ANNONS
Annons

Black Rapid eller ebay?

Produkter
(logga in för att koppla)
Men ovan gäller väl Kaffebrus produkt?

Kan bara tala av egen erfarenhet för produkten från MaxFocus att den känns trygg att fästa en D3:a med 70-200 mm f/2.8.
Har inte känt någon oro att bära runt på den utrustningen. För tyngre utrustning kan jag inte svara men för kombinationen D3+70-200 mm f/2.8 känns den bra

/Ola

Du du länkade till var Quickstrap och det kaffebrus säljer den som Maxfokus. Kvaliten har inget att göra med återförsäljare utan tillverkare.
Men som jag skrev så har tillvkerkaren sagt det åtgärdat problemet. Hur vet jag inte. Kanske bara helt enkelt bättre QA så färre defekta remmar slinker igenom. Precis som Sigma gjorde. Stramade åt QA och vips blev ryktet bättre.

/stefan

Jag vet inte om det framgick, men min oro är inte att remmen skall släppa, utan batterigreppet.. MB-d80 är inte det stadigaste som byggts, håller det för hela kamerans vikt på det sättet som remmen är konstruerad?

Jag vet inte om det framgick, men min oro är inte att remmen skall släppa, utan batterigreppet.. MB-d80 är inte det stadigaste som byggts, håller det för hela kamerans vikt på det sättet som remmen är konstruerad?

Använder du original så ska det göra det. Den är gjort i metall. 3:e parts kan var gjorda i plast.
Har du objektiv med stativfot så använd den. Bättre viktfördelning.

/Stefan

Är den verkligen bara plast? Ta ut batteriet och kolla om det inte går en metallskena i botten som infattning för stativskruven. Skulle förvåna mig om man inte förstärkt just den delen med metall.

Jo, så är det säkert, men min poäng var att D300/D700 och D800 har helt andra batterigrepp, så det går inte att konstatera att "det håller fint med min D700" och sedan applicera det på min D90. Ska ta en närmare koll på greppet sen, för du har som sagt säkert rätt!

Jag har använt Black Rapid sedan flera år, köpte direkt från tillverkaren innan den fanns att köpa i Sverige, kostade då drygt 300 spänn. Har använt den till D200 och D7000 med och utan batterigrepp och 80-200 och andra objektiv, fungerar jättebra. Även en relativt lätt kamera blir tung efter några timmars bärande i en vanlig kamerarem, Black Rapid fördelar tyngden mycket bättre. Numera finns den ju i ett antal olika modeller,, har bara använt originalet, men kan tänka mig att t.ex. sportmodellen kanske är lite smidigare, däremot tycker jag det verkar helt onödigt med små fickor och extra väskor och annat krafs.

Jag har också en sådan rem, men jag har sytt den själv. Det är ganska enkelt. Det enda men behöver är en dryg meter nylonrem, en karbinhake med löpögla och ett remlås.

Vill också slå ett slag för DIY. Gjorde om frugans rem så den passade för just hennes former. Bytte även ut den vadderade delen mot neopren.

Visst kändes det lite olustigt att sätta saxen i en nyinköpt rem. Men oj vad nöjd hon blev med den.

Fixa själv är inget alternativ tyvärr, det har jag varken händighet eller nerverna för! Blir nog en black rapid sport, verkar som flest är nöjda med den. Tack för all hjälp, fantastiskt vad kunskap det finns att tillgå i detta forum. :)

Fixa själv är inget alternativ tyvärr, det har jag varken händighet eller nerverna för! Blir nog en black rapid sport, verkar som flest är nöjda med den. Tack för all hjälp, fantastiskt vad kunskap det finns att tillgå i detta forum. :)

Tänkte också på Sport men valde bort den då jag inte lockades av att behöva applicera en extra rem som går under armen. Blir liksom en svetthärd till plus att man inte får av sig den lika snabbt och använder man den på höst, vinte o vår så tycker jag inte den verkar lira särskilt bra ihop med en Jacka. Däremot så är den ju ypperlig för folk som verkligen behöver hålla kamera o rem på plats utan glidning åt ena eller andra hållet. Ex för de som klättrar o fotar eller färdas på cykel med kameran. Åker forsränning eller skvalpiga kanoter. Men för vardagsstrosaren eller den som förflyttar sig till fots ser jag det mest som onödigt o meckigt.

Tänkte också på Sport men valde bort den då jag inte lockades av att behöva applicera en extra rem som går under armen. Blir liksom en svetthärd till plus att man inte får av sig den lika snabbt och använder man den på höst, vinte o vår så tycker jag inte den verkar lira särskilt bra ihop med en Jacka. Däremot så är den ju ypperlig för folk som verkligen behöver hålla kamera o rem på plats utan glidning åt ena eller andra hållet. Ex för de som klättrar o fotar eller färdas på cykel med kameran. Åker forsränning eller skvalpiga kanoter. Men för vardagsstrosaren eller den som förflyttar sig till fots ser jag det mest som onödigt o meckigt.

Bara för att jag hade bestämt mig? ;) Du menar alltså att rs-7 är mer allround?

Bara för att jag hade bestämt mig? ;) Du menar alltså att rs-7 är mer allround?

Nä RS sport är väl egentligen bättre på att hålla rem o kamera på plats. Men om man har jacka på sig så blir det ju lite bökigt. Den extra remmen kommer garanterat generera mer svett kring de partierna. Var faktiskt det som avhöll mig från köp av den. Menar bara att RS Sport kanske främst är till för de som verkligen har behov av att remmen inte glider. Situationer där man behöver vara trygg med att kameran och remmen är positionerad på ett visst sätt vilket är omöjligt utan den extra remmen på RS Sport. Det verkar inte som om du bedriver den sortens fotografering och då finns ingen anledning att lägga extra pengar på en Sport

Den där extravremmem använder jag efter behov. Ibland funkar den utmärkt och vid vanligt hemmastrosande åker den av. Simple as that. ;-)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar