Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Blåst på pengarna :(

Produkter
(logga in för att koppla)

skumbanan

Medlem
Jag fotade för min polares klubb (www.clubfashion.se) för ungefär en månad sen.
Och nu när jag äntligen får höra att han har klirr i kassan så ska jag tydligen bara få 200 spänn för ungefär 6 timmar+ efterarbete
jag känner mig som en jordgubbsplockare i vitryssland (blåst)

Nu är jag även riktigt förbannad på han hur ska jag göra? jag antar att jag e beredd på rättsliga följder, och lite mer handgripliga följder också.
hela vår deal är verbal så den finns inte nedskriven. inget kontrakt *likzzom nada*
Alla bilder har mitt namn nere i sitt hörn med ett litet gulligt (c). hjälper det?

Hjälp mig nu hur ska jag gå till följa?
 
Har du levererat bilderna?
Om inte, lämna över dom i väldigt litet format med jättestor copyrighttext över...
 
Om jag inte tänker helt fel nu så är det väl i stort sett bara för dig att skicka en faktura på den summa du vill ha. Kan han inte visa upp något avtal så har ju inte han någon som helst rätt att använda bilderna.

Rätta mig gärna om jag har fel någon...

Lycka till!

/Micke
 
Ett muntligt avtal är lika bindande som ett skriftligt. Problemet med muntliga avtal är just att kunna bevisa hur det är uppbyggt och vad som är lovat.

Jag förstår att det känns surt och personligen hade jag nog inte varit särskilt glad över att sitta i din sits nu. Lycka till!
 
Kräv att han plockar bort bilderna då... han har ju inget avtal som visar att han får ha dem där. Vill han sedan ha tillbaks dem kostar det 2000 ;-) Smaka lite på sin egen medicin.
 
Känns inte som om det skulle vara en riktigt bra kompis att ha. Sådana kompisar kan man klara sig utan.

/N
 
Martin F skrev:
Kräv att han plockar bort bilderna då... han har ju inget avtal som visar att han får ha dem där. Vill han sedan ha tillbaks dem kostar det 2000 ;-) Smaka lite på sin egen medicin.
men nu har dom legat uppe under en månad ungefär, dom e liksom "old news"
kan jag kräva ersättning för tiden dom legat uppe?

har en .xml fil med våran msn konversation, kan ja lägga upp den eller är det fel typ? olagligt eller någe?
Så att alla kan läsa om dessa dumma personer!
 
Tycker det vore olämpligt att lägga ut en komversation mellan er.
Använd den istället som ditt muntliga avtal.

Men du kan väl med egna ord återge hur du uppfattar avtalet.
 
Söderlund skrev:
Känns inte som om det skulle vara en riktigt bra kompis att ha. Sådana kompisar kan man klara sig utan.

/N

Skilj alltid på vänskap och affärer!

Vidare gäller alltid "gentlemen agreement" iallf om saker ska skötas snyggt.

Men om han inte kan betala det som ni kom överrens om får du väl helt enkelt ta enligt bhls prislista.
 
Det är väl inte sällsynt att en part i en affärsuppgörelse ibland har svårt att leverera sin del, i det här fallet den som skulle leverera pengar. Försök sköta det snyggt så att ni kan fortsätta vara vänner och affärspartners. En variant är att föreslå en avbetalningsplan med rimlig, affärsmässig ränta.

Tror inte att din vän avsiktligt försökt blåsa dig, men känner man sig som att man är i en ekonomiskt trängd situation är det lätt att ta dumma beslut. Om du då kan erbjuda ett förslag som båda parter kan vara OK med och din kund/kompis slipper känna sig akut ekonomiskt trängd så blir ju alla till slut nöjda.

Jag hanterar kunder dagligen. Ibland har vi leveranssvårigheter eller har levererat något som kunden inte är 100% nöjd med, ibland händer det att kunder inte har likviditet att betala. Vi försöker alltid komma överens på ett eller annat sätt. Ibland kanske man inte är helt nöjd med upplägget som förhandlingarna slutat i, men att ha en nöjda kunder - och därmed också ett gott rykte - är betydligt mer värdefullt än kortsiktiga pengar.

Min erfarenhet är att i princip alla som gör affärer, såväl leverantörer som kunder, vill göra rätt för sig i affärer. Visst finns det ett fåtal undantag, men utgå inte direkt från att du har att göra med ett sådant baserat på ett isolerat missöde.
 
Senast ändrad:
mannbro skrev:
Det är väl inte sällsynt att en part i en affärsuppgörelse ibland har svårt att leverera sin del, i det här fallet den som skulle leverera pengar. Försök sköta det snyggt så att ni kan fortsätta vara vänner och affärspartners. En variant är att föreslå en avbetalningsplan med rimlig, affärsmässig ränta.

Tror inte att din vän avsiktligt försökt blåsa dig, men känner man sig som att man är i en ekonomiskt trängd situation är det lätt att ta dumma beslut. Om du då kan erbjuda ett förslag som båda parter kan vara OK med och din kund/kompis slipper känna sig akut ekonomiskt trängd så blir ju alla till slut nöjda.

Jag hanterar kunder dagligen. Ibland har vi leveranssvårigheter eller har levererat något som kunden inte är 100% nöjd med, ibland händer det att kunder inte har likviditet att betala. Vi försöker alltid komma överens på ett eller annat sätt. Ibland kanske man inte är helt nöjd med upplägget som förhandlingarna slutat i, men att ha en nöjda kunder - och därmed också ett gott rykte - är betydligt mer värdefullt än kortsiktiga pengar.

Min erfarenhet är att i princip alla som gör affärer, såväl leverantörer som kunder, vill göra rätt för sig i affärer. Visst finns det ett fåtal undantag, men utgå inte direkt från att du har att göra med ett sådant baserat på ett isolerat missöde.

om ändå min motpart kan vara som dina.
Dom är 16 & 17 år dom går inte att förhandla med, jag har vikit mig ner till 500 dom ger mig inte ens ett svar!
det är som dagis om igen, total tystnad när man inte får som man vill.
jag känner/vet att dom kommer inte vika sig förän jag antigen tar till mer handgripligen (ja e "non violent", men jag blir barnsligt arg när de kommer till pengar) eller tills de dimper ner något läskigt brev i brevlådan.

allting urartade nångång då jag skrev orden "1000 kr" på msn och fick ett förudmjukande garv i svar.

Nu är jag ute efter total hämnd!
 
Ta det som en lärdom, och gör inte om misstaget.
Ni inblandade är alla unga och det är säkert så att din kompis som inte
kan eller vill betala för sig också behöver ta det här som en lärdom.....

Det heter ju att man lär sig på sina misstag.

Lycka till i framtiden Wiktor.
 
JAVA skrev:
Ta det som en lärdom, och gör inte om misstaget.
Ni inblandade är alla unga och det är säkert så att din kompis som inte
kan eller vill betala för sig också behöver ta det här som en lärdom.....

Det heter ju att man lär sig på sina misstag.

Lycka till i framtiden Wiktor.

Se till att gör bra reklam för clubfasion överallt om att de inte kan hålla ett avtal.

Sidan de har verkar seriös, så de är nog intresserade av att i framtiden få fler bilder levererade, men om alla får reda på hur de jobbar så kan de få problem :)

De ska enl websisan bla. ordna fler fester på Kickis.. Vem ska fota där? Sprid ut att de inte kommer få ordentligt betalt!

Skriv ett mail till deras sponsor "Rejdio"
("Vi kan nu stolt presentera Rejdio, en radiokanal som sträcker sig över hela världen"), och berätta hur club fashion sköter sig...

Hoppas de tar skruv! Lycka till!
 
Ta en bild på vederbörande.....

Trist när detta händer. Vi vet alla att det finns snurrpellar som beställer glatt och sen inte vill göra rätt för sig.
Ta kontakt med SFS i Stockholm - oavsett om du är medlem eller ej så känner jag att de ger dig en hint hur du skall gå vidare.
Häng ut honom/henne vem det nu är och stöd branchen att ta avstånd från denne bildbeställare.Det är tyvär dyrköpt kunskap - men verkligheten är rå ibland.
Kämpa på och ta alltid ett papper på vad du i fortsättningen kommer överens om.

Lycka till

Anders Andarve
 
JAVA skrev:
Ta det som en lärdom, och gör inte om misstaget.
Ni inblandade är alla unga och det är säkert så att din kompis som inte
kan eller vill betala för sig också behöver ta det här som en lärdom.....

Det heter ju att man lär sig på sina misstag.

Lycka till i framtiden Wiktor.

Klokt sagt!

/ Kenneth
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.