Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bländarring eller inte?

Produkter
(logga in för att koppla)

dumbo

Aktiv medlem
Hej!

Jag har suttit och kollat lite på vilka objektiv som skulle kunna vara intressanta att komplettera en framtida D70 med. Jag har då noterat att en del objektiv har bländarring och andra inte.
I någon tråd läste jag att man inte kan använda bländarringen tillsammans med D70:n.
Min fråga är: Hur funkar det då?
Kan kameran styra bländaren ändå, trots att det finns bländarring på objektivet? Ställer man då ringen i största läget och så sköter kameran resten?

Jag har åxå sett att vissa har uttalat sig negativt om att det INTE finns bländarring på G-objektiven? Vad är nackdelen med det? De SLR-kameror jag har handhaft de senare åren har alla haft denna inställning via kameran och jag tycker det är ursmidigt.

Kameran styr bländaren via huset precis som du skriver att din D70 gör. Dvs ställ bländaren på minsta bländaren (ofta finns detett lås så att man kan spärra ringen i det läget). Sen ställer du bländaren via rattarna (framme vid avtryckaren och bak vid tummen). På min F80 går det att ställa vilken man vill styra med vilken ratt (den ena styr bländare och den andra styr slutartiden). Gissar att det är lika på D70...

Det negativa med det är att om du har ett äldre hus som inte hanterar bländarinställningen via huset så går det inte att använda objektivet på det huset. Många har ju flera hus och då är det ju så klart bra om objektivet fungerar på alla olika hus man har.

/Svante

Det är helt korrrekt att man inte kan använda sig av bländarringaran på objektiven på D70 om man inte använder gammla objektiv och kör i M-läget. Jag har provat med ett 59 mm 1.8 och då ställer man ringen på f22 och flyttar ett lite reglage så kan man sen ställa in via kmaeran-

Bländaren ställs med ratten som sitter precis under avtryckaren.

Okej. Då är ringen där endast av bakåtkompatibilitet då? Det alltså inget problem att köpa "vilket objektiv som helst" och använda, förutsatt att det inte är jättegammalt/manuellt och "föråldrat" iaf?

Om inte jag är ute och cyklar så måste det vara AF-objektiv för att ljusmätningen ska fungera (finns ett par undantag)...

Att knäppa går med alla objektiv gamla som nya...

/Svante

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar