ANNONS
Annons

Blå mättnad vid landskap + hav flygfoto

Produkter
(logga in för att koppla)

Lakrits

Aktiv medlem
Hej! Jag får en väldig blå mättnad av havet vid flygfotografering av både grönt landskap och hav. Det gäller raw och jpg-filer från Canon 20d, 10d och 5d. Problemet aktualiserads när jag tog en 24" Samsungskärm i bruk. Jag har inte sett denna blåmättnad i min gamla skärm.
När jag för några år sedan använde dia och negativ färgfilm råkade jag ofta ut för detta problem. Jag vet inte om jag kan använda något filter? Det blir onödigt arbete att
justera bort denna färgmättnad och resultatet blir ofta en fadd blå färg. Jag har lagt upp en rawfil och en justerad jpgfil från en Canon 5D på adresserna:

www.eco-photos.net/d5100_1973.CR2

www.eco-photos.net/d5100_1973k9-bungen-k2.jpg

Tacksam för tips.

Mvh
Gunnar Britse

Är det f ö inte lite vanskligt att lägga ut en raw-fil på nätet? (Jag lovar att slänga den!) :)

Bilden har ett litet svagt grönstick i sig. En snabb justering av kurvorna gav det här resultatet efter/före:

©Gunnar Britse

Bilagor

• d5100_1973[1].jpg
    d5100_1973[1].jpg
    48.1 KB · Visningar: 448
Tack för tips. Jag hittade faktiskt både ett 77mm skylightfilter och ett B+W KR6=81EF i mina fotopryllådor.
Bilden jag lagt ut är fotograferad med ett 28-70mm Canon
2,8. Jag det kan du se själv om du vill.Jag hade ett
Hoye UV(0) filter på. Jag anser att det är värt risken att få hjälp med detta problem. Därför lägger jag ut filen.

Mvh
Gunnar Britse

Eftersom du använder EOS 5D, så kan du justera önskad färgton i kameran, om man ofta tar t.ex. flygbilder. Detta gör du med de olika tonkurvorna som finns i kameran.

Tack för tipsen!
Jag har ställt några olika egna inställningar i "Bildstil"
(Bla en med minus 1 i färgton, en med minskad kontrast, färgmättnad och färgton osv.
Så skall jag pröva dom och olika filter imorron om vädret
Jag återkommer med resultaten imorronkväll hoppas jag.
tillåter.

Mvh
Gunnar Britse

Rawformatfilen

Påverkar inställningar i Bildstil även rawformatbilderna?

Mvh
Gunnar Britse

Nej, men om ditt konverteringsprogram är vaket, så känner den av instälningen och framkallar bilden såsom den är tagen.

Efter 1 timmes flygfotografering idag med olika inställningar så konstaterar jag att det inte funkar för mig med varken B+W-fil-kr6 eller minskade färgtoner och färgmättnad inställda i Bildstil. Blått blir det i alla fall om än något mindre. Men då blir övrigt i bilderna inte bra. Jag skall försöka fotografera på tidigar mornar och lite senare på eftermiddagen/kvällen. Tack för tips.

En bild från idag ligger på

www.eco-photos.net/d5100_2067k.jpg

Mvh
Gunnar Britse

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar