Annons

Blåskärm, Äntligen :-) Behöver uppslag.

Produkter
(logga in för att koppla)

Mankan G

Aktiv medlem
Hej på er.

Jag som aldrig tidfgare haft problem med blåskärm på mina windatorer har äntligen fått ett sådant. Behöver lite uppslag på vad det kan vara. Kör med W7U64, DC3,0.

Det började helt plötsligt. Kan inte påminna mig om att jag installerat någon mjukvara eller hårdvara samtidigt som det började. Förutom Windows update förståss som sköter sig själv. Felkoderna varierar, oftast är det 0x0000003B eller 0x0000001E men jag får lika gärna andra. Tycks vara mest frekvent med tyngre program som LR. Har kört minnestest, kollat SMART, kört dskchk etc utan att hitta felet. Plockat bort allt som är onödigt. Tom grafikkortet. Uppdaterat alla drivrutiner, även bios. Givetvis skannat igenom datorn efter virus och andra sjukdommar. Åtgärdscenter säger sig ha hittat en lösning fast på annat språk men det går inte att öppna lösningen, bravo!

Inget har löst mina problem. Jag börjar misstänka att en HD börjar ge upp trots att SMART rapporterar att den är hel. Misstankarna grundar sig på att instabiliteten uppkommer oftast när tyngre körningar med mycket skrivningar till disk sker.

HJÄLP!!!!!!

Senast ändrad:
Om så är fallet så uppstår nästa fråga. Förmodligen är det min systemdisk som börjar bråka. Har ingen större lust att installera om allt. Kan man på något simpelt sätt klona en disk?

Hej!

Jag skulle lämnat in datorn, antingen till tillverkaren om de har support annars till någon lokal datafixare vilket det brukar finnas på de flesta orter.
Jag har också varit i situationer där jag ägnat dagar och nätter åt att lösa problem med krånglande datorer och ominstallationer mm. Men sen insåg jag att det faktiskt är värt pengarna att istället lämna in datorn och slippa lägga en massa tid själv. Bara man är tydlig med att de måste ta en backup innan de börjar mecka!

Min dator är ett egenbygge så att gå till en tillverkare lär inte fungera :)

Har som sagt haft noll problem genom åren. Inte med denna eller någon annan jag byggt men nu har det dykt upp. Jag har givetvis Googlat på felkoderna med blekt resultat.

Pratade precis med den supporttekniker vi har på jobbet och han kom med några tips. Vanligaste orsaken till denna typ av fel är minnesfel. Givetvis skall alla drivrutiner först vara uppdaterade och allt onödigt borttaget. Tex USB prylar, grafikkort etc. Fick rådet att plocka ut alla minnen och peta in ett i taget för och köra ett tag på varje. Även att testa olika minnesslotar på moderkortet. Han sa att om det är minnesfel så ligger orsaken till 99% i minnesbanken och 1% i sloten på moderkortet. Värt att testa i alla fall

. Vanligaste orsaken till denna typ av fel är minnesfel.

Tror jag också på. Om du har flera minnesmoduler, prova att plocka bort dem och köra med en i taget och se vad som händer.

Alternativt överhettningsproblem, någon fläkt som slutat fungera eller fungerar intermitent, prova att köra datorn med öppet chassi och se om det blir någon förbättring.

Väldigt stor chans att det är minnesfel..
Fick själv blåskärm på min nybyggda dator, men plockade ut 3 av 4 minnen och det fungerade.
Sen uppdaterade jag bios och stoppade i resten... var det som behövdes.

Sen om du tror att det är hd:n det är fel på och ska göra backup.. Varför göra backup på en OS-disk som det är fel på? Det kommer ju bli fel på den nya också...

Väldigt stor chans att det är minnesfel..
Fick själv blåskärm på min nybyggda dator, men plockade ut 3 av 4 minnen och det fungerade.
Sen uppdaterade jag bios och stoppade i resten... var det som behövdes.

Sen om du tror att det är hd:n det är fel på och ska göra backup.. Varför göra backup på en OS-disk som det är fel på? Det kommer ju bli fel på den nya också...

Det är ju två olika fel. Det behöver inte vara fel på datan. Kan ju precis lika gärna vara mekaniskt fel.....

Tror jag också på. Om du har flera minnesmoduler, prova att plocka bort dem och köra med en i taget och se vad som händer.

Alternativt överhettningsproblem, någon fläkt som slutat fungera eller fungerar intermitent, prova att köra datorn med öppet chassi och se om det blir någon förbättring.

Inga problem med detta.

Jag lånar hem några överblivna minnesmoduler från jobbet och testar ikväll när jag kommer hem.

Tack för all hjälp än så länge. Skönt att ni finns ;-)

Det är ju två olika fel. Det behöver inte vara fel på datan. Kan ju precis lika gärna vara mekaniskt fel.....

Vanligtvis om ett ram-minne går sönder, så blir det "blåskärm", men det kan uppkomma av en mängd olika saker. T.ex. mitt uppkomna fel, då bioset inte stödde mina minnen.

När det gäller fel på hårddiskar så brukar det vara så att sektorer efter sektorer lägger av och förstörs med tiden. Alltså kommer inte datorn åt informationen på dem och datan blir korrupt.
Det brukar te sig i att program efter program slutar att fungera.. datorn hänger sig... och om felet ligger på rätt ställe blåskärm.
Varför göra en backup på korrupt data?
Men givetvis kan det ju vara något mekaniskt fel, som du säger, också..
Själv skulle jag utan att blinka, installera om från början.

Wow - för mig är alltid en ominstallation det absolut SISTA jag gör - blinkar nog ganska många gånger innan jag tar till det drastiska steget! :)

Har aldrig tyckt det varit speciellt jobbigt att installera om.. Visst, det tar tid.. men du kan göra en massa saker under tiden som datorn tuggar.
Fick installera om häromdagen, då jag bytte moderkort och minnen.. Själva installationen av Win7 tog väl 20-30min, men det är de &%¤#"/ uppdateringarna som tar tid... 2 tim med 8 Mbit.
Sen i med LR, PS och div småprogram, säg 1 tim till. Så 3,5 timmar till fullt installerad dator och man hinner med massor av saker medans den jobbar.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar