Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Black & white points

Produkter
(logga in för att koppla)
Alltså den gör det automatiskt. Den antar att det du markerar som vitt verkligen ska vara vitt. Din redigerade bild hade en varm ton. Om du ställer black och whitepoint så kommer du vitbalansera till dagsljus och din bild blir vitare än vad du hade tänkt dig.

Men om man inte vill ha en vit/ljusblå himmel till exempel. Hur fasen gör man då? Jag förstår inte grejen med det ens, förstör ju effekter...

Bry dig inte så mkt om vit och svartpunkten ska vara på det allra ljusaste samt allra mörkaste. De är bara hjälpmedel i din bildredigering. Tycker du det ser bra ut så är det bra för dig!
Själv har jag medvetet en massa bilder där jag antingen bränt ut högdagrarna eller sotat igen lågdagrarna.

Är det bara jag, eller känns inte texten lite föråldrad? Det är ju gamla tips för tryck och den här sista raden känns knepig "available data contained in a piece of film or transparency has been captured"

Gäller den scannade bilder måhända?

Är det bara jag, eller känns inte texten lite föråldrad? Det är ju gamla tips för tryck och den här sista raden känns knepig "available data contained in a piece of film or transparency has been captured"

Gäller den scannade bilder måhända?

Jag har suttit ute på tidskriftsredaktioner och kollat de bilder som de får in från fotografer. Både från uppdragsofotograferingar, pressreleasebilder och stock-bilder. Det är ju sorgligt många bilder, upp mot en tredjedel, som har stora partier som är helt blåsta på detaljer. Helt svarta eller vita och detta utan någon som helst kreativ anledning. Bara vanligt katastrofal dålig bildbehandling. Med stor sannolikhet på grund av att man bildbearbetar på en skärm som man inte har någon kontroll över. Så att en bildbyrå sätter upp krav på att bildbehandlingen sker på ett visst sätt är nog inte så märkligt.

Att sedan läsa denna tråd gör mig inte mindre mörkrädd. Förslag om att först göra i ordning bilden såsom man vill ha den och sedan flyttta upp svartpunkten och ned vitpunkten för att hamna innanför nivå 5 – 250 gör ju inte att bilden får tillbaka valörer i toner som tidigare har förstörts. Bilden blir nu gråare, men fortfarande utan valörer i gränsvalörerna.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto