Annons

Blå spök kant?

Produkter
(logga in för att koppla)

Nekomy

Avslutat medlemskap
Vad kan denna blå rand till vänster bero på? Inget ljus kom från varken vänster eller höger och det ljus som fanns vid foto tillfället var en lampa som var placerad till bakom mig till höger. Randen är altid blå aktig och har altid samma form och bredd.

Vid vanlig fotografering ser man den oftast bara som ett svagt blåstick i bilden. Men oftast ser man den inte alls vid vanlig fotografering, men så helt plösligt kan den dyka upp och vara jätte irriterande.

Denna bild är tagen med ISO 400, men denna rand syns även vid ISO 100 men inte lika kraftigt. Övriga instälningar var 1/6 sec, f 3.5, 200 mm.

Kan det ha nått med hur ljuset bryter in, för när jag tog den bilden (som jag sänder med) hade jag ett skylight filter på och jag har ofta skylight filtert på när jag är ute.

Bilagor

• 01.jpg
    01.jpg
    45.1 KB · Visningar: 408
Ser ut som ett ganska svår identifierat problem. Här är ett tips som kan hjälpa dig på vägen.

Första frågan är givetvis om det är digitalt eller analogt. Är det anlogt skulle det kunna vara ett slutarfel.

Jag gissar dock att det är digitalkamera du använder och då är det lite svårare att identifiera. Det det kan vara ett slutarfel igen om din kamera har en mekanisk slutare men det kan också vara ett fel i chippet eller läckljus. Du kan prova att ta en mörkerbild. Sätt upp ISO talet till max (största förstärkningen av chippet) och ta sedan en bild i totalt mörker, locket på eller i svart rum. Ta ut bilden i PS och kolla om du har ett blått färgstick nu. Bilden kommer att vara svart men med hjälp av PS kan du se i info fliken till höger om du har någon B-info (RGB ger inviduella värde i varje plats) där cursern är placerad. Du kommer ha en del brus så värdena kommer hoppa runt lite men om du flyttar cursern fram och tillbaka så bör du kunna se en tendens.

Detta kan hjälpa dig att lokalisera felet eftersom slutarfel och läckljus inte ska påverka men du använder elektroniken i kameran.

Lycka till!

Det är en digital kamera och din teknik fungerade bra. En bild tagen med ISO 100, s 1/6, f 11 ser kol-svart ut och när man drar ett verktyg över bilden håller sig blå på 0 medan Röd och Grön varierar mellan 2 och 7 men sällan går ner på 0. På höger sida ser man en ökning på värdet i Grön och Röd men blå håller sig i stort på 0.

Vid ISO 800 händer det saker. På höger sida ligger färgerna på Blå 0 men på Grön mellan 0 till 7 och på blå mellan 7 till 20; tills man kommer till vänster sida då skillnaden blir dramatisk. Då ligger Blå på mellan 10 till 37 och Grön och Röd varierar så mycket att det är svårt att se mellan vilka värden de hoppar.

Så här ser det ut. Den övre sidan är normal medan den undre är behandlad med auto levels i PS. Men hur kan det komma sig av att denna rand ser blå ut när det är ljust och röd ut när det är mörkt, är den någon som har förslag eller misstankar? Kan detta bero på att ljus läcker in eller att det bara är en synvilla.

Bilagor

• ghostborder.jpg
    ghostborder.jpg
    43.6 KB · Visningar: 312
Svårt att tro att det läcker ljus om du har täckt för objektivet riktigt. Såvida du inte tappat kameran och spräckt den.

Att färgerna ändras mellan blått och rött i olika ljusförhållanden är nog att vänta. Det behövs inte mycket övervikt i blått för det ska slå över i en vit miljö. Ögat är sedan väldigt känsligt för rött vilket kan vara det som gör att det blir den färgen man ser i den mörka bilden.

En sak som du kanske ska kolla om det hjälper det är att gå tillbaka till alla orginal inställningar genom en 0-ställning av kameran. Hjälper inte detta så verkar det vara ett problem som sitter i kamerans elektronik och jag skulle nog rekommendera en verkstad med riktiga mätinstrument att titta i den.

Tack för hjälpen.

Jag tror inte heller att det är ljus. Jag satte på linsskydder och stoppade kameran i en special påse som inte släpper in ljus samt att jag stälde mig i garduroben för att komma bort från elektriska störnings källor :)

Nikon D70 har ett liknande fenomen (iaf med den ursprungliga mjukvaran) som jag har sett förklaras genom att utgångsförstärkaren på sensorn överstyrs eller något liknande. Tyvärr har jag inte kvar länken. På D70:n visar det sig som ett litet rödstick i övre vänstra hörnet med höga ISO-tal och långa slutartider. Detta försvinner dock om man kör "Noise Reduction" i kameran, då man ju gör en blackframe som subtraheras från den riktiga bilden. (Har du testat det?)

Jag vill minnas att man nämnde andra kameror i den artikel jag läste som åxå hade liknande problem.

Nekomy skrev:
Tack för hjälpen.

Jag tror inte heller att det är ljus. Jag satte på linsskydder och stoppade kameran i en special påse som inte släpper in ljus samt att jag stälde mig i garduroben för att komma bort från elektriska störnings källor :)

Prövade du att bära en hatt av aluminiumfolie också? :D

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar