Annons

Blev av med kameran

Produkter
(logga in för att koppla)

Kee

Medlem
Hallå där!

Eftersom jag besöker detta forum ytterst sparsamt och endast har skummat igenom ett tiotal av trådarna här tänkte jag först ge en kort introduktion. Jag började fota sommaren 2002, då jag fick köpa en pentax ES2 av min far, med tillhörande optiker och blixt. Denna har funkat fint för mig och gett många fina minnen, och försök till konstverk.

I somras när jag var ute med min folkabuss (mitt huvudsakliga intresse just nu), hade jag inbrott i bussen under en tre timmar lång badtur längs åhusbuktens strand. Jag blev av med kamera, med tre optiker samt blixt till denna. Eftersom jag gillar tidsenliga tillbehör till allt, såväl som till bussen som kameran, hade jag en väska i kamelskinn från 60-talet som jag förvarade optikerna och blixten i. Jag blev även av med plånbok, bilstereo, ett tjugotal skivor, solglasögon och flera småprylar som jag nu inte kommer ihåg. I slutändan fick jag påver ersättning från försäkringsbolaget tack vare den djungel av bestämmelser som finns där.

Jag är inte ute efter att få mothugg, över huruvida jag var klantig eller ej, som kanske inte tog med mig alla grejorna eller försäkrade grejorna så att jag var säker på att jag blev ersatt. Man lär så länge man lever.

Det jag tänkte meddela här är att eftersom kameran var stöldbegärlig och jag på så vis inte fick ngt för den, så har jag inte råd att köpa ngn ny, så jag kommer troligtvis inte besöka sidan ofta eller alls på ett bra tag. Blir det ngn ny kamera i framtiden blir det nog en digital, hur motsägelsefullt det kan låta, men både och får jag nog aldrig råd med tyvärr...

Gamla Pentaxprylar går att få rätt billigt idag.
Annars kan du juh fortsätta med Pentax och köpa deras nya billiga digitalsystemkamera som gjordes officiell igår.

/Henri

På sidan

www.foto.no

Kan man lägga in serienummer, beskrivningar på stulna saker i kameraregistret. Råkar prylarna dyka upp hos ngn handlare i Sverige så kan du ha turen att få tillbaka prylarna.

Hellst skulle du ha gjort detta med en gg men bättre sent än aldrig.

Jag har nog inget serienummer sparat eller uppskrivet ngnstans.

Det som i detalj blev stulet av kameragrejorna är således:

Ett ES II-hus
Ett SMC (takumar) 35mm f3,5
Ett SMC (takumar) 55mm f2,2
Ett SMC (takumar) 135mm f2,8
En blixt vars fabrikat jag inte minns
En fjärutlösare kanske 60cm.

Jag skulle kunna tänka mig en aningen modernare kamera (kanske helt ny), med lite fler automatiska inställningar som komplement till de manuella, såsom automatisk blixt mm. Problemet är att jag är så barnsligt förtjust i 55mm-objektivet som jag med en 400-film kunde fota nästan jämt utan blixt. Och ett sånt till en modern kamera har jag förstått kostar en del.

Ngn som har några idéer, som jag kan få fundera på om jag nu skulle plocka undan lite pengar för en kamera?

Erik Schalin skrev:
På sidan

www.foto.no

Kan man lägga in serienummer, beskrivningar på stulna saker i kameraregistret. Råkar prylarna dyka upp hos ngn handlare i Sverige så kan du ha turen att få tillbaka prylarna.

Intressant! Nästan så att vi skulle kunna ha en sån funktion här på FS.

MaxZ skrev:
Intressant! Nästan så att vi skulle kunna ha en sån funktion här på FS.

NEJ, att länka sidan går bra.

Om det börjar dyka upp flera register så förlorar man slagkraft.

Om alla i norden/europa använder en sådan tjänst så blir i princip prylarna osäljbara.

Jag har köpt min Pentax SMC-M 50/1.4 för dryga femhundringen.

Den funkar med "moderna" kameror helt fint, bara att jag måste fokusera själv. Men det är bara bra, för det vill jag göra också.

/Henri

Erik Schalin skrev:
NEJ, att länka sidan går bra.

Om det börjar dyka upp flera register så förlorar man slagkraft.

Om alla i norden/europa använder en sådan tjänst så blir i princip prylarna osäljbara.

Klart att stulna grejer ska vara osäljbara (hoppas det var det du menade)!?
Jag tror att ett separat register i sverige inte skulle skada ngn utan snarare tvärtom t ex lättare att hitta när man söker på google osv.
Tror inte heller att man förlorar slagkraft utan troligen blir folk mer upplysta om problemet med att köpa stöldgods osv.
Har en ny tråd om detta:

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?threadid=34007#post377560

/PG

Erik Schalin skrev:
På sidan

www.foto.no

Kanske är lättare sagt än gjort. Om man nu inte har ändrat i lagen, så är det väl så att...har man köpt saker i god tro, så kan det vara mycket svårt att för den drabbade få tillbaka sina saker.

Blev själv utsatt för ett bedrägeri och urkundsförfalskning, där jag blev av med en bil värd ca 80.000:-. Bilhandlaren, en auktoriserad Mercedez handlare hade köpt bilen i god tro.
Jag fick inte en spänn i ersättning. Dessutom lades förundersökningen ned efter ett par mån med anledning av att skurken hade så mycket skit på sig att ytterligare brott skulle inte påverka påföljden för den /&&)¤¤#"¤ skurken.

Nu fick han så han teg ändå...men inte pga att han lagfördes. Och jag lider fortfarande av dom ekonomiska sviterna. Så fungerar tyvärr svensk lag idag.

Senast ändrad:
Lagen har ändrats relativt nyss till förmån för den som har bestulits. Jag vet inte säkert hur lagen lyder numera men jag har ett svagt minne av att begreppet "köpt i god tro" har avskaffats vilket skulle innebära att den bestulne alltid har rätt att få tillbaka sina prylar.

gujo skrev:
Lagen har ändrats relativt nyss till förmån för den som har bestulits. Jag vet inte säkert hur lagen lyder numera men jag har ett svagt minne av att begreppet "köpt i god tro" har avskaffats vilket skulle innebära att den bestulne alltid har rätt att få tillbaka sina prylar.

Vi får hoppas att det är som du säger.Innan var det ju tjyvarnas marknad.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar