ANNONS
Annons

Blixt? - canon vs sigma

Produkter
(logga in för att koppla)

mammeli

Medlem
Ni som kan lite mer än mig om det här med foto...
Jag vet att man brukar säga att man ska ha samma märke på blixten som på kameran för att få bästa resultat. Men sigmas objektiv funkar ju jättebra till canon, borde inte deras blixtar vara lika bra då? Hittade en blixt till ett, för mig, vettigt pris.
[Sigma EF-500ST
Kraftfull TTL autoblixt med motorzoom 28-105 mm. Vridbar reflektor upp, ner, höger, vänster. Ledtal 50. Finns för Canon, Nikon, Minolta och Pentax. 1.795:-]

Vad tror ni, är det nåt att satsa på, eller ska jag vänta lite och spara ihop pengar till en canon?? Jag är hobby fotograf, men är dödligt trött på att den befintliga blixten på min 350D. Jag vill inte bara ha blixtljuset framför mig, jag vill kunna vinkla det åtminstonde uppåt.

Kan någon även förklara lite mer vad "motorzoom" är. Ledtal 50 är det lagom? Vet att jag har sett hur man räknar om ledtal / något för att få fram hur många meter(?) blixten räcker, nån som vet? Är det nåt annat man ska tänka på när man väljer blixt?
Tack i förväg!!

//A

Jag har Sigmas Ef500 DG Super och jag är 100% nöjd. Jag anser att den för mina behov är ännu bättre än Canons motsvarande blixt, då Sigman går att använda som en slavblixt fastän jag inte har en sändare. Detta eftersom Sigman går att triggas med en annan blixt, i mitt fall den inbyggda blixten i 20D.

+Mycket billigare
+Lättare i vikt
+Har (väl?) alla funktioner som Canons värsting (Strobo m.m.)

Eeros skrev:
Jag har Sigmas Ef500 DG Super och jag är 100% nöjd. Jag anser att den för mina behov är ännu bättre än Canons motsvarande blixt, då Sigman går att använda som en slavblixt fastän jag inte har en sändare. Detta eftersom Sigman går att triggas med en annan blixt, i mitt fall den inbyggda blixten i 20D.

+Mycket billigare
+Lättare i vikt
+Har (väl?) alla funktioner som Canons värsting (Strobo m.m.)

Jag har också Sigman men det funkar inte att trigga den med den inbyggda blixten. ETTL förblixten löser då ut Sigman innan exponeringen så den inte får effekt på bilden.
Jag börjar tvivla lite på Sigman, tycker jag slumpvis får kraftigt överexponerade bilder. Men det kanske är likadant med Canons blixtar, dom har jag inte provat.

Motorzoom betyder att den ändrar ljusbilden beroende på objektivets brännvidd. Ger då en smalare och mer koncentrerad ljuskägla med ett tele och en vidare med en vidvinkel.
Ledtal 50 är bra, stark blixt som klarar att hantera även ganska avlägsna motiv.

För att lära mig lite om skillnaderna mellan EF 500 DG ST och EF 500 DG Super tittade jag in på Sigmas hemsida. När jag tittade i kompatibilitetstabellen (d-a ord..) för ST-versionen kunde jag inte hitta 350D där. Är det riktigt att den inte funkar på en 350?? Kanske kan vara värt att kolla upp för dig Ameli.

Arne S skrev:
För att lära mig lite om skillnaderna mellan EF 500 DG ST och EF 500 DG Super tittade jag in på Sigmas hemsida. När jag tittade i kompatibilitetstabellen (d-a ord..) för ST-versionen kunde jag inte hitta 350D där. Är det riktigt att den inte funkar på en 350?? Kanske kan vara värt att kolla upp för dig Ameli.

Hmmm, det låter intressant. Jag får ta och titta lite mer på det.
Är det någon här som har testat, föresten??

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar