Annons

blixt canon 580 ex autoläge??

Produkter
(logga in för att koppla)

mejaaa

Aktiv medlem
Hej!

Jag är urusel på att använda blixt och ar väldigt dålig koll på hur det funkar...

Så jag hoppas att något blixtsnille här inne kan hjälpa mig...

Just nu ångrar jag att jag inte gjorde ett bättre val vid blixtinköpet och köpte någon enklare variant..för jag förstår mig verkligen inte på Canons 580 EX II....har suttit och pillat med denna i flera timmar men är fortfarande nollställd...OCH jag ska tillägga att bruksanvisningar inte är min grej...


Såå...nån som kan förklara för mig hur en sådan blixt synkar/funkar ihop med kameran..eller åtminstone hjälpa mig att hitta autoläget på blixten...

(jag vet självklart hur man sätter den på kameran och även on / off...)

tack på förhand...
 
Hej!

Jag är urusel på att använda blixt och ar väldigt dålig koll på hur det funkar...

Så jag hoppas att något blixtsnille här inne kan hjälpa mig...

Just nu ångrar jag att jag inte gjorde ett bättre val vid blixtinköpet och köpte någon enklare variant..för jag förstår mig verkligen inte på Canons 580 EX II....har suttit och pillat med denna i flera timmar men är fortfarande nollställd...OCH jag ska tillägga att bruksanvisningar inte är min grej...


Såå...nån som kan förklara för mig hur en sådan blixt synkar/funkar ihop med kameran..eller åtminstone hjälpa mig att hitta autoläget på blixten...

(jag vet självklart hur man sätter den på kameran och även on / off...)

tack på förhand...
Vad har du för kamera?

Blixten ska stå på läge "ETTL", och ställs in genom att trycka på MODE-knappen.
 
problemet är att jag inte vet hur jag ska använda den....
JA den fungerar...men jag vet inte hur man anpassar styrkan....

När blixten körs i ETTL-läge så anpassar kameran blixtens styrka själv. Vill du påverka detta så gör du det genom att ändra blixtexponeringskompensationen i kameran (se manualen, vet inte riktigt vart det sitter på 550D).
Det är alltså bara att sätta på blixten på kameran, välja läge P, Av, Tv eller M på kameran (börja gärna på P, eller kanske t.o.m på den "gröna rutan", om du känner dig osäker), och trycka av.

Alternativet är att köra blixten helt manuellt, då kan man ställa styrkan från 1/1 (full styrka) till 1/128 (lägst styrka) genom att ändra läge till M med MODE-knappen, men det kanske är lite överkurs.
 
Senast ändrad:
Du kan använda blixtkompenseringen i kameran för att höja eller sänka effekten på blixten, jag har 40D men 550D borde väl fungera ganska lika.

EDIT: såg nu att Scratchen nämde samma sak.
 
Senast ändrad:
Programläget på kameran gör en väldig skillnad om det är dåligt med befintligt ljus. Prova att köra på Av/Tv och M, studsa blixten i taket framför eller bakom dig och se hur resultatet förändras.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.