Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Blåst.

Produkter
(logga in för att koppla)

Lasse H

Aktiv medlem
Jag fick i fredags i min gästbok en gratulation ifrån en Fs-medlem (tack Kerstin) pga att tidningen Digitalfoto för alla publicerat en av mina bilder (Riddarholmen 2004) i läsarnas galleri.

Om jag inte fått denna gratulation skulle jag förmodligen aldrig fått veta att min bild blivit publicerad över huvud taget.

Tidningen har nämligen underlåtit att meddela mig om detta.

För ca ett och ett halvt år sedan skickade jag ochså in en bild som också den blev publicerad men då meddelade dom mig i god tid före och skickade även min vinst, ett SD 128Mb minneskort.

Vem vet, det kanske var för att jag var prenumerant på den tiden?

I alla fall är dom skyldiga mig ett minneskort denna gång eftersom det är vad som utlovas i tidningen.

Jag mailade redaktionen i fredags men har ännu inte fått svar.

Får väl se vad som händer.

mvh

Tja, samma sak hände mig.
Jag hade glömt att jag (på prov) skickat en bild till tidningens galleri.

Sedan fick jag några grattis från FS-medlemmar, och efter kanske en och en halv månad dök en multikortläsare upp på posten till mig.

Tidningen hörde aldrig av sig.

Men jag känner mig inte blåst, jag ville ju att bilden skulle publiceras...

Och kortläsaren är kanon (Iomega).

Fin bild Lasse! Var glad att du inte fick den publicerad under rubriken "Bättre Lycka Nästa Gång".

Risken med att skicka en bild till en tidning är att den kan bli publicerad... det blir aldrig mina så jag skickar inga längre *s*

Klart du får ditt minneskort!

HDFS) (KGS skrev:
Risken med att skicka en bild till en tidning är att den kan bli publicerad... det blir aldrig mina så jag skickar inga längre *s*

Tack KGS !

Jag har skickat två bilder till Dfa och fått båda publicerade.

Den här senaste bilden tycker väl jag är rätt bra men den första jag skickade in förvånar mig att dom publicerade.

http://www.fotosidan.se/forum/attachment.php?s=&postid=273808

Okej att originalet är mycket skarpare och bättre kvalitet men något vidare foto är det ju inte.

Möjligen en rolig plojbild. En av mina tidiga manipulationer.

*garvar*
den där minns jag! Humor!

En tävling jag skulle vilja delta i är FOTOs månadtävling, men då måste bilderna ut på papper, ner i kuvert, frankeras, pillas ner i en gul låda... Enklare med digitaltidningarna.

HDFS) (KGS skrev:
[BEn tävling jag skulle vilja delta i är FOTOs månadtävling, men då måste bilderna ut på papper, ner i kuvert, frankeras, pillas ner i en gul låda... Enklare med digitaltidningarna. [/B]

Nejdå..inte alls. Det funkar bra med en cd-skiva oxå..(mail med tror jag) Faktum är att det blir mindre och mindre påsiktsbilder och dia, även i FOTO's månadstävling.

Har de ändrat reglerna inför 2005 då? för i år har det inte varit okej... Måste leta upp senaste numret o kolla...

"Fotografera gärna digitalt men du kan bara delta genom att skicka in fysiska bilder, ej cd eller mail" står det i reglerna inför 2005...

Senast ändrad:
Grattis Lasse, lite kul sammanträffande, satt just och läste det aktuella numret idag när jag kände igen namnet.

Damocles skrev:
Grattis Lasse, lite kul sammanträffande, satt just och läste det aktuella numret idag när jag kände igen namnet.

Tack Damocles.

Det är alltid kul att "bli igenkänd".
Det ger någon form av bekräftelse.

Förresten, står det vad dom utlovar för ersättning för publicerade bidrag?

Är det minneskort som förut?

mvh

Jag skummade mest tidningen och kollade på bilderna då jag kände igen ditt namn härifrån forumet, så tyvärr har jag ingen aning om utlovad ersättning.

Grattis Lasse! Har inte läst blaskan.Var det sepiavarianten eller den andra? Jag gillade sepian bäst kommer jag ihåg. JANNE

Hur fixar de det?

Jeppe skrev:
Nejdå..inte alls. Det funkar bra med en cd-skiva oxå..(mail med tror jag) Faktum är att det blir mindre och mindre påsiktsbilder och dia, även i FOTO's månadstävling.

Det var ju intressant!! Och onekligen välkommen information. Är du säker på att det stämmer??
Och hur klarar de av att bedöma bilder i digitalt format? För inte alls länge sedan var ju det SÅÅÅÅ omöjligt...

Hej Lasse,
sitter med tidningen framför mig och det är ett minneskort på 128 mb som du kan förvänta dig.
Grattis till en fin bild.

/Sonja

HDFS) (KGS skrev:
Har de ändrat reglerna inför 2005 då? för i år har det inte varit okej... Måste leta upp senaste numret o kolla...

"Fotografera gärna digitalt men du kan bara delta genom att skicka in fysiska bilder, ej cd eller mail" står det i reglerna inför 2005...

Hmm.. jag läser visst riktigt illa. Jag läste i ledaren i senaste nummret och att material lämnas på cd eller e-post och att påsiktsbilder och dia blir allt mer sällsynt.

Men detta har inget med månadstävligen att göra, utan var mer rent allmänt.

Jojo.. tjena.. ibland kanske man ska gå en läskurs..

Lite off-topic:

Någon som har koll på antalet deltagare (eller bilder) i månadstävlingen i FOTO?

På min tid - 1992 - (du var det inga teman) var det oftast dryga två tusen insända bidrag (bilder) per månad.

Själv orkar jag inte omvandla mina bildfiler till fysiska bilder och skicka in...

Spinner på offtopicen, om det är 2000 bidrag, eller säg bara 1000 bidrag varje månad, hur i hela friden kan då samma fotografer "belönas" så många gånger som årets vinnare och tvåa t ex? Och det år efter år.

Namnen på vinnargänget börjar kännas bekanta nu. Det är ju ändå helt olika "domare" varje etapp. Jag förmodar att de får bunten med bilder helt anonymt på sitt bord. Och att då ur denna bunt gång på gång plocka fram samma fotograf... är de verkligen så överlägsna?

Knut Hovind, Rolf Sylta, Roger Borgelid (årets vinnare o tillika medlem på fotosidan!) t ex

HDFS) (KGS skrev:
Spinner på offtopicen, om det är 2000 bidrag, eller säg bara 1000 bidrag varje månad, hur i hela friden kan då samma fotografer "belönas" så många gånger som årets vinnare och tvåa t ex? Och det år efter år.
Visst är det imponerande! Dessutom så har många domare genom åren velat ge dessa fotografer fler priser men det tillåter inte reglerna...
D v s ofta har de haft fler bilder (av max 5 st) som har förtjänat en bra placering.

HDFS) (KGS skrev:

Namnen på vinnargänget börjar kännas bekanta nu. Det är ju ändå helt olika "domare" varje etapp. Jag förmodar att de får bunten med bilder helt anonymt på sitt bord. Och att då ur denna bunt gång på gång plocka fram samma fotograf... är de verkligen så överlägsna?
Anonymt, men efter viss gallring så måste de ju få feta att vilka bilder som har samma fotograf - då reglerna endast tillåter ett pris per fotograf.

HDFS) (KGS skrev:

Knut Hovind, Rolf Sylta, Roger Borgelid (årets vinnare o tillika medlem på fotosidan!) t ex

Norrmännen har skördat många vinster genom åren. Yppersta klass på dessa herrar.

Inte förrän domaren har valt vinnare borde eventuella bidrag uteslutas (dvs bara det högst placerade belönas) annars är väl risken uppenbar att ett tungt namn kan spela in i bedömningen...

Nåja, det kan inte vara helt lätt att vara domare. I nästa FOTO ska väl resultatet av årets Mästartävlan i Svartvitt tillkännages. Det ska bli intressant. Alla kommer nog vara eniga med juryn som vanligt ;-)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar