Annons

Blixt: 420 eller 430EX?

Produkter
(logga in för att koppla)

Erik Bergqvist

Aktiv medlem
Hur stor blir skillnaden igentligen? Har beställt en 420 tidigare i sommar från T.D. tyskland men har inte fått den än.
Vad tycker ni... ska jag avbeställa den och vänta på 430an?
Att 420EX duger åt mej är jag säker på men man är ju samtidigt lite av en prylb*g. Blir den nya mycket roligare?

/Erik.
 
Cyberphoto skriver kort om skillnader....

"Nya Speedlite 430EX erbjuder en hel del förbättringar jämfört med 420EX-modellen. Många av dessa handlar om att bättre anpassa den till de nya digitala system-kamerorna från Canon.

Några av det viktigaste förbättringarna:

Högre ledtal på 43 (m/ISO100/105mm zoom)
Optimerar vitbalans och zoomläge för aktuell kamera/sensor
Stöd för E-TTL II
Kortare uppladdningstid mellan blixtar
Bättre AF-belysning, anpassad för att fungera med alla aktuella EOS-kameror"
 
Jag har en 10D och har i princip bestämt mig för en 430EX. Det är dock en sak jag undrar; 10D är ju inte lika "kompatibel" med denna som t ex 20D är.
Påverkas bilderna av blixtens vitbalansinställning när man fotar i RAW?
 
Jo att folk är nöjda med 420EX vet jag men frågan är om man blir ÄNNU nöjdare med 430?
Sen kommer nog 420 att kännas väldigt gammal när 430 kommit.
Blir nog till att avbeställa...

/Erik.
 
Köp 430 EX, den kommer att ersätta 420EX. Känns lite dumt att köpa en gammal modell..Skulle ju i såfall vara för priset.. Det är väl cash-back (450:) på 420EX?
 
De viktigaste fördelarna med 430EX är att den har:

- Blixtexponeirngekompensation (perfekt till 300D)
- Manuellt läge (bra för hemma studion)

Övriga finesser som anpassning av utlysningsvinkel, enkellås av huvudet, korrigering av vitbalans i kameran mm är lättare att leva utan.

Tyvärr kan man inte vrida huvudet 360 grader som med 580 EX.
 
Jo priset är nog enda anledningen att köpa 420an. 191 euro (-450:- cashback) mot 285 euro (technikdirekt) -nästan halva priset!
420EX kommer ju fortfarande vara en bra blixt även om det snart finns en bättre.

/Erik. (Som nu har avbeställt 420EX till förmån för 430EX)
 
Vaeljer ocksa just nu mellan dessa tva, och har svart att taenka mig att 430EX aer vaerd 100Euro mer aen 420EX. Manuellt laege behoever jag inte, men kan nagon foerklara exakt vad blixtexponeringskompositionen goer? Aer den automatisk pa 430EX och foer 420EX Manuell?
Haelsningar Conny
 
Erik Bergqvist skrev:
Jo priset är nog enda anledningen att köpa 420an. 191 euro (-450:- cashback) mot 285 euro (technikdirekt) -nästan halva priset!
420EX kommer ju fortfarande vara en bra blixt även om det snart finns en bättre.

/Erik. (Som nu har avbeställt 420EX till förmån för 430EX)



Cahshback gäller även för 430ex alltså 450:-
 
har sett att priset som sagt är högre på 430ex? tror ni det kommer sjunka eller blir det högre känns ju som sagt inte motiverat med mycket dyrare prislapp än 420ex?

/M
 
Vapo skrev:
...
Några av det viktigaste förbättringarna:

Högre ledtal på 43 (m/ISO100/105mm zoom)
Optimerar vitbalans och zoomläge för aktuell kamera/sensor...
Jag har svårt att tro att blixtens färgtemperatur kan justeras/ändras överhuvudtaget. Möjligen att kameran låser vitbalansen i ett läge som passar blixtens temperatur.
 
Fördelarna med 430 EX är:

- blixten kommunicerar skillnader i blixtljusets färgtemp till kameran.

- anpassning av utlysningsvinkel beroende på brännvidd och sensorstorlek.

- manuella inställningar, viktigt för den som vill ha blixten till hemmastudion och få jämnexponering på alla bilder.

E-TTL II sitter i kamerahuset och kan fås med alla EX-blixtar.
 
Om det går att ställa blixtljuset med ett antal fasta styrkor är det guld värt. Det klarar inte 420. Valet är rätt enkelt i vilket fall.
 
ohls skrev:
Cahshback gäller även för 430ex alltså 450:-

Har köpt min på Fotokungen på Kocksgatan idag för 2595:-.
Är det krångligt att få tillbaka pengarna?
Har inte riktigt fattat galoppen.'
Har ni några bra tips påhur jag kan få ut det mesta på 430EX?

//MN
 
E-TTL II sitter i kamerahuset i den mån att ett E-TTL II-hus skickar E-TTL II-data till en blixt som efterfrågar det. 420/550EX begär inte denna data.

Sitter precis och läser manualen till 430EX och grejjen med E-TTL II verkar vara att den tar hänsyn till bakgrunden, eller avstånd som canon säger (jag förstår dock inte riktigt hur den kan mäta avstånd till annat än det man fokuserat på).

Vad det gör är alltså att i lägena P, TV och AV anpassar kameran slutartid och/eller bländare så att en mörk bakgrund blir normalexponerad. I läge M gör inte E-TTL II nån skillnad.
 
skelett skrev:
Sitter precis och läser manualen till 430EX och grejjen med E-TTL II verkar vara att den tar hänsyn till bakgrunden, eller avstånd som canon säger (jag förstår dock inte riktigt hur den kan mäta avstånd till annat än det man fokuserat på).

Huvudfinessen med E-TTL II har inte med avstånd att göra utan att kameran genom att jämföra en exponeringsmätning med förblixten och en med kan räkna ut genom de alla mätzonerna i bilden var i bilden som motivet befinner sig.

I de fall blixtljuset når fler delar i bilden än huvudmotivet så kan kameran utesluta mätzoner som inte ligger i fokus. För att kunna göra det så måste blixten vara riktad rakt fram och objektivet måste kunna ge avståndsinfo. Detta gäller bara för mätzoner där det finns en AF-sensor.

E-TTL II utesluter också zoner som är onormalt ljusa, då är det antagligen en reflektion av blixtljuset.

Vad det gör är alltså att i lägena P, TV och AV anpassar kameran slutartid och/eller bländare så att en mörk bakgrund blir normalexponerad. I läge M gör inte E-TTL II nån skillnad.

I M-läget bestämmer du givetvis själv hur ljus eller mörk bakgrunden ska bli genom din exponering. Du har ändå full E-TTL II blixtautomatik.

I P-läget är slutaren spärrad till 1/60s som längsta tid för att undvika skakningsoskärpa. I solljus kan P ge ljus bakgrund. Canon har ansett att P-läget är ett amatörläge där skärpan är viktigast, folk som ser blurriga blixtbilder som felaktiga.

I TV och Av finns ingen spärr av slutartiden och därför kan du få en ljusare bakgrund i dunkla miljöer.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.