Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Black Rapid med tung kamera/objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)
Gamla versionen av Black Rapid (den med plastbiten) kopplad till ett Manfrotto stativfäste gängade upp sig och kameran föll platt till marken.

Kontaktade butiken jag köpt remmen hos, de har inte hört av sig än (sex månader sen) och Black Rapid i USA. De skickade genast det nya fästet och den nya snabbkopplingen. Med det har inte kameran gått i backen fler gånger, men med stativfästet var det nära en gång till, så nu kör jag med originalfästet eller inte alls.

Kommer på mig själv med att gå o känna efter att det sitter fast mest hela tiden. Så helt litar jag inte på konstruktionen, men jäkligt bekvämt är det att bära kameran så + att det går snabbt att få upp den till ögat när det ska fotas.

Bild på "katastrofkombinationen"


Jag är med på att den gamla versionen var sämre men vad exakt är det som är skillnaden?
Vad är det som gör den nya bättre?
En plastbit hit eller dit?
 
Nytt fäste för kameran och en ny karbinhake med en gängad låsning
 

Bilagor

  • fastenr2-01.jpg
    fastenr2-01.jpg
    15.7 KB · Visningar: 202
  • connectr2-05.jpg
    connectr2-05.jpg
    9.5 KB · Visningar: 209
Nytt fäste för kameran och en ny karbinhake med en gängad låsning

Har en rem med just denna karbinhake och kamerafäste.
Kamerafästet har en gummiring i "botten" (den svarta delen på bilden).
Min korta erfarenhet (har inte haft remmen så länga), är att gummit gör att kamerafästet sitter riktigt bra.
Drar du åt det ordentligt så ger gummit en "låsningseffekt".

Karbinhaken går ju som påpekats att låsa, så den känns "idiotsäker".
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.