Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Black Rapid med tung kamera/objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

Anders Östberg

Guest
Kikar på Black Rapid Double Strap, tänkte det kanske kunde vara lite bättre för axlar/nacke än vanliga kameraremmar, men... att hänga kamerorna från en skruv upponer känns ju intiutivt lite chansartat...

... är det någon här som använder systemet med tunga grejer (upp t.o.m 1D + 300/2.8) och känner sig komfortabel med det, och inte haft några tillbud med saker som lossnar eller ramlar?
 
Kikar på Black Rapid Double Strap, tänkte det kanske kunde vara lite bättre för axlar/nacke än vanliga kameraremmar, men... att hänga kamerorna från en skruv upponer känns ju intiutivt lite chansartat...

... är det någon här som använder systemet med tunga grejer (upp t.o.m 1D + 300/2.8) och känner sig komfortabel med det, och inte haft några tillbud med saker som lossnar eller ramlar?

Ingen fara Anders! Jag har min Mark II med batterigrepp och 70-200 L IS USM, ganska tungt m.a.o., utan problem. Har haft BR sedan den lanserades och är helnöjd! Skonar rygg och gör utrustningen lättillgänglig, rekommenderas!
 
Jag kör den med Nikon D300 med batterigrepp plus ett Sigma 300/2,8 och det funkar kanon. Den hänger fint under armen så kan man fota med en annan kamera, behövs långa telet är det bara att kasta fram det på 2 sek. Helt super.
 
Ett litet tips

Själv sätter jag mitt RS-6 i objektivets stativfäste, vilket har fördelen att jag kan låta kameran hänga åt det håll jag vill.
(Det går ju alldeles utmärkt att lossa fästet och snurra runt det till ett annat läge för att sedan dra åt det igen).

Så gör jag med mitt 1D mkII med 70-200/2,8 på.
Funkar alldeles kanon tycker jag :)
 
Har sett några avråda från det, snabbplattans D-ring (Manfrotto i mitt fall) är inte lika stark som BRs fäste. (?)
 
Har sett några avråda från det, snabbplattans D-ring (Manfrotto i mitt fall) är inte lika stark som BRs fäste. (?)

Nja, jag har ju satt fästet som tillhör remmen direkt i objektivets stativfäste.
Att ha snabbfästet i samtidigt som remmen tycker jag inte känns helt relevant med mitt 70-200.

Hur som helst så gillar jag verkligen RS-remmen.
Klart bättre än de vanliga remmarna om du frågar mig.
 
Kikar på Black Rapid Double Strap, tänkte det kanske kunde vara lite bättre för axlar/nacke än vanliga kameraremmar, men... att hänga kamerorna från en skruv upponer känns ju intiutivt lite chansartat...

... är det någon här som använder systemet med tunga grejer (upp t.o.m 1D + 300/2.8) och känner sig komfortabel med det, och inte haft några tillbud med saker som lossnar eller ramlar?

Stefan Hage (medlem på FS) kör med Black Rapid på sin D3 + 300/2.8 med eller utan konverter. Tycks funka jäkligt bra! Dra iväg ett mail till honom och fråga mer.

/Oscar
 
Gamla versionen av Black Rapid (den med plastbiten) kopplad till ett Manfrotto stativfäste gängade upp sig och kameran föll platt till marken.

Kontaktade butiken jag köpt remmen hos, de har inte hört av sig än (sex månader sen) och Black Rapid i USA. De skickade genast det nya fästet och den nya snabbkopplingen. Med det har inte kameran gått i backen fler gånger, men med stativfästet var det nära en gång till, så nu kör jag med originalfästet eller inte alls.

Kommer på mig själv med att gå o känna efter att det sitter fast mest hela tiden. Så helt litar jag inte på konstruktionen, men jäkligt bekvämt är det att bära kameran så + att det går snabbt att få upp den till ögat när det ska fotas.

Bild på "katastrofkombinationen"
 

Bilagor

  • RS2_0730.jpg
    RS2_0730.jpg
    28.2 KB · Visningar: 661
Har kört med enkelremmen ett år nu och har ständigt en D3a med 70-200 hängande.
Än så länge inga problem, funkar utmärkt.
Har däremot inte vågat använda stativplatta utan använder orginalfästet från Blackrapid.
 
Det verkar mest vara tidiga modeller det varit lite problem med, dom har väl produktutvecklat lite nu.
 
Hej
Bär 5D med 70-200 2,8. Inte det tyngsta man kan bära men tungt nog. BR är en helt fantastisk bäranordning. Den sparar nacke eller händer (hur man nu bär annars) - men inte bara det. Kameran är i ett långt bättre beredskapsläge hela tiden. Inte haft några problem med fäste - men det bör ju kollas då och då. Inte så dyr heller. Köp och prova. Kan absolut inte föreställa mig att du blir missnöjd.
 
Det verkar mest vara tidiga modeller det varit lite problem med, dom har väl produktutvecklat lite nu.

Det finns fortfarande remmar av den ursprungliga typen att köpa. Jag köpte min rem i maj 09 och kameran kraschade i backen efter någon vecka. Acceptera inte den gamla remmen, med den här plattan och "plastbiten"

Den nya karbinhaken har en skruvlåsning och fästplattan är lite elegantare, men den KAN fortfarande gänga upp sig om kameran rör sig mycket under en promenad, så det är värt att känna då o då att allt sitter fast.

För den som har den gamla konstruktionen finns en uppgradering att få eller köpa. Kolla black rapids hemsida (http://www.blackrapid.com/product/hardware/fastenr/)
 

Bilagor

  • RS2_0729.jpg
    RS2_0729.jpg
    32.8 KB · Visningar: 588
Jaha.
Där ser man.
Har den gamla versionen som tack och lov inte krånglat.
Men som uppenbart KAN lossna.
Den lilla plastslang som ska säkra karbinhaken är för kort vad det verkar.
Har silvertejpat lite vilket verkar fungera.
Får väl skriva och höra efter vad som kan göras.
Men ALDRIG att jag slutar använda BR.
Om så hela fästanordningen ska tejpas...
;-)
Mats
 
Den nya skruven är en klar fördel när man fotar i stående format då den inte är lika påträngande som den gamla.

Jag har inte haft några problem med att min kamera lossnat men jag kan erkänna att jag alltid är lite orolig och gärna går med en hand på kameran "för säkerhets skull".

Jag har funderat på någon bra extra säkring men inte kommit på något bra.
 
Kikar på Black Rapid Double Strap, tänkte det kanske kunde vara lite bättre för axlar/nacke än vanliga kameraremmar, men... att hänga kamerorna från en skruv upponer känns ju intiutivt lite chansartat...

... är det någon här som använder systemet med tunga grejer (upp t.o.m 1D + 300/2.8) och känner sig komfortabel med det, och inte haft några tillbud med saker som lossnar eller ramlar?

Själv kör jag sedan i våras med Black Rapid av den äldre modellen, infäst i mitt Nikon 300/2.8 samt D3 hus, och ofta med 2 ggr konveter på. Allt fungerar väldigt bra, och jag har inte haft några som helst problem med att den gängar loss. I början kändes det såklart osäkert men numera är det helt ok att bära runt på denna jättebaby (ca 5 kg) och vara snabbt skjutklar:) Hälsningar /Stefan
 
Tack för det, det låter lovande.

En Black Rapid Double Strap är på väg i posten, så får jag prova själv snart också.

En sak som är på väg är en ersättningsskruv med kraftigare D-ring för Manfrottos snabbplattor, det verkar listigt att ha en sådan så slipper man byta mellan BRs färste och snabbplattan om man vill flytta kameran/objektivet till t.ex enbensstativet.
 
Skrev en rad till tillverkaren om det gamla fästet och farhågor om att det kan lossna. De lovade skicka den nya varianten på direkten. Vilken kundservice! Nästan så man vill köpa en BR till. Men vad ska man ha den till?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.