Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Blinkande display i K5. Hur lugna ner?

Produkter
(logga in för att koppla)

Måns H

Aktiv medlem
Har bytt upp mig till K5 från K7. Samma utmärkta kamera men med en sensor som kan ta foton i mycket dåligt ljus.

Tyvärr blinkar displayen under de omständigheterna. Funktionen är väl till för att påminna om att använda blixt och stativ men det behövs ju inte nu! Jag blir verkligen störd. Hur stänga av?

Har bytt upp mig till K5 från K7. Samma utmärkta kamera men med en sensor som kan ta foton i mycket dåligt ljus.

Tyvärr blinkar displayen under de omständigheterna. Funktionen är väl till för att påminna om att använda blixt och stativ men det behövs ju inte nu! Jag blir verkligen störd. Hur stänga av?

Vilket programläge använder du? Det gröna läget... eller P?
Det finns ett läge som motsvarar manuellt läge med auto ISO, TAv... det fungerar utmärkt i mycket dova ljusförhållanden. Du kan välja bländare och slutare, kameran sätter ISO.
Bländare 2,8 och 1/60 sekund... handhållet i en mörk vinterkyrka, går fint utan blinkande display.
Däremot har jag fokusproblem i dylika situationer, nu ska huset in för service.

Hej Gucko! Jag har testat en mängd lägen inkl Bulb, samma problem. Kollade nu TAv, ingen skillnad.

Annars kör jag mest P eller M.

P funkar bra tycker jag. M plus gröna knappen är bra för att ta ett flertal bilder med samma inställningar.

Mvh

Måns

Blinkar

Hm... om displayen blinkar i samtliga lägen kan det vara idé att kontakta leverantören?
Jag har personligen ingen erfarenhet av dylikt beteende...
Eventuellt någonting du kan korrigera (vad det nu skulle vara) .. eller ett mjukvarufel?
Eventuell tur till Kameraservice i Kungsör?
Jag har skickat in min K5 tyvärr... fokuspunkten hamnar i högdagrarna på stora ytor, oavsett vart jag fokuserar. Idag en fotosession i kyrka, vårkonsert... fokus på körledaren... skarpt i kyrktaket och oskarpt på körledaren... centrumpunkt vald...
Men en underbar kamera i alla andra avseenden:)

Nja, blinkar med värdena gör den när det är för mörkt för exponeringsmätaren. Den varnar alltså för att de visade värdena kan vara helt åt skogen. "-Du får köra själv, jag har ingen aning." är vad den försöker säga.

Gröna knappen

Nja, blinkar med värdena gör den när det är för mörkt för exponeringsmätaren. Den varnar alltså för att de visade värdena kan vara helt åt skogen. "-Du får köra själv, jag har ingen aning." är vad den försöker säga.

Både P och gröna knappen är på något sätt automatiska lägen... även vid M... har du försökt köra manuellt med vägledning av exponeringsvärden och ev blixt?
Märkligt.. har fotograferat i mycket svagt ljus utan att dylikt uppkommit.

Hej och tack för svar!

Jodå, visst fattar jag vad kameran försöker säga. Det är för mörkt, använd stativ och blixt. Det är sättet att säga detta som jag blir irriterad på. Särskilt som jag aldrig använder blixt och sällan stativ, men det händer.

Den som är riktigt snabb kanske hinner ta fotot innan det börjar blinka. Jag är inte så snabb. Ta in kameran i badrummet, stäng dörren och släck ljuset, vänta 10 - 15 sekunder så sätter det igång. Det var samma med K7 men nu med super-sensorn är det inte befogat tycker jag. Eller borde gå att stänga av.

Supersensor

Jag tror inte sensorn i K5 kan fotografera i mörker, den ger däremot ett väldigt vackert brus i svagt ljus. Brus blir det, men det är snyggt. Att fotografera i mörker kräver nog manuellt läge, lång slutartid och stativ... supersensorn är inte en mörkerkamera:)

Jodå, visst fattar jag vad kameran försöker säga. Det är för mörkt, använd stativ och blixt.

Nej det är inte det den säger, föreslår den blixt blinkar den med blixtsymbolen.

Den säger att det är så mörkt att den inte kan mäta sig till rätt exponering, ska det vara 5sekunder eller 10, eller kanske 5minuters exponering? Det är helt enkelt för mörkt för exponeringsmätaren att avgöra, du måste alltså själv kontrollera värdena.

Detta gäller även i manuellt läge och för grön knapp. kan den inte mäta kan den inte föreslå¨ett värde, och då kan den inte heller indikera över/underexponering. VARNING FARA, nåja...

Cyperphoto hittade en fix

Mats Ylinikka på Cyberphoto tipsade om att trycka på infoknappen.

Det funkade på sätt och vis. Beroende på antal tryck så slutar bakre skärmen blinka (visar t ex ISO) och toppdisplayen blir ibland mörk. Det blinkar lite i sökaren.

Det här duger t v, nu kan jag ta ut kameran i natten och prova olika inställningar i lugn och ro.

Eh, menar du att det var den stora 3tums skärmen det blinkade på, och du kom inte på att stänga av skärmen?

Nåja, bra att det löste sig.

Senast ändrad:

Du har kanske aktiverat varning för under och över exponering, går att stänga av i menyn.

Ett annat sätt att kringgå problemet är att ställa ned ljusstyrkan på toppdisplayen, då märker man inte att den blinkar på samma sätt.

Tack för svar!

Det blir4 lite lugnare i läge 2, absolut. Toppdisplayen går att stänga av också liksom bakre displayen.

Har iallafall varit ute på natten och plåtat handhållet på ISO 51 200. Lägger in ett exempel på min sida i mapp ISO 51200.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar