Annons

Blåsa rent med tryckluft

Produkter
(logga in för att koppla)

carl_fredriksson

Aktiv medlem
Vad har ni för tankar om att blåsa rent sensorskyddet med tryckluft på burk som man kan köpa på biltema, kjell & co mfl?

Det är ruggugt mycket skit framför sensorn nu, den automatiska rengörningen på 400d verkar inte göra ett smack.

/carl
 
Läs bruksanvisningen!

Alla kameratillverkare varnar för att "blåsa" sensorn med "burk-luft". Trycket är för hårt och ibland så kommer det med drivgas som kan skada.
Blås rent sensorn med en vanlig blåsbälg (utan pensel) eller ännu bättre - köp Apotekets öronblåsa, den är billig och bättre än fotobutikernas blåsbälgar.

/Johan E
 
Jag har också funderat på tryckluft, är det nån som testat kompressor?

Tandläkare borde väl ha rätt ren luft när dom grejar i munnen på en?
 
Re: Läs bruksanvisningen!

CreativeMind skrev:
Alla kameratillverkare varnar för att "blåsa" sensorn med "burk-luft". Trycket är för hårt och ibland så kommer det med drivgas som kan skada.
Blås rent sensorn med en vanlig blåsbälg (utan pensel) eller ännu bättre - köp Apotekets öronblåsa, den är billig och bättre än fotobutikernas blåsbälgar.

/Johan E

Billigare ja, men inte bättre. Åtminstone inte för mig. Jag hade smuts kvar efter att jag blåst med Apotekets öronblåsa, men det försvann efter att jag använt Hamas blåsbälg som ger högre tryck och är lättare att kontrollera.

Läs och se bilder:

http://erro.se/artiklar/Damm_pa_sensorn
 
Re: Re: Läs bruksanvisningen!

erro.se skrev:
Billigare ja, men inte bättre. Åtminstone inte för mig. Jag hade smuts kvar efter att jag blåst med Apotekets öronblåsa, men det försvann efter att jag använt Hamas blåsbälg som ger högre tryck och är lättare att kontrollera.

Läs och se bilder:

http://erro.se/artiklar/Damm_pa_sensorn

Samma erfarenhet som jag har.
Revaxörblåsan finns dock alltid i kameraväskan och den stora hemma.

tryckluft på burk expanderar kraftigt när den lämnar förpackningen och ger kyla. Den kylan kondenserar fukt i luften som följer med luftströmmen. Så även om det inte fins något skit i luften så kan det uppstå på vägen till sensorn.
 
Apotekets blåsor....

...är inte alltid bra!
Köp hellre Giottos Rocket Blower. Den suger luft inn i bakkant. Mindre risk for att dammet "pumpas" ut och inn av kamran.
Priset inte farlig högt.
/Erik J
 
Jag har använt luft på burk under många år till min D100 utan ett enda problem. Se bara till att byta burk innan den är slut. Lutar du inte burken och slutar innan den är slut så kommer det ingen drivgas.

Observera att jag inte garanterar något. Säger bara att det funkat för mig....

Kompressor rekommenderas däremot vanligtvis inte. Anledningen är att de oftast är smorda med olja som följer med luften ut. Man kan montera oljeavskiljare etc men det känns som en stor sak när luft på burk finns.

När det gäller tandläkaren så är drivgasen inte giftig, däremot kan den lämna en beläggning på sensorn....

ps
Jag har slutat använda luft på burk. Köpt en gummiblåsa från Hama som fungarar lika bra och som dessutom är lättare att packa ner i väskan, en kompressor känns lite för stor att släpa runt i väskan :).

Lite lustigt är det men min D100 fick jag blåsa rent i stort sätt ett par gånger i veckan medan min D2X nästan aldrig behöver göras ren. Tror att jag endast har gjort det 3-4 gånger på 20000 bilder.....
 
Angående det här med tryckluft på burk som det verkar finnas så många åsikter om..
Egna erfarenheter är alltid bättre än andras teorier, så jag beslutade mig för att göra ett litet (ovetenskapligt) test med den tryckluft jag oftast använder (dock ej till foto/optik)
Märket är "Durable - Powerclean" Och såhär står det på flaskan:
"For cleaning sensible or inaccessible areas of office and electronic equipment, as well as cameras and videocameras."
Samt
"...7% by weight of the content i flammable."
Vilket betyder att drivgasen troligtvis är butan eller propan.

Eftersom jag inte vill testa på min kamerasensor/spegel så slaktade jag en gammal hårddisk och tog ut skivorna, dessa skivor har en extremt fin yta och är utmärkta speglar vilket gör det lätt att se smuts och damm på ytan.
När man sprayar med flaskan så kokar den komprimerade luften och strömmar ut genom munstycket, om man vänder flaskan uppochner så kommer istället luften ut i form av kondenserad vätska som är mycket kall, jag fyllde en frigolitmugg och mätte temperaturen till -48 grader Celcius vilket skulle kunna innebära en viss risk för sprickor på grund av termisk chock av den hastiga temperatursänkning i sensorfiltret från +20 till -48. Det är en skillnad på nästan 70 grader.
Jag provade att blåsa konstant på min "fuskspegel" i ca 30 sek utan att kunna se några som helst fläckar eller beläggningar efteråt, därefter skakade jag flaskan och testade igen.
Denna gång fanns det lite vätska i munstycket som sprayades ut över min spegel och gav ett väl synligt spår efter sig, när vätskan hade kokat bort återstod en synlig fläck som inte dunstade bort!
Jag vände flaskan uppochner och sprayade andra sidan av spegeln vilket ledde till att hela spegeln fick en flammig beläggning (som fortfarande inte har försvunnit efter 1 vecka)
För att ta reda på vad detta var så fyllde jag ett väl rengjort provrör (100*15mm) med vätska från flaskan och lät den kondenserade gasen koka bort i rumstemperatur, kvar fanns en liten droppe gulaktig vätska som doftmässigt påminner väldigt mycket om den väldoftande sprayoljan 5-56.
Min gissning är att det är restolja från tillverkningen av sprayburken alternativt från kompressorn vid fyllningen.

Så.. Vad kan man då dra för slutsatser av detta?..
Tja. Ärligt talat inga alls! ETT test av EN produkt är ju ett rätt klent underlag för någon som helst form av statistik eller trendanalys.. Men jag kommer i alla fall att köpa en blåsbälg för rengöring av min kamera.

Det finns tryckluft på burk som påstås vara helt ren, bl.a. säljer ju Cyberphoto en sådan, någon som har en och kan testa om det stämmer?
 

Bilagor

  • disk_1.jpg
    disk_1.jpg
    44.2 KB · Visningar: 2,667
Andra sidan av spegeln som dränktes in med vätska från tryckluftsburken.
 

Bilagor

  • disk_2.jpg
    disk_2.jpg
    60.2 KB · Visningar: 2,683
Dentalkompressorer som ger medicinskluft är nog oljefria, ingen vill väl ha olja i munnen?


Ingen här som jobbar i ren-rum?, och vet vad man använder för att blåsa med där?
 
Att få ren kompressorluft till en kvalitet som duger till sensorrengöring är en svår uppgift.
Försök inte ens......
Öronblåsan verkar ok, men en gammal sådan av gummi torkar och gummit blir poröst och bildar nytt damm. Kanske finns det talk i den.
Förvara oxo en ny blåsa i exvis en plastpåse så den inte blir dammig.

Jag har liggande en liten fin blåsgrej som jag köpte i en kameraaffär för länge sedan.
En lite pistol för kolsyrepatorner (CO2), dvs sådan som man har till kolsyre vapen.
Den blåser bra genom en mycket smal pip, och rent verkar det, men tar slut alldeles för fort och mot slutet blir det mycket kallt och kondenserar.

Så blåsbälgen är nog ändå det bästa av alternativen.
 
Jag har Hama Green Clean (säljs av Cyberphoto) som använder tryckluft för att driva "dammsugaren". Funkar bara bra.

Man skall dock undvika att noggrant granska testbilder för det är inte en kliniskt ren sensor man vill ha utan bra bilder, eller hur?
 
Hej1
Jag har suttit här och läst om era olika blåsredsakap och kan bara säga att i nästan alla fall använder man CO2 (koldioxid) som drivgas i burkar och denna gas är INTE ren den kan innehålla olja,rost,vatten och andra partiklar som följer med in då man tillverkar burken och dess innehåll.
Jag kan om man vill vara helt säker rekommendera att man använder Nitrogen (N2, Kvävgas) för lab bruk. Denna produkt är inte billig och är absolut inget man tar med sig i väskan då den lev i gasflaska i storlekar upp till 50 liter dvs ca 60kg. Denna gasen är ren ner till under 3ppm oxygen och innehåller INGA andra partiklar. Man kan få tag på den hos AGAs återförsäljare runt om i landet och man får även köpa på sig en regulator. Detta är ingen lösning för den vanligen människan men vill man ha helt ren "luft" är detta nog den säkraste lösningen.
 
hj.cs skrev:
Jag kan om man vill vara helt säker rekommendera att man använder Nitrogen (N2, Kvävgas) för lab bruk. Denna produkt är inte billig och är absolut inget man tar med sig i väskan då den lev i gasflaska i storlekar upp till 50 liter dvs ca 60kg.


..och när man är färdig med rengöringen, så tar man med sig den ut, blandar den med syre och kopplar till bilens bränsleinsprutning ;)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.