Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

"Black Rapid" eller "Luma Labs Cinch" ?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har köpt Quick Strap från kaffebrus och är hur nöjd som helst.
Den är som en Black Rapid fast mycket billigare.
Den känns rejäl och jag är inte orolig för dess säkerhet, har hoppat runt på klippor med tung kamera + objektiv hängandes i den.

är det den nya versionen som finns på deras sida nu? har den gamla och den funkar kanon förutom att själva haken suger. den skruva upp sig själv höll på att tappa kameran i backen. men det fixade sig med lite eltejp =) om det är den nya har du haft nå problem med haken? funderar på att köpa den nyare ser mer bekväm ut

är det den nya versionen som finns på deras sida nu? har den gamla och den funkar kanon förutom att själva haken suger. den skruva upp sig själv höll på att tappa kameran i backen. men det fixade sig med lite eltejp =) om det är den nya har du haft nå problem med haken? funderar på att köpa den nyare ser mer bekväm ut

Nej, jag tror jag har den gamla för min finns inte med på Kaffebrus nu, men min är köpt i vintras så det är inte såå gammal. DEn har en vadderat axelskydd med inbygd minneskortficka.
Däremot har jag aldrig haft problem med att karbinhaken skruvat upp sig..

Bra pris. Men hur funkar det att knalla omkring med telet? Upphängningen sitter väl där originalremmen sitter och därmed måste telet peka mot marken pga vikten.

De andra versionerna som fästes i stativgängan gör väl att kamera och objektiv är väl balanseras så objektivet int hänger nedanför knäna.

Sen såg jag att det finns snabbplatta man kan köpa till BR remmen som passar några märken.

Det funkar alldeles utmärkt och har en stor fördel att det hänger så och det är att frontlinsen inte får massa smuts och regn på sig för iaf jag sätter inte på frontlocket när jag är på G utan vill kunna knäppa snabbt.
Då det inte funkade med stativfästat till min Pentax iaf så har jag snabbplattan i objektivets stativfäste så på nästan ingen tid alls kan jag få upp kameran och snäppa fast monopoden eller tripoden i en enda manöver vilket jag ser som ett plus.

Principen att man kan dra upp/ner kameran utan att själva loopen vrider sig är samma som BR men EBS har både större och bekvämare axelplatta än BR vilket är extr brta när man bär tunga saker.

Mmm...tänkte på det också. Men eftersom jag har batterigrepp på alla mina hus så funderade jag på den lösningen att man har ett fäste i det högra (bakifrån sett) remfästet och det andra i batterigreppet som de visar på bilderna. Vete tusan om jag skulle lita på bara det ena kamerafästet. Min D7000 med batterigrepp och 70-300 blir ju en klump.....och det finns ju avsevärt tyngre kombinationer.

Ska kolla upp detta lite mer

Jag har kört så i flera år, utan missöden. Använder (riktig) paracord 550 slagen med dubbelåtta.

På bilderna nedan är det en greppad 7D och 400/5,6. För tyngre doningar än så så använder jag dock remfästet i stativfästet i objektivet, men fortfarande med paracord. Anledningen till det är att jag slipper koppla bort black rapid för att sätta objektivet på stativ.

Kan varmt rekommendera Black Rapid till trådstartaren. Det är mycket pengar för en kamerarem, men för mig har det varit värt det.

Bilagor

• 2012-09-25 09.44.46.jpg
    2012-09-25 09.44.46.jpg
    15.1 KB · Visningar: 456
  • 2012-09-25 09.45.58.jpg
    2012-09-25 09.45.58.jpg
    15.6 KB · Visningar: 431
Jag har kört så i flera år, utan missöden. Använder (riktig) paracord 550 slagen med dubbelåtta.

På bilderna nedan är det en greppad 7D och 400/5,6. För tyngre doningar än så så använder jag dock remfästet i stativfästet i objektivet, men fortfarande med paracord. Anledningen till det är att jag slipper koppla bort black rapid för att sätta objektivet på stativ.

Kan varmt rekommendera Black Rapid till trådstartaren. Det är mycket pengar för en kamerarem, men för mig har det varit värt det.

SMART!
Tack för tipset.

/Stefan

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar