Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Blå timme o kväll i Gamla stan/Stockholm torsd. 12/10

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag åker ganska troligt in lite tidigare, så är det någon som vill ta lite bilder på Stockholm Södra med mig före träffen kan ni väl skicka mig ett mejl via min profil, läser åtminstonde mejl fram till 13.

Jag är redo för kvällens äventyr men jag höll på att glömma stativet. Då hade det blivit abstrakt foto direkt utan några värmestugor eller annat... :) Stockholm Södra låter trevligt men hinns tyvärr ej med från min sida.

Erik Larsson skrev:
Det kör ihop sig på jobbet. Jag jag inte komma loss innan 17.00 men jag söker er på mobilen senare.

OK. Mitt nr finns i tråden.

Man kan ju undra hur vädersiarna spår egentligen. Här i Täby spöregnar det just nu. Hoppas det är lokalt och att det slutar i tid, annars blir det i och för sig snyggt med våt sten i Gamla stan :)

/P-O, som inte ger sig för lite regn.

Jag tyckte de sa på radion att det skulle vara mulet till en början och sedan klarna upp men antagligen drömde jag bara:) Här i Solna skiner solen precis nu!

Jag har också lite körigt på jobbet idag. När jag är klar på jobbet tänkte jag gå och titta på Jannes utställning. Kanske ses vi där!

//anna

Så följande har anmält sig:
P-O Gråd
Anna Frimodig
Bodil Nielsen
Erik Larsson

I Bromma är det rätt hyfsat väder just nu. God sikt och molnbas på 4500fot (det är högt), samt ett skickt till lite högre upp. Lokala stratus kommer att upplösas under dagen (det är väl ett sånt som regnar i Täby då). Prognosen är lägre monlbas, ingen nederbörd och fortsatt god sikt, men frammåt natten fuktdis.

Finns alltså ingen anledning att ställa in om inte meteoroljugen har alltför fel...

PS Om det finns fler väderfreaks här så hittar ni en väderkarta som är bra och som uppdateras med jämna mellanrum här (obs att alla molnhöjder är i fot):
http://www.lfv.se/map.asp

Den kartan skulle man behöva en manual till :)

/P-O, som vill veta vad det blir för väder på norska västlandet nästa vecka;)

Det mesta står i kanten.
SCT = scattered = inte så många moln
BKN = broken, molntäcke som man ser gluggar i
OVC = overcast = heltäckande moln
inom de streckade linjerna är det sämre sikt än 5 km och lägre molnbas än 1000 fot (lågt)
Sign. weather = signifikant väder = typ dåligt :p

Det man kan strunta i på landbacken:
Rutorna med 0[gradersymbol] i anger på vilken höjd det blir nollgradigt, samt isbildning och turbulens-symbolerna.

Går det bättre nu?

Nästa vecka kan man inte säga något om vädret alls, utom små gissningar. Det går som regel bra att säga något sannolikt om vädret ca 6 timmar frammåt i tiden :)

Det rann inte så mycket vatten under broarna idag, så det blev inte så mycket alienslem heller...

Bilagor

• dsc_1542.jpg
    dsc_1542.jpg
    23.9 KB · Visningar: 237
Inspirerad av Jannes fina utställning blev det lite kameraåkningar också, kanske behöver förklara att detta är Tyska Kyrkan

Bilagor

• dsc_1577.jpg
    dsc_1577.jpg
    16.4 KB · Visningar: 288
På Slussen kan man hålla kameran still och låta bilarna åka istället.

Det var allt för i natt, det kommer väl lite till imorgon när det finns mer ork.

Tack för gott sällskap. Och tack för dryck, skrynk och smarriga hembakade kakor hos Janne. Det var jättekul att se dina fina bilder!

Bilagor

• dsc_1603b.jpg
    dsc_1603b.jpg
    36 KB · Visningar: 290
Tack själva för en rolig fotokväll! Jag är analog så jag får vänta lite på mitt resultat. Det var jätteskoj att få komma och titta på dina fina bilder på galleriet, Janne.

Tack själva för att ni kom Anna Och Bodil.
Anna. Jag har aldrig testat att åka med kameran på hus, men det kanske kan bli nästa grej ;)

Jodå Janne, det går finfint men urban miljö också. Här är en hackig kameraåkning över stadsgårdskajen i mörker.

Bilagor

• dsc_1597.jpg
    dsc_1597.jpg
    26.5 KB · Visningar: 201
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar