ANNONS
Annons

Blir inte klok på "konst"-kritiker...

Produkter
(logga in för att koppla)

matknu

Aktiv medlem
Jag har nu sett två artiklar i DN:s kulturbilaga om fotoutställingar här i huvudstaden som visas just nu. Jag undrar om någon har sett någon av dom och kan rekommendera dom av en eller annan anledning!? Mao om det är värt att pallra sig in till stan...

Den ena uställningen hade genomgående bilder tagna genom rött filter och det är ju i sig jäääättekul...är bilderna bra?

Den andra (fotograf/konstnär Sabine Horniger) består av bilder på skyltfönster. Jag tror i alla fall det... (Adrenalinnivån är uppe i hårtopparna efter att faktiskt ha läst igenom kulturskribentens...jag vet inte vad jag ska kalla det...recension????)

Alltså: Kan någon vanlig människa som sett bilderna ge ett kort intryck?

Sen skulle det vara intressant med en debatt om kulturskribenter oxå...

/Mats

Dessa skribenter med konst på sitt huvudsakliga skrivbord är som jag ser det en tydlig spegel på den tid vi lever i. Det postmodernistiska tänkande som idag dominerar det kosntnärliga skapandet inom instutionen riktar sig till individens skapande och ideebaserade tänkande inte till den stora massan som inom modernismen.

Man skulle kunna säga att dessa skribenter speglar den existensen, dem lever liksom där framme MED konseptkonsten, annat är ju inte möjligt för dem. Konstskaparna har den möjligheten nästan helt för sig själva pga sin position. Därmed inte sagt att alla "konstnärer" har den friheten.

Mvh Nicals.

Ps, Detta var kanske inte svar på ngt ni undrade över men en parallell till er reaktion.ds

Då kan man ju dra saken till sin spets och skippa det fysiska konstverket och se recensionen som själva grejen. Fotografierna känns som en ursäkt för att få skriva sin egen till recension förklädda konceptkonst.
?

PRECIS! Håller helt med, visst känns omöjligt när man själv sitter och strävar efter kvalitet och fina uttryck!
"Att skippa det fysiska",,, ja och det är ju det man gör idag, det är ideen och själva konseptet som får verket att stå inte kvaliteten på verkets fysiska... Visst är det fattigt!!!
Skribenterna aggerar nästan som konstnärer precis som ni antyder, och visst är det olyckligt! Men samtidigt så bevisar det ju bara tiden vi lever i, egoisme och självcentrerande ideologi..../Niclas.

Ps, Jag har studerat konst själv och konfronterat flera fotograferande konstnärer med denna problematik och det kommer klart fram till 100%+ att själva "verket" är kanske det som betyder allra minst. En konstnär sa tom NEJ!! när jag frågade om konseptuellt fotografi överhuvudet taget kan vara estetiskt!! Det är länge sedan jag förstod detta men jag blir lika ledsen varje gång jag konfronteras med det.......:-(ds

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar