Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Blixt bakom objekt?

Produkter
(logga in för att koppla)

disab

Aktiv medlem
Vad ska man ha? Alltså vad för slags blixt är bra att ha att lysa upp bakgrunden med bakom objektet i studion? (jag är inte ute efter att få kritvitt utan att få "gloria" på mörkare bakgrunder.

Länka gärna!! :D

Kanske ska tillägga att jag har det lilla studiopaketet från Kaffebrus och använder för tillfället en Canon 400D och IR-sändare.

För rund "gloria" föredrar jag 21cm standardreflektor med grovt raster framför mitran (påvehatten). Det förutsätter dock att man kan ha några meter mellan blixten och bakgrunden.

Jag tycker dock mitran är perfekt för att vita ut bakgrunden, då ljuset fördelas över en betydligt större yta än när man kör med raster.

Jag var kanske otydlig, men jag menade vilken sorts BLIXT som komplement till mitt redan sedan tidigare inköpta blixtpaket från Kaffebrus.En blixt att ställa BAKOM objektet för att få en gloria runt objektet.:D

Det känns inte som att det spelar någon större roll faktiskt. Jag skulle ju helt klart rekommendera en kompaktblixt, men det är nog rätt onödigt eftersom du redan har kompaktblixtar och knappast skulle komma på idén att köpa en generator.

Men om du köper en elinchrome eller en betydligt billigare kaffebrusblixt gör ingen som helst skillnad i bilderna. Du behöver ingen speciell blixt. Blixt som blixt.

Det känns inte som att det spelar någon större roll faktiskt. Jag skulle ju helt klart rekommendera en kompaktblixt, men det är nog rätt onödigt eftersom du redan har kompaktblixtar och knappast skulle komma på idén att köpa en generator.

Men om du köper en elinchrome eller en betydligt billigare kaffebrusblixt gör ingen som helst skillnad i bilderna. Du behöver ingen speciell blixt. Blixt som blixt.

Tack och tack! :D

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar