Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Blixt DÖRR DAF 42 okunskap.

Produkter
(logga in för att koppla)

kamilenski

Aktiv medlem
Köpte en beg sådant. Saknar dock manualen.
Det dök upp några frågor.

1. ska den käka upp batterier? Det verkar att IKEAS räcker till 10 -14 blixtar?

2. Varje gång jag startar den, ställer den sig i ZOOMEN på 50mm. Går m det att ställa om till 24mm?

3. Tror ni den är kompatilbel med Lumix DMC-LX3?

Köpte en beg sådant. Saknar dock manualen.
Det dök upp några frågor.

1. ska den käka upp batterier? Det verkar att IKEAS räcker till 10 -14 blixtar?

2. Varje gång jag startar den, ställer den sig i ZOOMEN på 50mm. Går m det att ställa om till 24mm?

3. Tror ni den är kompatilbel med Lumix DMC-LX3?

Den funkar med din kamera om du använder den helt manuellt,kör man med tex kamerans inbyggda TTL-mätning så måste den vara anpassad för just din kamera.
Zoomen bör väl gå att ställa om manuellt.

Uppladdningsbara batterier är att föredra. Ju högre mAh desto snabbare laddtid ( enligt vad jag märkt på min Sigma ).

Senast ändrad:
Tackar!

p.s. Vad betyder/innebär det att den kan arbeta med TTL?

Det finns olika sätt att styra mängden blixtljus som kommer på bilden:
1. Helt manuellt - man sätter blixten och kameran på "M" (använd dock slutartid lika lång eller längre än X-synk) och bländarvärdet bestämmer hur mycket blixtljus kommer med. Det finns ingen automatik som korrigerar om man ställer in fel (i vissa moderna kameror och blixtar finns inte alltid helmanuellt utan även om kameran står på "M" styrs blixtljuset med TTL (se nedan). Detta är det äldsta sättet.
2. Blixt i "A" läge - här finns en separat genomsnittsljusmätare som stänger av blixten då blixtens ljusmätare bedömner att tillräckligt med ljus släppts från blixten. OBS att oftast måste kameran vara inställd på "M" eller "A" för detta och även blixten måste ställas in på det valda bländarvärdet. Detta var den enda automatik som fanns fram till tidigt 80 tal. Då blixtens ljusmätare är mycket mindre avancerad än kanerans är detta inte lika exakt som TTL.
3. TTL (iTTL/E-TTL osv) kom till tidigt 80 tal (tror det var på Olympus först faktiskt). Här kan kameran stå i vilket läge som helst (P/A/S/M/grönt läge etc) och blixten står på TTL/FP synch/HSS). Här används kanerans ljusmätare för att bedömma när tillräkligt mycket blixtljus nått sensorn. Den blir således oftast bäst men kräver att blixten är dedicerad (anpassad) för just din kaneramodell. TTL står för "Through The Lens" mätning.

Det var intressant.

Kolade i manualen att den skulle vara kompatibel med min camera (Panasonic).
Men får inte detta till att stämma. Bilderna har dock blivit mycket bättre då jag riktar den rakt upp i taket. Ska testa lita till så att det kan bli perfekt imorgon!

Fp?

Jag håller också på att lära mig denna blixt med mixade resultat. Framförallt vill jag använda den som slav för lite finare porträtt-foton, ståendes på stativ lite snett framför personen. Använder kamerans inbyggda blixt som trigger. Har tejpat på en bit papper som tar bort ljuset från denna. Dock blir det oftast för stark blixt och försöker med bouncer samt tygstycken att smeta ut ljuset något. Även jag har fått bäst resultat med att rikta i taket. men man vill ju kunna få till ett hyffsat studioljus.

Jag undrar ifall någon vet om denna blixt klarar flash sync (FP)? dvs att fota med högre slutartid än 200. Främst för att kunna använda blixten i dagsljus och fortfarande ha ett lågt bländarvärde.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar