Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Blåstick

Produkter
(logga in för att koppla)

Borsellini

Aktiv medlem
Var ute och fotade lite förra veckan. Upptäckte när jag fört över bilderna till datorn att mer eller mindre alla bilder hade blåstick. Molnena ser onaturligt blålila ut. Har inte haft problem med det förut. Det småduggade lite, och jag fick några droppar på linsen, som jag sedan torkade torrt noga. Men det kan väl knappast bero på det? Har det kommit in damm i kamerahuset eller har jag exponerat fel på något sätt?

Körde med ISO 400 och vitbalans sol. Kameran är Nikon D50.

Det jag undrar är också hur man kan fixa till himmelen i efterhand så den ser skaplig ut?

Bilden är oredigerad.
 
Vad det beror på är förmodligen vitbalansen, det ser inte så soligt ut. Det du kan testa är ju att ändra dra ner den blå kanalen lite för att minska blått helt enkelt, det kan fungera.
 
Å här lekte jag med channel mixern. Svårt att veta exakt hur det ska se ut bara, men mindre lila i det blåa blev det iaf.
 

Bilagor

  • färgar_fix.jpg
    färgar_fix.jpg
    94.5 KB · Visningar: 206
Om du vill fotografera med exakt färgtemperatur under ett visst ljusförhållande, så kan du fotografera ett vitt papper, eller gråkort. Sedan använder du den bilden för att ställa vitbalansen i kameran. Vågar inte svara på exakt hur man gör med en Nikon, men det ska nog inte vara några problem. Det kallas "egen vitbalans" eller liknande.

Glöm inte att ställa tillbaka om ljusförhållandet ändras.

Mvh /Peter
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.