Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bleka bilder

Produkter
(logga in för att koppla)
Tack för tipset släkting (alla Ignell lär vara släktingar). Ska försöka bli bättre på manuella levels och får nog kolla in stora Photoshop eftersom inte PS Elements har funktionen kurvor.
Finns möjligen i Nikon Capture som jag funderar på att skaffa...

Tycker nog ändå att D70:s automatik klarar det mesta bra men att det krävs en del kunskap och erfarenhet av kameran för att veta när det riskerar att bli fel...

Slowfinger skrev:
Tack för tipset släkting (alla Ignell lär vara släktingar). Ska försöka bli bättre på manuella levels och får nog kolla in stora Photoshop eftersom inte PS Elements har funktionen kurvor.

Tycker nog ändå att D70:s automatik klarar det mesta bra men att det krävs en del kunskap och erfarenhet av kameran för att veta när det riskerar att bli fel...

Bo,

Vet inte om vi är släkt. Vad jag hört så finns det 4 separata Ignell familjer - kanske inge att diskuttera på detta forumet!

Har inte kollat Elements men allt finns i det stora PS - som är väldigt bra om man ska bearbeta digitalbilder. Om du någon gång börjar med NEF formatet så är detta nästan ett måste.

Trots att kameran klarar av att göra mycket måste man trots allt lägga till en hel del för efterarbete för att få liknande resultat som vanlig film. Detta beror framförallt på sensorn som förändrar bilden och gör den "plattare". Förutom de tips jag gav tidigare skulle jag rekommendera ett unsharp mas filter - finns säkert en tråd där du kan läsa vidare om detta.

Rickard

Slowfinger skrev:

Ja, kurvor finns i Nikon Capture.

Har också insett att det bästa för bättre bilder är att använda Adobe RGB som färgrymd. Det ger ju betydligt bättre färgdetaljer.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar