen är 30 och på Sigman 50. Klarar man sig med 30 eller? Har för mig att den inbyggda har ledtal 12 så det är ju en ganska stor skillnad i vilket fall.

Jag har testat en sån Sigma-blixt och den kändes rätt plastig jämförelse med Canon 580ex och 430ex. Hur den är i jämförelse med Pentax blixtar vet jag inte. Känner folk som har haft en sån Sigma-blixt och där blixten lossnat från foten, ramlat i backen, och gått sönder utan någon större påfrestning.

Hur långt du klarar dig med ledtal 30 beror på vad du fotar, men det borde räcka för dom flesta situationer.

Det stämmer att du måste ha två Sigma-blixtar för att styra trådlöst. Tror iofs att den kan fungera som dum slavblixt också, alltså att du ställer in styrkan på den manuellt och att den utlöser när den inbyggda blixten utlöser.

Trådlös styrning är ovärdeligt i vissa situationer, men som vanligt beror det ju mycket på vad du fotar. I förran veckan fotade jag julklappstips i olika affärer åt tidningen och slog då en blixt i taket och en annan rakt på produkten lite från sidan. Resultatet blev mycket bättre än om jag t.ex. bara hade haft blixten som jag slog i taket.

andreasc89 skrev:
Jag har testat en sån Sigma-blixt och den kändes rätt plastig jämförelse med Canon 580ex och 430ex. Hur den är i jämförelse med Pentax blixtar vet jag inte. Känner folk som har haft en sån Sigma-blixt och där blixten lossnat från foten, ramlat i backen, och gått sönder utan någon större påfrestning.

Hur långt du klarar dig med ledtal 30 beror på vad du fotar, men det borde räcka för dom flesta situationer.

Det stämmer att du måste ha två Sigma-blixtar för att styra trådlöst. Tror iofs att den kan fungera som dum slavblixt också, alltså att du ställer in styrkan på den manuellt och att den utlöser när den inbyggda blixten utlöser.

Trådlös styrning är ovärdeligt i vissa situationer, men som vanligt beror det ju mycket på vad du fotar. I förran veckan fotade jag julklappstips i olika affärer åt tidningen och slog då en blixt i taket och en annan rakt på produkten lite från sidan. Resultatet blev mycket bättre än om jag t.ex. bara hade haft blixten som jag slog i taket.

Vad jag har läst så ska Pentaxen vara gedigen och välbyggd, och jag vill gärna ha en blixt som känns rejäl och ordentligt inte något som tex ramlar av foten och går sönder.

Men det här med trädlöst. Om jag först köper en 360FGZ och sen köper en 540FGZ så ska man väll kunna ha 540 som master och sedan 360 sidan om som slav? Så funkar väll det med tex Canons 420ex och 580ex?

Pentaxen blir det iallafall.

Albwah skrev:
Vad jag har läst så ska Pentaxen vara gedigen och välbyggd, och jag vill gärna ha en blixt som känns rejäl och ordentligt inte något som tex ramlar av foten och går sönder.

Men det här med trädlöst. Om jag först köper en 360FGZ och sen köper en 540FGZ så ska man väll kunna ha 540 som master och sedan 360 sidan om som slav? Så funkar väll det med tex Canons 420ex och 580ex?

Pentaxen blir det iallafall.

Det stämmer att Canons blixtar funkar så. Jag antar att det är likadant med Pentax blixtar.

Blixt är min förstahandsrekomendation. Telezoom i samma prisklass som blixten, kan endast användas mitt på dagen om det är soligt på midsommarafton. Kanske inte hela sanningen men billiga zommar 70-300/4-5,6 börjar att fungera bra vid bländare 8 och det kräver långa slutartider.

Blixten ska vara vridningbar så att den kan vinklas i alla riktningar, även när kameran står på högkant. Vitsen med detta är att kunna slå ljuset i väggar och tak. Pentax, Metz och Sigma gör blixtar som borde fungera ypperligt. Att plixtar känns plastiga är för att de är byggda av plast. Om plastig innebär att det är epa är en subjektiv bedömning utifrån förväntan.

Den värld jag känner är Canons och där kostar Sigman hälöften av vad motsvarande Canonblixt betingar i inköp. Konstruktionen är något vekare, men inte så vek att det motiverar att betala dubbla priset för Canon blixt. Finns pengarna kan man istället köpa två Sigmor, vilket ger dubbelt med ljus från dubbelt så många riktningar som en blixt kan ge.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar