ANNONS
Annons

Bleka, omättade färger i bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

Phorpher

Aktiv medlem
Jag har haft ett ganska långt uppehåll i mitt fotande men såg igår en repris av "Roy Andersson - Det är en dag imorgon också" där man får följa han och hans team i skapandet av filmen Du Levande.

De skapade helt otroliga miljöer och framförallt fick de till helt otroliga färger i fotot. Pastelliknande, bleka och dystra färger. Det är fick mig att börja vilja fota mer igen och testa att få till liknande stil på foton.

Kan någon ge mig tips på artiklar som tar upp ämnet? Eller som kan säga om den här typen av stil kallas för något speciellt? Eller rent utav kan ge lite tips på rak arm om hur man ska få till det?

Tack

Jag har haft ett ganska långt uppehåll i mitt fotande men såg igår en repris av "Roy Andersson - Det är en dag imorgon också" där man får följa han och hans team i skapandet av filmen Du Levande.

De skapade helt otroliga miljöer och framförallt fick de till helt otroliga färger i fotot. Pastelliknande, bleka och dystra färger. Det är fick mig att börja vilja fota mer igen och testa att få till liknande stil på foton.

Kan någon ge mig tips på artiklar som tar upp ämnet? Eller som kan säga om den här typen av stil kallas för något speciellt? Eller rent utav kan ge lite tips på rak arm om hur man ska få till det?

Tack

Jag skulle antingen ändra profilen i fotot. (photoshop/lightroom.)
Eller ändra profilen i själva kamera när jag tar bilden.(och jag menar inte srgb / adobe 1984) utan färginställningar.
Eller ändra min exponering lite överexponerad ge mindre färgmättnad. Akta högljus bara.

prova på!!

Tack

Vad jag kunnat se i Anderssons filmer, och vad som även framgick i dokumentären, så är färgsättningen gjord på plats. Den har alltså inte med fototeknik att göra.

Om man inte har möjlighet att bygga scenerier som Andersson så är det i efterarbetet man kan skapa det. Du kan använda i princip vilket bildprogram som helst för att "dra ur" färger (mättnad) och åstadkomma Anderssons stil.

Okej,

Det stämmer nog att det mesta är gjort med sceneriet i sig och att det är där man ska lägga krut om man vill gå hela vägen. Jag ska testa att mixa med färgmättnaden på några väl valda bilder och se hur det faller ut.

Tack till er båda!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar