Isak_Bergwall
Medlem
PMA skulle slutat idag väl? Men endåså presenterade nikon d2hs som enda DSLR som jag förstår..betyder detta att det inte kommer någon uppföljare till D100 i år eller finns det fler chanser för oss som går och väntar?
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
andreasc89 skrev:
Jag håller med dig. Om Nikon ska hämta upp sig igen krävs en rejäl uppdatering av D70. Om de inte släpper något på Photokina så räknar jag Nikon som i stort sett körda på konsument DSLR marknaden. Som diskuterats i 350D tråden så säljer megapixlar och 8 är mer än 6.1 så...
Även om jag kör Canon så tycker jag att det är tråkigt. De behöver ju konkurens.
/A\
Jag tycker nog att det skrivits en hel del om att Canon behövde en kamera som kunde konkurera med D70 (både i pris och prestanda), inställningsbegränsningar och segheten i 300D gjorde ju att många valde D70 framför 300D...säkert påverkade färgen en hel del oxåekequist skrev:
--//Skillnaden mellan 350D och D70 anser inte jag är större än mellan D70 och 300D...och då snackades det minsann inte om att Canon MÅSTE komma med en ny kamera för att matcha D70...
Det är väl största problemet med S3, förutom det höga priset, den är långsammare än D70 som kostar mindre än hälften och till råga på allt är inte upplösningen heller bättre.Maron skrev:
Fuji´s s3 pro borde väl kunna vara något för oss Nikon-användare som vill ha någonting mitt mellan d70 och d2x...
Priset är rätt ok och testresultaten verkar riktigt bra, bortsett från att den är ganska långsam.
Det är inte det att den är långt efter, men den har några fördelar liksom några nackdelar. Spegeluppfällning, vertikalgrepp, det låga bruset och den låga vikten är något av fördelarna. D70 å andra sidan har dubbla kommandohjul och är lite mer robust i byggnaden samt tyngre. Det beror lite på vad man behöver och vilka preferenser man har.Vad är det i 350D som gör att D70 är så otroligt långt efter? 1,9 miljoner extra pixlar är inte direkt någon sanslös förbättring.
Ehh nu får du nog ta och kolla efter lite. D60 och D100 släpptes samtidigt, och jag tror inte Nikon och Canon vet riktigt så mycket om varandras saker att de direkt kan säga vad den andre har som ska tävlas mot. 10D känns ju mer som en naturlig förändring av D60, och faktum är att jag inte tror att det är enbart för att det finns en D100 som kanske var aningen bättre på en del punkter utan för att det var mycket kritik mot enstaka punkter på D60n. Den var inte dålig, men den hade vissa småfel som kanske hindrade den från att bli den hit 10D blev.Det var likadant med Canon D60 vs Nikon D100. Canon släpper en produkt som inte riktigt lever upp till D100 och blir sen tvugna att släppa en ny produkt kort efter (10D) för att komma ikapp Nikon.
Tvungna att släppa 350D känns lite krystat. Den går enligt den vanliga produktcykeln på 1.5 år som canon har hålt sig till. Nikon å andra sidan verkar ha en längre produktcykel. Men när det gäller D70 kontra 300D. Om D70 skulle ha släppts utan att vara såpass mycket bättre än 300D inklusive den bättre kit-linsen, hur många kameror hade Nikon sålt då tror du. Att 350D klår D70 är en naturlig del i att ytterligare en generation kameror lanseras, inte så mycket att den enbart skulle vara ett svar till D70, även om den såklart är det, precis som varje ny generation kameran är till för att vara bättre en den föregående.Exakt samma sak med Canon 300D vs Nikon D70. Canon släpper 300D och Nikon kommer med D70 som är en mer kompetent kamera på många punkter, till samma pris. Canon blir då tvungna att släppa uppdateringen 350D för att komma ikapp.
Canon är klart genomtänkta ur ett företagsekonomiskt perspektiv iaf. Och dessutom så har de digitala kamerorna följt funktionerna på de analoga väldigt väl fram tills nu. 300D är mer eller mindre som 300V i sina begränsningar. Sen att 300D kanske inte riktigt faller alla entusiasterna i smaken helt är en annan femma. Men hur många av de vanliga folket tror du klarar sig utmärkt med 300D, trots dess få begränsningar. De allra flesta. Nikon å andra sidan väljer att arbeta längre på sina kameror, vilket kanske ger en högre kvalite per modell, men å andra sidan så blir det alltid då Nikon som leker följa-jon.Jag ser hellre att ett företag släpper en produkt som är genomtänkt och "rätt" från början än att man kommer med en ny "uppdatering" varje år, det tyder på sunt tänkande och genomtänkta produkter.
wsaar skrev:
Det finns nog en strategi med att lägga announcements/släpp en stund efter den värsta upphetsningen över konkurrenternas produkter när marknaden lugnat ner sig lite, något man känner igen från andra branscher. Ska dock bli intressant att se vad som kommer.