Annons

Blåare himmel

Produkter
(logga in för att koppla)

THill

Aktiv medlem
Har provat det en gång men helt glömt hur man gör.

Kan någon beskriva, steg för steg hur jag gör himmeln kraftigare eller blåare?!

Hänvisa annars till en direkt sida. Helst beskrivet på engelska.

Lite halv akut :eek:)

Tack.

www.theresehill.com

Alltså i PS eller Lightroom...

Det är bild med lättare blå och med moln.
Vet att jag suddade fram himmeln och den var blåare, men hur fasiken fick jeg den blåare? :eek:) utan att resten av bilden blev skarpare?

Tack

Alltså i PS eller Lightroom...
Vet att jag suddade fram himmeln

I ACR finns det en justeringspensel för lokala förändringar där du målar en mask, som du sedan använder för justera exponering, färgmättnad eller vad du nu är ute efter lokalt. Är det den du var ute efter?

Polfilter fungerar även utmärkt till att ge mörkare och fylligare himmel med mer framträdande moln. Dock avtar ju effekten om du har ljuset rakt framför eller bakom dig. Men då har du ett filter som även är utmärkt om du ska fota bilar, vatten, fönster, tavlor m.m. eftersom det minimerar reflexer.

I Lightroom finns det i framkallningsläget en flik som heter HSL/Color/B&W där du kan välja antingen HSL eller Color och börja laborera med Aqua, Blå och Lila för att framhäva himlens färg. Dra ner luminansen för blå och lila så börjar det hända saker. Även Hue och Saturation kan vara bra att kolla på för att få resultatet du vill ha. Detta är dock globala inställningar så de påverkar hela bilden.

Men det bästa sättet enligt mig är fortfarande att ladda en rulle Velvia och skruva på polfiltret :)

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto