Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Black & white points

Produkter
(logga in för att koppla)

IsaW

Aktiv medlem
Undrar varför man sätter dom. Om man klickar auto och det oftast blir större kontrast, är det för att auto sätter svarta och vita punkter eller gör man det manuellt med treshhold och levels?
Ska nämnligen ladda upp bilder på Corbis, och de har en image checker som kollar dessa. Om man bill redigera en bild så att den ser lite äldre ut med hög offset tillexempel, hur funkar det då? Black and white points tar ju bort det! *förvirrad*

:)

Man sätter Black och White point för att utnyttja mediets hela dynamiska omfång. Det är ett snabbt sätt att justera bildens globala kontrast.

Om du väljer att sätta black point på någon mörkare grå av artistiska skäl så måste du se om du kan stänga av automatiska justeringar, annars blir din bild säkert för mörk efter den automatiska justeringen. Jag har ingen aning om vad Corbis är så jag kan inte hjälpa dig med det.

Man sätter Black och White point för att utnyttja mediets hela dynamiska omfång. Det är ett snabbt sätt att justera bildens globala kontrast.

Om du väljer att sätta black point på någon mörkare grå av artistiska skäl så måste du se om du kan stänga av automatiska justeringar, annars blir din bild säkert för mörk efter den automatiska justeringen. Jag har ingen aning om vad Corbis är så jag kan inte hjälpa dig med det.

Men om man fixar bilden precis som man vill ha den, varför behöver man då black and white points? Hur menar du med den automatiska justeringen? Förstår bara inte varför man inte bara kan redigera bilden exakt som man vill ha den? Corbis är som getty images typ...

Men om man fixar bilden precis som man vill ha den, varför behöver man då black and white points? Hur menar du med den automatiska justeringen? Förstår bara inte varför man inte bara kan redigera bilden exakt som man vill ha den? Corbis är som getty images typ...

Såhär säger Corbis "Why compress the tonal range?
This is the best means to ensure that there is detail in both the highlights and shadows of any image.
What are spectral highlights and pure blacks?
Spectral highlights are areas that, in reality, are brilliant white. Pure blacks are just that, pure black.
Bringing a highlight down to 250 doesn’t do significant damage to an image file. Similarly, bringing a pure
black up to 5 doesn’t do any significant damage. The risk of compressing the total tonal range by 10
points, 5 at the low end and 5 at the high end, is preferred over getting whites and backs that should
retain detail blown out or blocked up.
Limiting blacks to 5,5,5 and whites to 250,250,250 also serves as a quality control tool for our clients.
When a client gets an image with these black and white points, they can be confident that all the
available data contained in a piece of film or transparency has been captured."

Hur fixar jag detta? Alltså hur kollar man så bilden följer detta?

Ett snabbt sätt att bara kolla vilka värden bildens svart- och vitpunkt har är att använda just Tröskelvärde/Threshold. På lågdagersidan ligger svartpunkten där det första svarta området dyker upp när du drar i verktygets reglage. Värdet avläser du direkt i fönstret (Threshold Level i engelsk PS). På motsvarande sätt kan du se var vitpunkten ligger genom att utgå från histogrammets högra sida och dra åt vänster tills den första vita punkten dyker upp.

De har helt enkelt ett system för att säkerställa att bilderna håller sig inom vissa värden. Om du justerar så det ser bra ut för dig kanske det ser konstigt ut för någon annan. Om de tvingar dig att hålla dig inom vissa värden är det större chans att bilden visas med hygglig detaljåtergivning för slutanvändaren.

Du kan göra såhär.

Du redigerar din bild som du vill ha den som du brukar.

Det sista du gör är att du lägger till ett justeringslager för Curves. Utan att ändra kurvan så väljer du svartpunkten, nere till vänster. Under kurvan finns rutor input / output. Du skriver helt enkelt in 5 i output. Samma för vitpunkten uppe till höger, du skriver 250 i output.

Du får "säkra" vädren för svart och vitt i din bild och den går förmodligen att trycka utan problem. Det man har gjort är att man sänkt kontrasten en aning i bilden.

De har helt enkelt ett system för att säkerställa att bilderna håller sig inom vissa värden. Om du justerar så det ser bra ut för dig kanske det ser konstigt ut för någon annan. Om de tvingar dig att hålla dig inom vissa värden är det större chans att bilden visas med hygglig detaljåtergivning för slutanvändaren.

Jo förstår det men om man då vill ha bilden redigerad så att den ser gammal ut och t.ex väldigt låg kontrast då funkar det ju inte att följa deras system? Eller?

Precis. Då måste du frångå deras system.

Men det skulle ju betyda att ALLA som lägger upp bilder där använder samma inställningar på white and black point. Låter jättekonstigt. Väldigt okreativt om man måste ha samma kontrast på alla bilder. Är det något jag missar här? Kan man inte ha hög offset på en bild och samtidigt ha inställda black and white points?

Du kan göra såhär.

Du redigerar din bild som du vill ha den som du brukar.

Det sista du gör är att du lägger till ett justeringslager för Curves. Utan att ändra kurvan så väljer du svartpunkten, nere till vänster. Under kurvan finns rutor input / output. Du skriver helt enkelt in 5 i output. Samma för vitpunkten uppe till höger, du skriver 250 i output.

Du får "säkra" vädren för svart och vitt i din bild och den går förmodligen att trycka utan problem. Det man har gjort är att man sänkt kontrasten en aning i bilden.

Okej, förstår vad du säger dock hittar jag inte något ställe att skriva in dessa nr? Du sa ny layer "curves", tryckte nytt lager och sedan kurvor men där finns inget input eller output? Har cs6 om det spelar roll.

Jag sa justeringslager för kurvor. Men det fungerar även i vanliga kurvor. Men du måste markera ändpunkterna för att kunna skriva in siffror manuellt.

Jag sa justeringslager för kurvor. Men det fungerar även i vanliga kurvor. Men du måste markera ändpunkterna för att kunna skriva in siffror manuellt.

Ah förlåt. Okej så då står det output längst ner, ändrar jag det till 5 respektive 250 så följer det reglerna för Corbis då?

Ah förlåt. Okej så då står det output längst ner, ändrar jag det till 5 respektive 250 så följer det reglerna för Corbis då?

Okej för att förenkla lite. http://dump.no/files/bd95fc4cc609/bild1.jpg
Där är bilden. Första med min redigering så det ser ut precis som jag vill ha det.
Den andra har jag klickat treshhold och letat fram vitaste och svartaste punkten i bilden och då fick den detta resultatet. Går det på något sätt att ha min redigering men fortfarande "registrera" black and white points? För den första är inte för vit eller svart någonstans och det ser man. Ingen förlorad data så att säga. Är uppenbarligen väldigt förvirrad ang detta..

När jag redigerar bilder så börjar jag med att sätta ut svart- och vitpunkt, i antingen nivå- eller kurvverktyget, för att på så sätt få de begränsningar från svart till vitt som jag vill ha det. Vet inte om det är "rätt" eller "det bästa" men det är den processen jag alltid börjar med.

Det du har gjort när du ställde black point och whitepoint så färgkorrigerade du samtidigt.

Om du redigerar som du ville ha bilden och sedan lägger på justeringslagret med kurvan som jag beskrev den kommer du enbart se en liten kontrastförändring i bilden.

Det du har gjort när du ställde black point och whitepoint så färgkorrigerade du samtidigt.

Om du redigerar som du ville ha bilden och sedan lägger på justeringslagret med kurvan som jag beskrev den kommer du enbart se en liten kontrastförändring i bilden.

Okej, hur färgkorrigerade jag? Det hade jag ingen aning om... Letade bara fram den svartaste och vitaste punkten, trodde jag. Hur bör jag göra exakt för att inte färgkorrigera?

Jag fick fram justeringslagret, adjustment layer (har photoshop på engelska), men sedan visste jag inte vad jag skulle göra mer detaljerat? Trodde nämnligen det var vad jag gjorde från början men... uh. Trött. Haha.

Alltså den gör det automatiskt. Den antar att det du markerar som vitt verkligen ska vara vitt. Din redigerade bild hade en varm ton. Om du ställer black och whitepoint så kommer du vitbalansera till dagsljus och din bild blir vitare än vad du hade tänkt dig.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto