Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bli stadigare, med ett bättre avtryck!

Produkter
(logga in för att koppla)

hilber

Medlem
Tänkte här lista några tips på hur man undviker oskarpa / darriga bilder från fristående. Vilket kan vara användbart när det inte är läge för stativ och det är mörkt eller mycket zoom på gång. Själv har jag lyckats komma ner till typ 1/8 med följande:

0 Krama av långsamt och fint. (Ingen raketforskning direkt)
1 Håll avtryckaren nere => ta flera bilder i samma sekvens (kanske mest för digitalkameran). Genom att hålla avtryckaren nere undviker vi det skakningsmoment som själva avtrycket innebär.
2 Ta flera bilder (igen!), då ökar chansen att du faktiskt inte rörde dig under åtminstone en av bilderna
3 Använd spegeluppfällning/timer på detta vis behöver du inte trycka av, kan dock vara lite jobbigt när motivet försvinner (spegeluppfällning)...

För egen del funkar 0 och 1 bäst, men även de andra har sina användningområden.

Fyll gärna på med fler tips!

Andning!
Ta ett par djupa andetag och fyll/töm sedan lungorna till hälften och håll andan medan du trycker av.

Stabilitet!
Armarna tätt intill kroppen och armbågarna ner. Håll kameran så att den vilar mot huvudet.
Om möjligt, luta dig mot något.

Silvertejp och en tegelsten....

Ni hajjar säkert vart jag vill komma, kanske ett extra batteripack under, eller en ljusstark optik.
Ja vad tusan som helst bara den inte är för lätt.

Men på semester och andra mindre nogräknade äventyr, kan man ju alltid kompromissa, och släpa med sig plastprylarna istället.

Gillar tunga grejjer, utom när man ska traska omkring lite längre sträckor.
Man får ju lite mer lätthanterliga rörelser med ökande tyngd.

Ha ha... Skivstång och tung optik!

hilber skrev:
Tänkte här lista några tips på hur man undviker oskarpa / darriga bilder från fristående. Vilket kan vara användbart när det inte är läge för stativ och det är mörkt eller mycket zoom på gång. Själv har jag lyckats komma ner till typ 1/8 med följande:

0 Krama av långsamt och fint. (Ingen raketforskning direkt)
1 Håll avtryckaren nere => ta flera bilder i samma sekvens (kanske mest för digitalkameran). Genom att hålla avtryckaren nere undviker vi det skakningsmoment som själva avtrycket innebär.
2 Ta flera bilder (igen!), då ökar chansen att du faktiskt inte rörde dig under åtminstone en av bilderna
3 Använd spegeluppfällning/timer på detta vis behöver du inte trycka av, kan dock vara lite jobbigt när motivet försvinner (spegeluppfällning)...

För egen del funkar 0 och 1 bäst, men även de andra har sina användningområden.

Fyll gärna på med fler tips!

Tror en starköl också kan vara bra!
Kolla!
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/501267.htm

Ps. Har skippat spegeln helt! ;)
Och tog faktiskt flera bilder, men det var dom som rörde sig!!

Jag upptäckte att det kan vara jobbigt med ett för lätt/litet objektiv när jag tog mina första droppbilder. Det är enkelt gjort att rycka till när man gör 'avtrycket'. Att hitta rätt andning underlättade helt klart för att få en skarp och bra bild, men det underlättar ju om man kan ta stöd mot något förstås.

:: Susanne ::

SARA

SARA - eller vad var det det hette i lumpen.
Ställning - Ställ dig bekvämt eventuellt ta stöd.
Andas - Andas in fulla lungor, andas ut hälften av luften, håll andan
Rikta - Rikta in dig på målet
Avfyra - .....................

Re: SARA

Mr.Berg skrev:
Ställning - Ställ dig bekvämt eventuellt ta stöd.
Andas - Andas in fulla lungor, andas ut hälften av luften, håll andan
Rikta - Rikta in dig på målet
Avfyra - .....................

Eller kanske "Skara"... ;-)
S - Sprätta
K - Klunka
A - Andas
R - Rikta
A - Avfyra

Som gammal(nåja,32år)fd pistolskytt har man det i blodet... =)
SARA !
Precis som Jonas Berg förklarade.
Och ja det är lättare med tunga saker , en liten stund...
Sen får man problem med skakningar , lösningen är att ta ner och vila.
Fick ett tips att ta en hantel 1-1,25kg och i bästa tvsoffan lyfta rakt ut och hålla kvar 10 sek och sen sänka.
Reperera 10g. Gör detta var annan - var tredje dag.

Gjorde att jag förbättrade serierna markant.

Don Ricardo skrev:
Som gammal(nåja,32år)fd pistolskytt har man det i blodet... =)
SARA !
Precis som Jonas Berg förklarade.
Och ja det är lättare med tunga saker , en liten stund...
Sen får man problem med skakningar , lösningen är att ta ner och vila.
Fick ett tips att ta en hantel 1-1,25kg och i bästa tvsoffan lyfta rakt ut och hålla kvar 10 sek och sen sänka.
Reperera 10g. Gör detta var annan - var tredje dag.

Gjorde att jag förbättrade serierna markant.

Kanonhobby att kombinera som du säger... Hadde också en målskjutningspistol, men mest för avkoppling hemma.... Och endast luftvapen.
Ha ha braka lös med 9mm eller en 45:a i lägenheten jag då bodde i! :cool:

Men tillbaks till skakningarna, så upplever jag de från tunga kameror som mer hanterbart. Lätta kameeror får mer ivriga rörelser.

Re: SARA

Mr.Berg skrev:

Andas - Andas in fulla lungor, andas ut hälften av

Nu finns det säkert lika många varianter på detta som det finns instruktörer men, nja... Tänk inte hälften. Tänk en normal andingscykel. Du andas in - du släpper ut luften, precis som du gör nu när du sitter framför datorn.

Denna naturliga andningspaus kan sträckas ut ett antal sekunder längre än vad den är när man sitter och andas normalt, men sedan blir det reflexmässiga spänningar.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar