Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Black rapid för 2 kameror, vilket alternativ?

Produkter
(logga in för att koppla)

fiend

Aktiv medlem
Hej!

Har efter i helgen insett än mer att jag måste försöka fixa mig några black rapid-selar till mina två kameror.
Dock så vet jag inte riktigt än vilken lösning som vore bäst.

1. Köpa 2 st RS5/RS7(?) och sedan lägga dem omlott på kroppen så dem bildar ett X på rygg och på bröst.
2. Köpa 1 st RS DR-1 Double Strap med en coupler och koppla ihop det på det viset

Vad har ni testat för olika lösningar på detta?
Någon som kan tala sig varm för den ena eller den andra lösningen? :)

Tack på förhand.

Mvh Fredrik

Kan inte just uttala mig om vad som är bäst eller inte eftersom jag ej använt dem, men om du utgår ifrån vad du kommer göra, om du alltid kommer ha med dig två kameror ska du nog köra med selen, om det blir bara en kamera ibland så kanske det är obekvämt att ha en hel sele för den. Men vad jag förstår av filmerna på deras sida så ser det ut som man kan ta loss en "strap" från selen ifall man bara ska köra en kamera.

Alltså, om jag förstår det rätt så ska du köra med en sele, eftersom du har möjlighet att bara köra en kamera eller båda kamerorna i en förpackning som är gjord för båda scenarierna.

Kan inte just uttala mig om vad som är bäst eller inte eftersom jag ej använt dem, men om du utgår ifrån vad du kommer göra, om du alltid kommer ha med dig två kameror ska du nog köra med selen, om det blir bara en kamera ibland så kanske det är obekvämt att ha en hel sele för den. Men vad jag förstår av filmerna på deras sida så ser det ut som man kan ta loss en "strap" från selen ifall man bara ska köra en kamera.

Alltså, om jag förstår det rätt så ska du köra med en sele, eftersom du har möjlighet att bara köra en kamera eller båda kamerorna i en förpackning som är gjord för båda scenarierna.

Japp, man kan använda dubbelselen med 1 sele bara. Gick att ta isär :)
Det jag däremot sett på en del av singel-grejorna är att dem har extra förvarning osv.. med en "flärp" som man kan slänga ned med extra utrymmen, iphoneutrymmen osv..

Tänkte om det är någon som har testat ett/båda alternativen och kan ge sina synpunkter på vilken ide som är bäst.
Har två kompisar som fotar här i Umeå och en kör med dubbla singlar.. och en med en sele liknande Double-strap.. så det är dött lopp där då båda gillar sina lösningar bäst. Hmm

Har två kompisar som fotar här i Umeå och en kör med dubbla singlar.. och en med en sele liknande Double-strap.. så det är dött lopp där då båda gillar sina lösningar bäst. Hmm

"Här i Umeå". Du bor alltså där också enligt min uppfattning, går det inte att få testa deras selar och få en uppfattning om vad som känns bäst? Eller har du redan gjort det och du vill veta om black rapids selar?

"Här i Umeå". Du bor alltså där också enligt min uppfattning, går det inte att få testa deras selar och få en uppfattning om vad som känns bäst? Eller har du redan gjort det och du vill veta om black rapids selar?

Japp, jag bor i Umeå.
Den ena av selarna är en kaffebrus-sele :) Så den vet jag inte hur pass mkt jag kan jämföra exakt med en likadan black rapid.. hmm
Kan ju fråga han som jag vet kör med dubbla singel-selar iofs.

RS DR-1 Double Strap är gjord för två kamror. Singel och double strap är två olika grejor. Coupler använder du när skall koppla ihop två singel straps.

RS DR-1 Double Strap är gjord för två kamror. Singel och double strap är två olika grejor. Coupler använder du när skall koppla ihop två singel straps.

Jo, jag vet att single och double strap är två olika grejor :)
Det jag funderade på vad om man skulle köpa 2 st single istället och lägga dem omlott, som ett X ..

Jo, jag vet att single och double strap är två olika grejor :)
Det jag funderade på vad om man skulle köpa 2 st single istället och lägga dem omlott, som ett X ..

Har visserligen inte kört med 2 BR remmar omlott men ofta en BR och monopoden i sin bärrem och då är ofta monopod remmen ivägen för kameran när jag vill ha upp den så jag skulle satsa på två singelremmar med ihopkopplare för max flexibilitet om Du emellanåt har bar en kamera med Dig.

Monopodremmen måste ju vara ytterst för att kunna ta av den vid användningen så därför blir det ibland strul!

Det är iaf mina 2 Cent

Jag använder både single strap och double strap varianten. Jag har provat korslagda single straps men föredrar utan tvekan DR-1 när jag använder 2 hus. Högst personligt naturligtvis :)

Senast ändrad:
Har visserligen inte kört med 2 BR remmar omlott men ofta en BR och monopoden i sin bärrem och då är ofta monopod remmen ivägen för kameran när jag vill ha upp den så jag skulle satsa på två singelremmar med ihopkopplare för max flexibilitet om Du emellanåt har bar en kamera med Dig.

Monopodremmen måste ju vara ytterst för att kunna ta av den vid användningen så därför blir det ibland strul!

Det är iaf mina 2 Cent

Förklara lite hur du har använt monopoden och haft den kopplad? Hur uppenbarade sig problemet för dig? Tror inte riktigt att jag förstår exakt hur du tänkt :)

Två singelremmar med en ihopkopplare.. har du då valt ha dem X-korsade, eller tänkte du man har dem ungefär så som double-strapen-funkar, men med en separat ihopkopplare? :)

Jag använder både single strap och double strap varianten. Jag har provat korslagda single straps men föredrar utan tvekan DR-1 när jag använder 2 hus. Högst personligt naturligtvis :)

Du får gärna vidareutveckla ditt tänk där :)
Vad kände du var fördelarna med DR-1 mot 2 st single?

Förklara lite hur du har använt monopoden och haft den kopplad? Hur uppenbarade sig problemet för dig? Tror inte riktigt att jag förstår exakt hur du tänkt :)

Två singelremmar med en ihopkopplare.. har du då valt ha dem X-korsade, eller tänkte du man har dem ungefär så som double-strapen-funkar, men med en separat ihopkopplare? :)

Nej en singelstrap över vänster axel med kameran hängandes på höger sida och så monopoden i sin rem över höger axel i kors och när jag då ska fota handhållet så hänger monopoden kvar och då fastnar kameran i den remmen, några ihopkopplare har jag inte utan det är X varianten jag avser då!

Du får gärna vidareutveckla ditt tänk där :)
Vad kände du var fördelarna med DR-1 mot 2 st single?

Framförallt för att undvika "trasslandet". Två korslagda funkar sådär, oftast blir det jobbigt när du ska ta upp kameran som sitter på den understa remmen.
Det här kan ju också bero på vilken konfiguration du har på vilken sida, tyngd, storlek o.s.v.
Jag har de första varianterna av BR remmarna (både singel och duo) som, i mitt tycke, har alldeles för stora axeldelar. D.v.s. de är för långa. Dessutom glider de alldeles för lätt på axeln, beroende på vilket klädesplagg som man använder.
Det här kan man naturligtvis åtgärda genom att modifiera själv :)
Det fanns också utrymmen för minneskort/liten mobiltel, något som jag inte heller har behov av.
De var jättebra men det fanns utrymme för förbättringar.

De nya remmarna däremot... thumbup.gif
DR-1 som har små men tillräckligt stora axeldelar funkar kalas!
RS-Sport sitter som berget. Perfekt!

Senast ändrad:
De nya remmarna däremot... Visa bilaga 117166
DR-1 som har små men tillräckligt stora axeldelar funkar kalas!
RS-Sport sitter som berget. Perfekt!

Check!
Det låter ju bra det :)
RS-Sport såg ju nice ut.. men jag tror nog mer att jag lär få användning för en DR-1, men det kanske blir så att man köper en av varje när man lix beställer.
Tack för inputen!

Själv köpte jag RS-7 men efter att ha haft D300 med 24-70 eller 70-200 hängandes med remmen i kors, så fick jag ont i nacke och sidan av halsen då remmen låg och tryckte mot just halsen. Nu har jag skaffat RS DR 2 och med fickorna JOEY J1 och J2 och har denna även när jag bara har 1 kamera på. All tyngd ligger nu på axeln istället.
För att väga upp (och hålla upp brallorna :) ) så har jag en karbinhake i motsatt sida som jag fäster i en av byxornas hållare. Funkar hur bra som helst.
Vad jag dock glömde var en FastenR 3 eller 2 st bara för att slippa flytta över dem emellan kameror och gluggar.

Så sattsa du på en dubbel så blir du nöjd.

Själv köpte jag RS-7 men efter att ha haft D300 med 24-70 eller 70-200 hängandes med remmen i kors, så fick jag ont i nacke och sidan av halsen då remmen låg och tryckte mot just halsen. Nu har jag skaffat RS DR 2 och med fickorna JOEY J1 och J2 och har denna även när jag bara har 1 kamera på. All tyngd ligger nu på axeln istället.
För att väga upp (och hålla upp brallorna :) ) så har jag en karbinhake i motsatt sida som jag fäster i en av byxornas hållare. Funkar hur bra som helst.
Vad jag dock glömde var en FastenR 3 eller 2 st bara för att slippa flytta över dem emellan kameror och gluggar.

Så sattsa du på en dubbel så blir du nöjd.

Då blir det en dubbel för min del :)
RS DR2.. det är slimmodellen alltså. Hmm.. så svårt att se vad som skiljer de olika grejorna åt.
Blir nog en dubbel då.. med några "joey" plus några fastenR 3 eller 2.. så man kan sätta det på allt man kan tänkas behöva :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar