Hej! Jag har samma fundering. Jag fotar sedan något år tillbaka i aRGB och har brukat konvertera till sRGB men nu har jag börjat fundera om det är det rätta. Titta på
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/2422620.htm Den första versionen är ej konverterad, alltså i aRGB. Den aktuella versionen är konverterad till sRGB (perceptuell) och den ser övermättad ut och lite blågrön. När jag jämför med hur bilden ser ut på skärmen (kalibrerad, nästan ny) i ACDSee pro 3 så ser den faktiskt mest ut som version 1 (jag har färghantering aktiverad och pårogrammet ska läsa in inbäddad färgprofil). Om jag slår av färghanteringen i ACDSee så ser det ut som den aktuella, konverterade versionen. Vad ska man tro om det? Jag har kollat i både Opera (senaste) och IE 9. Windows 7.
Fundering: kan det vara så att skärmen har så pass stort färgomfång (det är en ASUS Pro Art 24 tum som ska visa 98 % av aRGB) att bilder i sRGB ser övermättade ut? Då gissar jag att lösningen blir att bädda in färgprofil när jag konverterar färgrymden till sRGB? Då ska väl även min dator läsa in färgprofilen och visa den korrekt om jag har en webbläsare som hanterar färgprofiler?
Om man tänker att skärmen visar aRGB och fotot är i sRGB så borde ju färgerna bli övermättade eftersom samma färgvärde visas mer mättat i en skärm med stort färgomfång än på en med litet...