Annons

Blir jag besviken om jag köper D70s

Produkter
(logga in för att koppla)

m_junken

Aktiv medlem
Har sålt min Minolta A1 och vill bli med systemkamera :)

Efter mycke funderande så känns det som att det är Nikon som gäller.

Jag har provat min polares D80 och gillade den skarpt MEN min budget fixar inte det därför har jag kikat lite på D70s.Men efter allt läsande här på forumet så får man kännslan att det bara e D80 som gäller. Det jag är osäker på är vad jag "förlorar" om jag köper en D70s istället för D80, och inte ren tekniskt för det är inte svårt att ta reda på utan mer bildkvalité och handhavande det är ju ändå 4000:- i prisskillnad.

Är det stor skillnad på bildkvalitén med 6mp mot 10mp eller är det inget jag kommer ha problem med? Jag vill inte köpa något som jag blir besviken över och jag är grymt osäker på hur mycke 4mp extra gör.

Skillnaden för mig är att jag kan köpa D70s idag men kanske får vänta ganska länge (kanske till våren) om jag ska "spara" ihop till D80.

Ska jag vänta?

//Micke
 
6 kontra 10 Mpix är inte valet, utan logiken, sökaren och snabbheten i att AF träffar rätt, bildkvaliteten och din möjlighet att styra kameran som du vill, bidrar alla till att merkostnaden är försvarbar. Jag rekommenderar varmt en D80. Jag har en sådan idag och hade D70s tidigare.
 
m_junken skrev:
Har sålt min Minolta A1 och vill bli med systemkamera :)

Efter mycke funderande så känns det som att det är Nikon som gäller.

Jag har provat min polares D80 och gillade den skarpt MEN min budget fixar inte det därför har jag kikat lite på D70s.Men efter allt läsande här på forumet så får man kännslan att det bara e D80 som gäller. Det jag är osäker på är vad jag "förlorar" om jag köper en D70s istället för D80, och inte ren tekniskt för det är inte svårt att ta reda på utan mer bildkvalité och handhavande det är ju ändå 4000:- i prisskillnad.

Är det stor skillnad på bildkvalitén med 6mp mot 10mp eller är det inget jag kommer ha problem med? Jag vill inte köpa något som jag blir besviken över och jag är grymt osäker på hur mycke 4mp extra gör.

Skillnaden för mig är att jag kan köpa D70s idag men kanske får vänta ganska länge (kanske till våren) om jag ska "spara" ihop till D80.

Ska jag vänta?

//Micke

Hej! Gör så här. Köp en beg D70 och prova dej fram! Det är definitivt ingen dålig kamera.

http://www.blocket.se/vi/9917740.htm?ca=9_s

Om du tänker dej att skriva utskrifter större än A3 så kommer D80 med 10mp bättre till pass. Men annars är D70 säkert allt du behöver, tror jag.

/K
 
Köp du en D70s! Se även till att du får med ett bra objektiv annars är valet av hus än mindre betydelsefullt.

Kit-optiken Nikkor 18-70 blir mitt råd. Bäst prestanda i förhållande till pris.

Jag har ingen D80 att jämföra med utan bara en D2x.
Kan däremot lova att en D70s räcker mycket långt.
 
Jeg tror du blir fornøyd med en D70s. Det leverer gode bilder. Jeg har selv en D70s som "andrekamera" og tar det ofte frem selv om D200en ligger klar til bruk.
 
m_junken skrev:
Har sålt min Minolta A1 och vill bli med systemkamera :)

Efter mycke funderande så känns det som att det är Nikon som gäller.

Jag har provat min polares D80 och gillade den skarpt MEN min budget fixar inte det därför har jag kikat lite på D70s.Men efter allt läsande här på forumet så får man kännslan att det bara e D80 som gäller. Det jag är osäker på är vad jag "förlorar" om jag köper en D70s istället för D80, och inte ren tekniskt för det är inte svårt att ta reda på utan mer bildkvalité och handhavande det är ju ändå 4000:- i prisskillnad.

Är det stor skillnad på bildkvalitén med 6mp mot 10mp eller är det inget jag kommer ha problem med? Jag vill inte köpa något som jag blir besviken över och jag är grymt osäker på hur mycke 4mp extra gör.

Skillnaden för mig är att jag kan köpa D70s idag men kanske får vänta ganska länge (kanske till våren) om jag ska "spara" ihop till D80.

Ska jag vänta?

//Micke
Om du tänker fota JPEG i huvudsak så ger D70s sämre bildresultat än D80. Jag har själv gjort jämförelser med D200 och skillnaderna är påtagliga sett till brus, både vad gäller mängd och färgavvikelse. D80 lär ge ännu bättre JPEG resultat än vad D200 gör, så en viss skillnad kan du räkna med. Men om du i huvudsak fotar RAW så är nog skillnaderna betydligt mindre.
 
Jämför själv tekniska parametrar...

Om du går in på www.imaging-resource.com så har den siten mycket noggrant uppmätta parametrar för den tekniskt intresserade. Det mesta går att kontollera; färgrenhet, brusnivåer, dynamiskt område, RAW etc etc i all oändlighet till begreppet fotografi har förlorat sin innebörd...

Dessutom finns alla här nämnda tre Nikon kamrorna testade (D70s, D80 och D200) så det är bara att jämföra.

http://www.imaging-resource.com/PRODS/D70S/D70SIMATEST.HTM

http://www.imaging-resource.com/PRODS/D80/D80IMATEST.HTM

http://www.imaging-resource.com/PRODS/D200/D200IMATEST.HTM

Själv har jag en D70s och är mycket nöjd med den. Den räcker gott och väl till för mina behov som sträcker sig till A4 storlek och någon enstaka gång till A3...
 
Jag har kollat på en D70s med kitt 18-70 och den kan jag få för 7500:-. Sen finns möjligheten att lyfta momsen vilket gör att begangnat förmodligen inte är intressant? Priset blir 6000:- ex moms för det kittet.

//Micke
 
Jag har en D70 med bla 18-70 och det enda jag direkt kan klaga på är den lilla sökaren. Och i mitt fall även avsaknaden av ljusmätning med gamla objektiv. När jag köper nytt hus behåller jag troligen D70 som extra hus.
 
D80.

D70ns sökare är inte rolig. Om du ändå kör på D70 så finns det dock fökarförstorare att köpa till. Plastbiten kostar dock hela 700kr!
 
Hej!

Jag kör själv D70S och D2H och har lite kort provat D80.

D80 är helt enkelt en nyare kamera, med mängder av små förbättringar och några stora.

Min alldeles personliga och subjektiva rangordning av de stora förbättringarna är:
- Bättre sökarbild. Stor skillnad oavsett vad du gör men alldeles i synnerhet om du fotar mycket makro eller annat där du ska finjustera fokuseringen manuellt.
- Bättre AF, klarar sämre ljusförhållanden, är sannolikt lite snabbare, lite precisare. Viktigt om du ofta fotar rörliga motiv i tveksamt ljus.

Sedan har vi en skillnad som är intressant men (igen, för mig) mindre viktig.
- 10 megapixel. Mer är trots allt ändå alltid mer. Bra om du ska beskära hårdare eller skriva ut större.

Sedan är D80 som någon annan påpekat sannolikt bättre på att skapa bra jpeg-bilder direkt ur kameran. Jag som kör 99% raw funderar sällan över det, men det är ändå en bra sak.

D70S är en bra kamera och kommer att fortsätta vara en bra kamera länge ännu. Men D80 är nyare och bättre på en del punkter och så vitt jag känner till inte inte sämre på något. Är det värt 4000 kr extra? Tja, det är ditt avgörande, vi andra kan bara ge våra egna bedömningar :)

Om du är ute efter att använda något speciellt objektiv kan det ju vara så att de pengar du spar genom att köpa en D70S ger dig möjligheten att skaffa just det objektivet. Är ett sådant objektiv viktigt för dig, ja då är säkert D70S ett bättre köp.

Nu har jag väl spätt på din beslutsvånda ytterligare :)
 
Jag skulle säga att du hellre väntar och köper en D80, dess fördelar är så pass stora att det är värt det. (har själv en D70)

Största fördelarna som jag ser det
*Otroligt mkt bättre ISO (brus samt olika parametrar, med D70 vill du inte gå över 400)
*Otroligt mkt större och ljusare sökare
*Ca tre ggr snabbare TTL tillsammans med SB-800 (Både på kameran och som fjärrstyr, = folk hinner inte blinka och göra fula miner som med D70 - något som verkligen förstör bilderna)
*Kan styra två blixtar trådlöst
*Bättre/säkrare Vitbalans (har börjat med RAW pga att denna inte är så bra på D70, vilket jag eg tycker är jobbigt)

sedan tillkommer massa andra förbättringar.. Nackdelen är möjligen att D80 är lite mindre vilket gör att den inte är lika skön att hålla i för mig..
 
Nali skrev:
Nackdelen är möjligen att D80 är lite mindre vilket gör att den inte är lika skön att hålla i för mig..

D70s och D80 är så gott som lika stora! (D70s är ca 8 mm bredare än D80). Skillnaden är att D80 är lite rundad på vänster framsida vilket kan lura betraktaren att kameran är förminskad.
 
Senast ändrad:
Christian Hollmann skrev:
D70s och D80 är så gott som på millimetern lika stora! Skillnaden är att D80 är lite rundad på vänster framsida vilket kan lura betraktaren att kameran är förminskad.
D50: 133 x 102 x 76
D80: 132 x 103 x 77
D70: 140 x 111 x 78

Du tänker nog snarare på att D50 är nästan exakt lika stor som D80. D70 känns rätt mycket fetare faktiskt.
 
Christian Hollmann skrev:
D70s och D80 är så gott som lika stora! (D70s är ca 8 mm bredare än D80). Skillnaden är att D80 är lite rundad på vänster framsida vilket kan lura betraktaren att kameran är förminskad.


Jag har själv hållit och testat den så vet av erfarenhet att den är mindre att hålla i.. funderade själv på varför och jämförde och kom fram till att det är ca 1,5m.m. som skiljer på höjden i greppet och att mitt lillfinger därför halkar under kameran, så även en liten skillnad kan göra en stor skillnad :)

Christian Hollmann skrev:
Du har helt rätt Martin. Jag förväxlade modellerna med D50... Sorry.

Okej det förklarar ditt påstående :)
 
Man vill alltid ha mer.

Klart att D80 är bättre i sin prestanda det vore konstigt annars. Men köp en D70s. Du går från Minolta A1 och kommer absolut att bli missnöjd med en D70s. Om du hade haft stålar till en D80 hade du gått och tittat på en D200 och ojjat dig över att du inte riktigt hade alla pengar till den kameran, osv. Nöj dig med det stora steget från Minolta A till Nikon D70s. Lull-lull och extra prestanda kostar. Oftast är man inte teknisk kunnig för att utnyttja alla inställningar. Jag vet iof inte hur vass du är som fotograf men D70s har otroligt mycket att erbjuda. Jag har haft min nu i 6 månader och jag har fortfarande inte koll på alla finesser. Köp D70s nu och lägg till våren de pengar du har då på ett extra långt objektiv tex.
Tommy
 
Köp D80.

Jag bytte upp min D70s till D80 förra veckan och D80:an är mycket bättre. Där är fler knappar, t.ex. AF-S/AF-C och bättre sökare, fler fokuseringspunkter och AF modulen är säkert bättre. Jag fotade i helgen ett 60års kalas och bilderna var mycket fina. Tog RAW + JPEG Fine med SB-800.
 
m_junken skrev:
Har sålt min Minolta A1 och vill bli med systemkamera :)

(klipp)

Skillnaden för mig är att jag kan köpa D70s idag men kanske får vänta ganska länge (kanske till våren) om jag ska "spara" ihop till D80.

Ska jag vänta?

Om jag förstått det hela rätt är du alltså kameralös just nu, och funderar på att eventuellt vänta ett halvår med att skaffa en D80 (vilket vissa verkar rekommendera). Det låter som ren galenskap för mig. Tänk hur många bra bilder du kommer missa! Som många skriver så är D80 helt klart den bättre kameran - så om du är sugen på den så är det klart att du ska spara ihop till den - men det hindrar väl inte att du köper en D70s och har i väntan på att få ihop pengarna till en D80.

Köp en begagnad D70/s eller till och med en begagnad D50 och fota med så länge. En redan begagnad kamera hinner väl gå ned max 500 kr i värde under den tiden du har den och sparar till D80, och de ytterligare 500 kronorna tar väl inte mer än en extramånad att spara ihop till. Billig "hyra" om du frågar mig. Dessutom har du gott om tid på dig att vänja dig med kameran, och övergången till D80 kommer gå smidigt. Dessutom kommer du säkert uppskatta den större sökaren ännu mer då (när du redan vant dig av vid att kunna fota med display).

Är det stor skillnad på bildkvalitén med 6mp mot 10mp eller är det inget jag kommer ha problem med? Jag vill inte köpa något som jag blir besviken över och jag är grymt osäker på hur mycke 4mp extra gör.

Den största skillnaden i bildkvalitet får du när du tar steget upp från digital kompaktkamera till digital systemkamera. Har du bra objektiv till systemkameran får du fina bilder oavsett om kameran levererar dem i 6 eller 10 MP. Det senare är ju alltid trevligt, speciellt om du ska beställa stora utskrifter, men inte alls nödvändigt för att få bra bilder i "normal" storlek (20x30 cm exempelvis).
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.