Advertisement

Annons

Blåst av tidning

Produkter
(logga in för att koppla)

grummel

Aktiv medlem
Hej, jag har sökt men inte hittat någon liknande disskusion så ja startar en ny och hoppas det blir rätt.

Jag blev kontaktad för några dagar sen av en lokaltidning och undrade om jag kunde fota en tävling åt dem.
Jag tackade ja, och har nu fotat hela tävling jag höll på i ungefär 2,5 timme och nu har de kontaktat mej i efterhand med e-mail och säger att jag ska maila bilderna till dem och att de inte kan ge något betalt för dom.

Ska jag skicka bilderna till dem eller inte. Jag hade tänkt att jag skulle få betalt för att göra det, det hade inte nämnts någonting om det när de kontaktade mej.

Hur mycket borde jag kunna kunna kräva innan jag skickar bilderna till dem, något som jag ennu ej har gjort. Det gäller 3-4 bilder i en tidning med ungefär 5-10 000 läsare.

//Troy

Jag hade inte gett bort bilderna gratis. Oförskämt av tidningen att låta folk arbeta gratis. Men tänk på det i fortsättningen, att göra upp vad som gäller innan!

För ersättning så finns ju prislistor från bl a bildleverantörernas förening. http://www.blf.se/ Jag har inte min tillgänglig just nu men det där är väl att betrakta som en uppdragsfotografering och då ligger väl ersättningen på omkring 900-1000 kr/tim (+ moms).

Aldrig att jag skulle gett bort några bilder till dem! Särskilt inte eftersom det var de som kontaktade dig och inte tvärtom. Däremot kanske jag skulle kunna tänka mig att gå ner lite i pris från de siffror David nämner, men gratis? Aldrig i livet!

Enligt BLF prislista från 2005/2006 är det följande som rekomenderas:
Första två timmarna á 775.-
Följande timmar á 590.-

Troligen har dessa priser, precis som allt annat, stigit något, men bra att ha som riktmärke kanske.

Hur tänker du egentligen.Har du tackat ja utan att fråga om betalning,så är det svårt att göra en efterkonstruktion.På ren välvilja kan dom ju betala dej ändå-men det blir svårt att ställa krav.

Jag satt bå bussen när de ringde och hann inte tänka så mkt att jag tänkte på att fråga de, det borde jag ju ha gjort har ja tänkt nu i efterhand men...

grummel skrev:
Jag satt bå bussen när de ringde och hann inte tänka så mkt att jag tänkte på att fråga de, det borde jag ju ha gjort har ja tänkt nu i efterhand men...

Jag undrar vad de skulle säga om du beställer en prenumeration på deras tidning åt alla du känner och sedan säger: "Nja, alltså, jag kan ju inte betala... Men det är väl kul att mina vänner vill läsa er tidning?"

Skicka en faktura på arbetstiden. De har skickat ut dig på jobb och du ska ha betalt för det. Prata med fotograferna på tidningen och fråga vad de tycker om att deras arbetsgivare gör så...

grummel skrev:
Ska jag skicka bilderna till dem eller inte. Jag hade tänkt att jag skulle få betalt för att göra det, det hade inte nämnts någonting om det när de kontaktade mej.

Skicka inte. De kanske inte nämnde någon betalning på förhand, men å andra sidan kan man se det som så självklart att man inte behöver nämna det, speciellt som att det ju är rena uppdragsfotograferingen.
Eller är det självklart för tidningen att inte betala eftersom man alltid ringer upp arbetskraft och erbjuder arbete utan lön?

Hur mycket borde jag kunna kunna kräva innan jag skickar bilderna till dem, något som jag ennu ej har gjort. Det gäller 3-4 bilder i en tidning med ungefär 5-10 000 läsare.

Inte bara upplagan spelar roll, även exponeringen påverkar priset.
Bildombudsmannen Staffan Teste kan säkert bistå med en del råd.

Tycker det är ganska självklart att du inte skall ge dom några bilder utan ersättning.
Säg att du vill ha betalt enligt BLFs lista, annars får dom vara utan bilder.

Det låter lite märkligt, varför ringer en tidning och frågar om du kan göra ett fotojobb? Har du tagit kontakt med dem eller gjort något jobb åt dem tidigare?

Det finns alltid folk som försöker dra en rövare här och där. Ibland går det, ibland inte.

Eftersom du skrev i detta forum finns det förmodligen en känsla av att nånting inte stämmer inombords. Glädjen av att ha blivit ombedd att fotografera åt en tidning har förbytts missmod när du självklart trodde du skulle få betalt för ditt uppdrag.

Personligen så går jag på känslan nu när jag gör uppdrag. Känns det fel så säljer jag inte mina bilder hursomhelst om avtal ändras efterhand. Annorlunda är det om vi kommit överens innan.

Att inte ge bort bilder gratis är att respektera sig själv och alla andra frilansande jeppar ute på fältet.

Betalar de inte denna gång så gör de det sannolikt inte nästa gång heller.

Det finns en hel värld med fotouppdrag, till slut hittar man seriösa arbetsgivare men vägen dit kan kantas av clowner som beter sig som amatörer.

Eftersom de vill ha bilderna i tidningen så ska de givetvis betala för dem...

Du sitter på bilderna så om dom verkligen vill ha dom i tidningen så kommer dom att betala. Är dom inte beredda att göra det så tycker jag inte att dom ska ha bilderna gratis. Dom tjänar pengar på att sälja tidningen antar jag så varför ska inte du få en del av kakan om du gjort en del av innehållet?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar