Annons

Blixt: Canon Speedlite 580 eller 430?

Produkter
(logga in för att koppla)

Abhor

Medlem
Jag ska införskaffa mig en extern blixt.
Jag fotar ganska mycket bandfoton (promotionsyfte, skivomslag mm) samt övriga porträttfoton och jag undrar om det är värt de nästan 2000 kr extra som det är att köpa en Canon SpeedLite 580 EX II jämfört med en 430 EX (I eller II)?

Vad anser ni som vet lite bättre än mig ang detta?

Jag har en liten tanke som så att köper man en 430 kan man ju alltid ha den som slav och synka den med en 580 vid uppbyte. Eller är det bättre att "vräka på lite extra" och sedan komplettera med 1-2 430 om man vill kunna slå med blixt från lite extra vinklar? Likaså man får ju nästan 2 st 430 för samma pris som en 580...

Jag har en Canon 40D och lite olika objektiv beroende på situation.
 
Om du jobbar mycket med blixt ska du inte tveka att skaffa 580. Men om du använder blixt lite nu och då räcker 430 som tar mindre plats i kameraväskan. 430 duger inte till kraftiga vidvinkelobjektiv.
Om jag var du skulle jag skaffa en ny 580 och två begagnade 430. Det är en större risk att en 580 är slutkörd som begagnad, det är ju den blixten som proffsen använder.
(Definitivt 580 EX II, inte den gamla varianten med plastfot.)
 
Alve Henricson skrev:
Om du jobbar mycket med blixt ska du inte tveka att skaffa 580. Men om du använder blixt lite nu och då räcker 430 som tar mindre plats i kameraväskan. 430 duger inte till kraftiga vidvinkelobjektiv.
Om jag var du skulle jag skaffa en ny 580 och två begagnade 430. Det är en större risk att en 580 är slutkörd som begagnad, det är ju den blixten som proffsen använder.
(Definitivt 580 EX II, inte den gamla varianten med plastfot.)

Instämmer till fullo :)
 
Alve Henricson skrev:
Om du jobbar mycket med blixt ska du inte tveka att skaffa 580. Men om du använder blixt lite nu och då räcker 430 som tar mindre plats i kameraväskan. 430 duger inte till kraftiga vidvinkelobjektiv.
Om jag var du skulle jag skaffa en ny 580 och två begagnade 430. Det är en större risk att en 580 är slutkörd som begagnad, det är ju den blixten som proffsen använder.
(Definitivt 580 EX II, inte den gamla varianten med plastfot.)

Tackar för tipset.
Jag har följt rådet och införskaffat mig en SpeedLite 580 EX II nu. Hittills är jag nöjd med den men jag har knappt hunnit kolla på den.
 
Kan bara säga grattis! Du hittar ingen bättre blixt till din Canon i dagsläget!
//Janne
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.