Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Blaskiga färger efter uppladdning!

Produkter
(logga in för att koppla)

fotografmanuelek

Aktiv medlem
Jag har ofta problem med att färgerna inte blir som jag önskar efter att jag laddat upp bilderna på siten. "hemma" är de klockrena och jag öppnar dem i Photoshop. Oftast är det RAW-filer men det spelar väl ingen roll?

Kollar ni på min bild "svart fågel" under albumet "natur" så förstår ni vad jag menar. Den är svart i PS CS men mer gråblaskig här på fotosidan.

För att färgerna ska återges bra på webben ska du ändra färgprofilen till sRGB.
Jag såg på bildens exif att du hade Adobe RGB

Jaha. Tack! Det har nog varit så i PS hela tiden misstänker jag. Men det ska ändras! Titta gärna in igen på en "svart" fågel.

Hmm. dessvärre hittar jag inte där jag kan byta. Kör den engelska versionen...

Senast ändrad:
Ligger under edit/convert to profile. Jag har en genväg länkad till shift + F2 för man gör denna konvertering rätt ofta.

arbeta alltid i adobergb för en "bättre" färgrymd och sedan sparar du med funktionen "spara för webb" och då konverterar photoshop automatiskt till sRBG

hepp ;)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar