Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bländarring eller inte

Produkter
(logga in för att koppla)

Johan Lindroos

Aktiv medlem
Hm frågan kanske ter sig självklar för alla som redan är vana vid Nikonoptik, men hur ligger det till egentligen, vissa Nikongluggar har bländarring och andra inte?

Med nyare Nikonhus, ställer man bländaren via bländarringen, eller via ratt på huset? (eller ena eller andra valfritt?)

Nyare objektiv utan bländarring, passar dessa inte på "gamla" hus?

Är det de "fina" nikongluggarna som har bländarring, och det saknas på billigare?

En FAQ for dummies skulle inte sitta fel, kanske finns någon som vet länk?

Johan Lindroos skrev:
Med nyare Nikonhus, ställer man bländaren via bländarringen, eller via ratt på huset? (eller ena eller andra valfritt?)
Proffshusen (t ex D1x, D2h, F5, F100) kan ställas valfritt på huset eller bländarringen. Enklare hus (D100, D70, F80, F75, F65, F55) kan bara ställas på huset.
Johan Lindroos skrev:
Nyare objektiv utan bländarring, passar dessa inte på "gamla" hus?
De funkar bara vid bländarautomatik och programautomatik, så jag skulle säga att svaret är nej.
Johan Lindroos skrev:
Är det de "fina" nikongluggarna som har bländarring, och det saknas på billigare?
Nej, det finns inget sådant samband. Den nya 70-200 VR är ett exempel på en superglugg utan ring. Skall man skönja ett mönster så verkar Nikon ha bestämt sig för att skippa ringen på objektiv med finesser som VR och AF-S, kanske för att de finesserna ändå inte funkar på alla äldre hus.
Johan Lindroos skrev:
En FAQ for dummies skulle inte sitta fel, kanske finns någon som vet länk?
Jag har faktiskt klurat på att skriva en artikel om kompatibilitetsfrågorna i nikonsystemet. Tror du det vore intressant?

Tack Jim för svaret!

Jag tycker det känns lite rörigt bland Nikons alla gluggar. Det verkar inte finnas någon enhetlig standard. Dina svar är mycket bra. Dock förstår åtminstone inte jag logiken i att Nikon har valt bort möjligheten att justera med bländarringen på de billigare modellerna. Finessen är ju mycket trevlig att ha, och det borde väl inte kosta så mycket att ha det som standard på samtliga hus? Helst också på alla objektiv, fast där fattar man ju att det kostar lite extra att ha det.

Om du skulle skriva en FAQ så skulle åtminstone jag uppskatta den mycket. Det tror jag definitivt att även många fler skulle göra.

Om fler skulle begripa sig på Nikons objektivsystem så skulle säkert också fler personer våga satsa på Nikon istället för Canon.

/Johan

Re: Re: Bländarring eller inte

jimh skrev:
Jag har faktiskt klurat på att skriva en artikel om kompatibilitetsfrågorna i nikonsystemet. Tror du det vore intressant?
Det är en lysande idé eftersom denna fråga dyker upp då och då.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar