Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

bländarsiffror/zonfokus-siffror på undersidan

Produkter
(logga in för att koppla)

Andreas832

Aktiv medlem
Hej,

jag har en sony a7 och ett canon 50mm 1.2 med leica skruvgänga och när jag skruvar på objektivet så hamnar det "uppochner", alltså siffrorna som vanligtvis är på ovansidan hamnar på undersidan vilket gör det svårt för mig att se vilken bländare jag har valt och vart fokus ligger ungefärligt.

Har funderat på om man skulle kunna "shimsa" lite för att få den på rätt håll, vart hittar jag isåfall sånt?

Finns det någon annan bättre lösning?

Hoppas att någon här som vanligt kan hjälpa mig!

Tack på förhand.

Bättre lösning? Tja, det finns väl objektiv som passar, rimligtvis.

Att shimsa är ju ingen höjdare, för det innebär att du inte kan fokusera på oändligt sen.

Bättre lösning? Tja, det finns väl objektiv som passar, rimligtvis.

Att shimsa är ju ingen höjdare, för det innebär att du inte kan fokusera på oändligt sen.

Menar du att jag ska köpa ett annat objektiv? Nej, isåfall tror jag att jag klarar mig, men det måste ju finnas en lösning... en annan adapter i värsta fall kanske.

Det verkar som om fokusen går lite över oändligt så och jag tänkte att man bara skulle shimsa ett halv varv bara, kan ju inte handla om många tiondels mm.
Frågan är bara vad jag skulle kunna stoppa mellan objektivet och adapter isåfall.

Hah! där hittade jag till slut lösningen efter en stunds googlande. (vill tillägga att jag googlade innan jag skapade tråden också).

Det finns skruvar på adapter som borde gå att lossa och sedan vrida på hela skruvgängan.

Tack ändå, förhoppningsvis kan någon ha nytta av den onödiga tråden.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar