Annons

Black card någon?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har läst lite om s.k. Black Card teknik på en Flickr grupp. Enligt det jag förstår så bygger denna (gamla) teknik på att man har slutaren öppen hela tiden och använder ett svart kort. Genom att hålla för delar av bilden med kortet styr man exponeringen på olika delar av bilden. Jag antar att man kan säga att resultatet liknar lite HDR.

Se exempel: http://www.flickr.com/photos/anthonyko/sets/72157600257527104/

Är det någon här som har fotat med den tekniken och kan berätta lite om hur man praktiskt sett skall göra? Jag skall göra lite försök, men kan ju vara skoj att inte behöva börja helt från scratch :)
 
om jag ska dölja himlen i 8 sek varför blir det inte bara svart på bilden när jag håller "det svarta kortet" i vägen ?

intressant teknik jag ska testa detta senare.

/simon
 
om jag ska dölja himlen i 8 sek varför blir det inte bara svart på bilden när jag håller "det svarta kortet" i vägen ?

intressant teknik jag ska testa detta senare.

/simon

Det är bara "svarta hål" som egentligen av allt som vi känner till som kan kan uppfattas som svart eftersom ljuset inte kan rymma från det.

Allt reflekterar ljus och har du stor bländare och det kommer ljus in i någon springa så blir blir svart inte svart.

Tekniken funkar bäst med liten bländare, lågt ISO och när det är mörkt ut. Bra exempel på sån fotografering är fyrverkeri. Då får man många smällar med en tagning.


/Stefan
 
om jag ska dölja himlen i 8 sek varför blir det inte bara svart på bilden när jag håller "det svarta kortet" i vägen ?

intressant teknik jag ska testa detta senare.

/simon

Du skall ju dölja himlen medan du exponerar marken rätt, sedan dra bort kortet för att exponera himlen en kort stund.
 
Du skall ju dölja himlen medan du exponerar marken rätt, sedan dra bort kortet för att exponera himlen en kort stund.

Jag antar att man måste blockera sökaren (för att det inte skall komma in ljus den vägen) och allså använda Live view (om man nu har det på sin kamera dvs), annars kan det vara svårt att se var man skall hålla kortet.
Det känns som om det kommer bli en hel del trial and error. Fotar man en soluppgång har man ju inte många minuter på sig ...
 
Väldigt meckigt och svårt att få till. Särkilt när man en slutarhastighet på under sekunden.

Då är det bättre att köpa tonat gråfilter eller om man kan hantera bildbehandling, ta och fotografera med braketing och sedan lägga alla tre (eller så räcker det med 2) som lager på varandra och börja maska.

Allra bäst är ju ta RAW foton med +/- 2steg. Justera var bild för sig i RAW konvereraren och sedan maska i photoshop.

Nä, jag tror black card tekniken funkar bäst vid ex fyrverkeri.

/Stefan
 
Säkert finns det både snabbare, enklare och smidigare sätt att göra detta. Men det är väl inte idén bakom att köra black card tekniken (nuförtiden). Om man gillar att jobba i fotoögonblicket och inte i datorn är detta kanske ett bra alternativ till braketing och HDR. För de som inte kör digitalt är detta ju ett bra sätt att utöka omfånget, liksom tonat gråfilter.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.