Annons

Blixt-dummy har lite undringar

Produkter
(logga in för att koppla)

Rumpelstiltskin

Aktiv medlem
OK, nu har jag alltså två fungerande blixtar, båda dum-blixtar. En ny Ulanzi F12 och min gamla uråldriga Osram BSC44 Studio. Kamera: Olympus OM-1 (och Sony RX100 Va, men den är nog inte aktuell här, den har egen blixt).

Kamerans manual är helt inriktad på "Flash units designed for use with the camera", vilket jag antar avser blixtar som snackar med kameran, vilket då inte mina gör. Det mesta som står där är grekiska för mig. Det får jag ta itu med när jag får en sån blixt så småningom.

Fråga 1. Antar jag rätt att jag inte ens behöver sätta kameran i nåt blixtläge när jag har en dumblixt? Verkar funka fint ändå. Eller vinner jag nåt på att göra det?

Fråga 2. Nånstans hittade jag att synktiden är 1/250 för mekanisk slutare och 1/100 för elektronisk. Men det verkar gå bra med andra tider också. Är det så att det funkar med vilken tid som helst, bara den inte är kortare än de nämda tiderna? Kan tänka mig situationer när en längre tid vore ballt, för att få bakgrunden mer exponerad t.ex.

Fråga 3. Båda blixtarna har auto-läge. Funkar excellent på Osram-blixten. Men den har sensor och prylar och doserar uppenbarligen ljuset så det blir lagom. Men även på Ulanzin kan man välja mellan auto och manuellt läge. Den har inte tillstymmelse till sensor och jag märker ingen skillnad när jag växlar mellan lägena. Vad kan auto betyda här? (Jo, har läst papperet som följde med, men ingen förklaring där.)

Kom ihåg att jag nästan aldrig använt blixt och de få gånger jag gjort det var när Osramen var ny i början på 80-talet. Så jag vet i princip ingenting om modern blixtteknik. Så verkar jag korkad så beror det på att jag faktiskt är det. Okunnig ivf. 😋
 
Ja, du kan köra hur lång exponeringstid du vill.
Synktiden är den tid då hela slutaren står öppen. Alltså när första ridån har öppnat, och andra ännu inte börjat stänga.

Har du lust kan du exponera i flera minuter eller timmar och bränna av flera blixtar under tiden.

Sensor på blixten var poppis när automatik på kamerorna inte var lika vanligt som nu. Ett smart sätt såväl för att ge rätt exponering som för att spara på krutet till fler blixtar i serie.
 
Tack! Har fattat nåt ivf då. 😃

Ja, automatiken funkar väldigt bra att döma av mina testbilder. Osramen har fler finesser än jag kom ihåg. Bl.a. en inbyggd diffusor som också verkar utmärkt. Med den blev ljuset väldigt naturligt och "oblixtigt".

Känns kul det här. Alltid roligt att få användning för gamla grejer. Och att få en fungerande rätt kraftfull blixt för mindre än 450 spänn (priset för master-blixten) är ju inte helt fel. Kommer att räcka för mina blygsamma behov. Vem behöver TTL?

Inte klokt egentligen. Tror jag köpte den typ 81. Hur många av de elektroniska grejer vi köper i dag kommer att fungera om 50 år?
 
Jag har en Metz 45 CT-1 från tidigt 80-tal. Den fungerar också fortfarande, om jag stoppar in friska batterier. Den har också egen mätsensor med fem olika styrkor. Man ställer in vilket ASA-tal filmen har (nu kallar vi det ISO, förstås) och vilken bländare man använder. Vilka som kan användas framgår av ett programmeringsvred på blixten. Sen är det bara att välja en tillräckligt lång tid och panga på.
Sensor-automatik i blixten kan förstås inte ta hänsyn till vilken AF-punkt som du använder och annat sånt finlir. Däremot är Metz-blixten betydligt starkare än Canons 600 EX-RT. Att modellbeteckningen antyder något annat beror på att de är just max ledtal, men för 600 EX-RT är ledtalet 60 när reflektorn är inzoomad till motsvarande 200 mm brännvidd. Metz-bilxten har ledtal 45 vid utlysning motsvarande 35 mm brännvidd.
En brist i CT-1 versionen är att den bara har ett manuellt läge. Fullt ös. Det fanns mer avancerade versioner som hade fler inställningar att välja på, men den här köptes på studentekonomi, så det var nog därför jag nöjde mig med enklaste modellen en gång i tiden.

Synkspänningen för min Metz är dock ungefär 250 V. Man får en tydlig smäll om man lyckas pilla in i synkkontakten och det är förstås lämpligt att kontrollera att kamerans blixtkontakt tål den spänningen. Mina Canon 1-seriekameror specificerar i bruksanvisningen att det går bra i synkuttaget på sidan av kamerahuset.
 
Har du lust kan du exponera i flera minuter eller timmar och bränna av flera blixtar under tiden.

Det där låter rätt kul. Tänker mig att landskap, typ en strand eller nåt på natten. Så går man runt och punktbelyser några enskilda förmål. Det ska jag banne mig testa nån gång.

Förresten, Olympus har vad de kallar Live Composite. D.v.s. bilder tas kontinuerligt. Man bestämmer en grundexponering och sen när bilderna kombineras tas bara det som blivit ljusare med. Och man ser bilden växa fram live i sökaren/på skärman. Det borde underlätta.
 
Det där låter rätt kul. Tänker mig att landskap, typ en strand eller nåt på natten. Så går man runt och punktbelyser några enskilda förmål. Det ska jag banne mig testa nån gång.

Förresten, Olympus har vad de kallar Live Composite. D.v.s. bilder tas kontinuerligt. Man bestämmer en grundexponering och sen när bilderna kombineras tas bara det som blivit ljusare med. Och man ser bilden växa fram live i sökaren/på skärman. Det borde underlätta.
Sånt kan man göra med lämplig ficklampa också. En period var det nog åtminstone lite halvpopulärt.

Helt apropå så har mina två Nikon SB-800 också inbyggd mätning förutom TTL-funktion(er). Nikons mest kompatibla blixtmodell någonsin då den fungerar med i princip allt, vilket vare sig äldre eller nyare gör. Det enda den inte har är Nikons radiostyrning. Gränssnittet är dock klart klunsigare än SB-700 som jag också har.
 
Jag minns att Metz-blixtarna var ganska dyra så jag hade aldrig någon sån. Nu har jag glömt namnet på den så kallade hammarblixt jag ägde, en japansk billigare variant som fungerade utmärkt bra med sin sensor som var riktad framåt och ett vrid- och höjbart huvud. Höjbart är väl fel ord men ni fattar; det kunde riktas upp mot taket.

På senare år har jag använt två stycken SB-800-blixtar några gånger. De har jag kvar i någon låda. På kamera sitter det nu en enkel liten Godox 350 någonting då och då.
Behovet av blixt har minskat sedan filmtiden om man ser på möjligheten att ta bilder. Om man vill se på bildkvaliteten så är det ingen förändring. Bra bilder kräver fortfarande lämligt ljus.

Måla med blixt eller med ficklampa var väl just halvpopulärt. Kanske. Det var åtminstone något man kunde pröva ett pra gånger. Det blev inga bilder som jag förstorade särskilt eller blev riktigt nöjd med. Andra har lyckats bättre.

Att inte ha någon blixt alls, eller ha en som man inte riktigt vet hur den fungerar, är dumt.
 
Jag minns att Metz-blixtarna var ganska dyra så jag hade aldrig någon sån. Nu har jag glömt namnet på den så kallade hammarblixt jag ägde, en japansk billigare variant som fungerade utmärkt bra med sin sensor som var riktad framåt och ett vrid- och höjbart huvud.
Nissin kanske? De gjorde liknande ting till lägre pris.
 
Nissin kanske? De gjorde liknande ting till lägre pris.
Jag är inte säker men det kan ha varit en Nissin.
Det var fantastiskt när blixtarna fick sensorer och man inte längre behövde räkna på GND, avstånd, ASA och bländare. Reklamen kallade det för "Tyristor-styrd blixt". De kortaste blixttiderna ställde till det ibland med färgfilm vill jag minnas. En slags resiprocitetseffekt som var oväntad (till skillnad mot gradvis minskad känslighet vid långa exponeringstider). Det där måste ha varit något jag läst i Aktuell fotografi för jag använde nästan bara Tri-X och ORWO 400 ASA.
En annan favorit var GAF 500 (diafilm) men det var sällan jag hade råd med den. grovt korn, varma färger, dålig svärta, jag gillade den skarpt. Fast nu verkar jag lämna ämnet så jag stoppar där.

EDIT: En Soligor var det nog.
 
Senast ändrad:
Sol-i-går minns jag att min mor hade på en Mamiya/Sekor. Spegelreflex med fast objektiv och bländarautomatik.

Ja, i och med GTO-tyristorerna kunde man både slå på och stänga av ett blixtaggregat med hög tidsnoggrannhet och därmed reglera hur mycket ljus som kom ut.
Jag har ett annat udda system som bara fungerade med vissa Canonkameror och dessutom bara med vissa objektiv. CAT, Canon Auto Tuning, var ett blixtautomatiksystem som inte brydde sig om reflektionen från motivet utan istället gick på avståndet. En speciell blixt (min heter Speedlite 133D) sattes på kameran Canon EF, en mätenhet sattes framtill på objektivet för att mäta vad avståndsinställningsringen stod på, en brytare på kameran ställdes på "blixt" istället för "NORMAL", rätt ASA-värde för filmen och tiden på 1/125 s och sedan kunde man fotografera med blixtautomatik. I sökaren kunde man se bländarnålen reagera när blixten var tillräckligt uppladdad för att ta en bild och dessutom gick det att se om man var nära nog. Annars visade bländarnålen underexponering. Motsvarande om man kom för nära med känslig film.
Systemet hade också avkänning av laddningsnivån i blixten, så det gick bra att ta en bild innan den var fulladdad. Kameran justerade automatiskt bländaren därefter.
 
[...]CAT, Canon Auto Tuning, var ett blixtautomatiksystem som inte brydde sig om reflektionen från motivet utan istället gick på avståndet. En speciell blixt (min heter Speedlite 133D) sattes på kameran Canon EF, en mätenhet sattes framtill på objektivet för att mäta vad avståndsinställningsringen stod på, en brytare på kameran ställdes på "blixt" istället för "NORMAL", rätt ASA-värde för filmen och tiden på 1/125 s [...].
Gamla minnen, gamla kameror.
Canon EF pratar man inte så mycket om idag. En fin kamera och jag har kvar min (senare modell med snittbild och inte bara mikroprismor). Någon CAT-blixt hade jag dock inte.
Grejen med EF var väl att man kunde ha långa elektroniskt styrda slutartider medan vanliga kortare tider var mekaniska (kameran funkade utan batteri). Fast det finns inget sätt att låsa ett uppmätt bländarvärde och idag tycker jag sökaren är mörk och lite tråkig. Men kameran är byggd på ett lika gediget sätt som en F1:a!
Blixt-synk på 1/125 var bra för tiden!
Tack för gamla minnen.
 
Det finns en knapp för att låsa bländarvärdet med.
Grejen var förstås inte att man kunde ta bilder även om batteriet var slut (batteri var inga problem att hålla kameran med) utan att man hade ett mät- och exponeringssystem som motsvarade en F-1 med både Booster T och Servo-EE sökare monterade samtidigt, något som inte ens gick att göra.
Men motordrift fick man klara sig utan.
 
ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar