Längre slutartid funkar
Bifogar en bild (100% crop) från 22/8 tagen med 1/25 s, bländare 8, ISO 100. Objektiv Canon EF 300/4 L. Som synes tycks det inte behövas så värst korta tider om underlaget, stativet och allt i övrigt är stabilt, åtminstone inte med brännvidder som nämndes i början av kedjan.
När det är drag in genom fönstret eller blåser lite ute kan det räcka för att få uppställningen att svaja såpass att kortare tider lönar sig. Även de som inte har spegellåsning i kameran har förstås nytta av så korta tider som möjligt, men annars skulle jag nog försöka gå ner ytterligare i bländare för att få skärpedjupet så stort som möjligt. 300 mm objektivet autofokuserar bra nog för skarpa bilder från största bländaren, men med Canon 75 - 300 och motsvarande enklare Tamron har jag haft samma problem att låsa på månen. Det som fungerade bäst för mig var lite högre ISO så man kunde få tider runt 1/25 - 1/60 vid bländare från 11 - 18, samt ta många bilder med olika fokusmetoder. Försök låsa på något ljust så långt bort vid horisonten som möjligt, låsa på kanten av månen (antagligen finns den iofs med i fokusområdet ändå) eller justera fokusen manuellt lite framför och lite bakom den punkt där sökarbilden är skarpast. Efter 20 försök bör någon bli bra...