ANNONS
Annons

Blandade frågor om K10D

Produkter
(logga in för att koppla)

boek100

Medlem
Hej.
Nu har mitt gamla fotointresse vaknat till liv efter många år i dvala. Dagens nya digitalkameror verkar göra fotografering till ett rent nöje.

Efter att ha följt markanden i några månader så verkar Nikons D80 (i allmänhet) och Pentax K10D (i synnerhet) mest intressant för mig, så jag tänkte passa på och fråga lite om kameran.

Vad jag har förstått så är kitobjektivet 18-55 mm ganska hyfsat för 1000 kr. Frågan är om det är värt att lägga lite extra pengar på 16-45 mm-kitet. Det finns inga omdömen på denna glugg på fotosidan. Vad tror ni om skillnaden mellan Pentax 16-45/4 och Sigma 18-50/2,8? Sigman är ljusstarkare till ungefär samma pris. Är det någon skillnad i optiska egenskaper? Kvalitet?

När det gäller telezoom så får det nog bli en Samsung 50-200 mm så länge. För 1000 kr hos Expert kan man nog ha mycket roligt med denna glugg innan man har råd att köpa något mer spännande.

Hur är det med minneskort? Behöver man ett "extremekort" eller räcker det med ett vanligt standard secure digital?

Finns det någon butik i Stockholmsområdet som har kameran för demovisning? Man vill ju trots allt klämma och känna på kameran innan man spenderar 10000 kr. Jag kan tillägga att när jag provade Nikon D80 så var "kamerakänslan" och ergonomin i toppklass. Jag hoppas bara att K10D är lika bra.

Jag kommer säkert på fler frågor under resans gång, men vi börjar med dessa :)

Mvh
Boek

Scandinavian Photo hade ett demoex i butiken på Norr Mälarstrand i tisdags. De lär väl inte sälja demoexet, så kolla där.

När det gäller korten skall kameran tydligen klara att skriva > 10 MB/s, så ett Extreme behövs för att få ut maximal prestanda. Fast det blir nog egentligen bara ett problem om du tar många RAW-bilder i serie.
Steget under "Extreme" räcker nog (t.ex Sandisk Ultra II).

Det blir alltid en subjektiv bedömning, men Pentax K10D är alldeles för klumpig, i min smak.
När deras tidigare D-SLR var så perfekta i storlek, jämför med Pentax K100D, lagom nätt!

För mig skall kameran kunna följa med överallt, misstänker att en kamera med en storlek av Pentax K10D blir liggande hemma, vid långresor.

Skrivtiden till kortet varierar kraftigt mellan olika minneskort även med samma prestanda (133-150) Sandisk ultra extreme III x133 ger 13-14 biler i 3 bps innan buffertern är full, därefter tas bilderna i ca 1,1 bild per sekund (raw dng). Skrivhastigheten till kortet är då + 16 mb/s.

Sandiskkortet är ca 300% snabbare på K10 än TekQs x133 kort.

18-55 sägs vara rätt bra och så klart privärt för 1000 spänn. Tycker nog ändå att man skall ha nått bättre på en så fin kamera, tex 16-45/4 eller kanske nya tätade DA 16-50/2.8 USM när den kommer i vår!

Edit

Sigmas 18-50/2.8 är bra och snabbt men jag tror 16-45/4 är lite vassare optiskt

Senast ändrad:
Jag tycker 18-55 presterar bra, nedbländat. På full öppning är det inte lika skarpt.
Av de testar jag sett på 16-45 så verkar det ge ett
mycket bra reslutat.. Här finns ett jämförelse mellan objektiven. Sök på DPreviews forum för
mer bilder.

Pentax 16-45 vs Sigma..

Senast ändrad:
Tack för länken. Det verkar på de flestas omdömen i Dpreview att Pentaxlinsen ger mycket bra och skarpa bilder.
Jag kunde dock inte se några bilder varken i Firefox eller i Explorer

Just nu verkar det dock svårt att köpa K10D-varianten med 16-45-optik, så det är frågan hur länge man orkar vänta. Man sparar ca 500 kr på kitalternativet mot att köpa gluggen löst.

När det gäller minneskort, så såg jag att webhallen säljer Sandisk extreme III 2 Gb för 675 kr, så det känns bara dumsnålt att spara ett par tre hundra kronor på ett långsammare/sämre/mindre minne.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar