Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Blåklockan fastnar inte!

Produkter
(logga in för att koppla)

brutt-naru

Medlem
Jag har försökt att få en bild på en blåklocka i flera dagar nu. Men det blir ingen skärpa!! Andra blommor går hur bra som helst, men inte bkåklockan.
Vad beror det på?
Jag har en kompakt digitalkamera Olympus Camedia C-370 zoom. Är den inte tillräckligt avancerad för blåklockor?(!)..

Vet någon varför så tveka inte att svara!

Det kanske beror på färgen. Att färgen är för intensiv, rött brukar vara svårt har jag märkt. Jag vet inte om det är färgen det beror på, det är bara min gissning.

Hej Cecilia!
Jag har märkt att blå färg blir lite konstig med min kamera. Även gul färg. Jag har försökt att plåta smörblommor med samma resultat.Blomman blir suddig och oskarp.

Det är intressant sådant där. Jag råkade ut för en likande sak för ett slag sen, men i mitt fall var det en speciell klippa som den bara vägrade fokusera på. Och då har jag ändå en dyr systemkamera. Måste vara vissa färger/former som elektroniken helt enkelt inte klarar av.

Många kameror använder info från den gröna kanalen "de pixlar som är känsliga för grönt" för fokusering och ljusmätning. Dessutom behövs kontrast - dvs man kan inte ställa skärpan på något enfärgat (ens om det är grönt..). Prova att håll något lämpligt mönstrat objekt på samma avstånd och lås fokuseringen genom att trycka ner avtryckaren till hälften.
Lycka till! /kalle

Jag kan inte ställa in fokus på denna enkla kamera.
Men jag har märkt att det går sämre att fokusera när batterierna börjar ta slut.
Jag ska sätta i nya friska batterier och prova igen!
Hör av mig...

Fokus ställer ju kameran in själv när du siktar på något (men antagligen menar du att det inte går att välja manuell fokus på denna enkla kamera - men det gör det inte på många dyrare heller) men det måste vara något som innehåller kontrast och inte bara är blått eller rött för att den ska klara sin uppgift.

Såvitt jag vet kan alla kameror låsa fokus genom att man trycker ner avtryckaren lite grann - sätt t ex kameran på ett stativ eller be nån medhjälpare hålla en mönstrad tyglapp (eller papperslapp med ett kryss på) nära blomman, tryck ner avtryckaren till hälften, ta bort tyget/papperet, tryck ner avtryckaren helt för att ta kortet.

Antar att du kommit ihåg att trycka in makroknappen, den med blomman längst ner till höger på din kamera. Kämpa på. mvh/K

Sätt dig till rätta vid blåklockan. Ställ din kaffetermos brevid blåklockan MEN utanför din "bild". Se till att det är lika långt mellan dig och blomman som det är mellan dig och termosen. Sikta mot termosen med kameran. Tryck ner avtryckaren till hälften. Då ser du på din LCD (displayen) var kameran focuserar. Om kamerna hittat focus på termosen är allt frid och fröjd. Om kameran inte hittar focus på termosen får du testa att trycka halvvägs igen.
När du väl hittat focus på termosen så pannorerar du över till blåklockan och trycker av. Det kommer bli finfina bilder.

Lägg upp bilden här sen! :)

Okej. På kameran kan man ta makrobilder på 2 cm.
Den inställningen har jag givetvis.
Jag trycker ner avtryckaren till hälften och när kameran tycker den har fokuserat färdigt, lyser en grön punkt uppe i vänstra hörnet av displayen. Då är det meningen att bilden ska bli så bra så möjligt.
Men jag ser i displayen att sekunden efter bilden är skarp och jag trycker på avtryckaren så blir blomman suddig igen!
Men jag ska testa med kaffetermos och nya batterier.
Tack för tipsen!

Det är inte så att du helt enkelt har rörelseoskärpa; för lång exponeringstid? Har du tillräckligt med ljus? (prova att ställ upp ISOt om det går eller lys med t ex en ficklampa).

Ja det kan hända att exponeringstiden har varit för lång. Jag har blåklockorna på norrsidan av huset och försökt att fota dom på kvällen.
Jag får prova i eftermiddag.
Något ISO kan jag inte ställa in.
Jag hör av mig.

Kanske ett litet stativ (eller lagom sten etc) och självutlösaren kan hjälpa? Om det blåser lite kan det vara lämpligt med nån slags avskärmning av blomman så den inte vajar för mycket..

Lycka till, du är lycklig du som får trixa; själv måste/borde jag jobba ;-).

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar